Steam generuje miliardy dolarów. Developerzy gier często niezadowoleni
Gra Counter-Strike: Global Offensive z platformy Steam / Fot. Steampowered.comSteam został po raz pierwszy ogłoszony w 2003 r. na Game Developers Conference i wtedy był wyłącznie siecią dystrybucyjną. Valve pierwotnie stworzyło tę platformę, aby rozwiązać problem z kwestią aktualizacji gier przez internet. Firmie zależało, aby gracze mieli dostęp do najnowszych poprawek w tym samym czasie i nie musieli ich pobierać samodzielnie.
Sprawdź: Najlepiej płatne zawody
Pod koniec 2005 r. platforma udostępniła gry innych firm, które można było kupować i pobierać w wersji cyfrowej. Niedługo potem wielu dużych developerów, np. Capcom, dołączyło do współpracy i zaczęło oferować również swoje gry na Steamie.
W połowie 2021 r. na Steamie było ponad 46 tys. gier, a w samym 2020 r. opublikowano ich ponad 9800.
Steam - miliony aktywnych użytkowników
W 2020 r. Steam odnotował rekord ok. 120 mln aktywnych użytkowników w miesiącu. Można powiedzieć, że w świecie gier jest to platforma pokroju Netfliksa, jeśli chodzi o skalę i swoje zasięgi.
Liczba użytkowników na platformie Steam systematycznie rośnie. W kwietniu br. firma pochwalila się, że w tym samym czasie z usługi korzystało aż 26,9 mln osób. Bardzo dużo użytkowników Steam zyskał również w ostatnich miesiącach, ponieważ pandemia sprawiła, że zainteresowanie grami znacznie wzrosło.
Największą grą na Steamie w 2020 r. była Counter Strike: Global Offensive. To wieloosobowa strzelanka, który zajęła pierwsze miejsce pod względem liczby jednoczesnych użytkowników - wynosiła aż 1,3 mln graczy na całym świecie. Dodajmy, że gra została po raz pierwszy wydana w 2012 r. i od tego czasu jest stale rozwijana, ciesząc się dużą popularnością.
Zobacz: Generator haseł
Innymi popularnymi tytułami w 2020 r. były gry PlayerUnknown’s Battlegrounds czy długo wyczekiwany Cyberpunk 2077. Platforma ma duże zasięgi, bo jeśli wprowadzimy tutaj naszą grę, zyskujemy od razu dużą szansę na to, że trafi ona do tysięcy graczy. A jeśli jest to świetna gra, dotrze do setek tysięcy i milionów.
Z badań z 2021 r. wynika, że ponad jedna czwarta twórców gier na całym świecie generuje od 50 do nawet 99% swoich rocznych przychodów za pośrednictwem Steam.
Steam to zdecydowanie jeden z liderów rynkowych, nawet mimo faktu, że inne firmy działają prężnie na rynku gier mobilnych i konsolowych. Trzeba bowiem zaznaczyć, że platforma Valve jest przeznaczona dla graczy PC.
Valve, co ciekawe, nie publikuje już informacji o przychodach Steam. W 2027 r. ze sprzedaży gier firma wypracowała 4,3 mld dol. Nieoficjalnie mówi się jednak, że obecnie jest to co najmniej 5 razy tyle.
Steam pobiera wysokie prowizje od sprzedaży gier (zwykle 30%). Nie podoba się to wielu developerom, którzy uważają, że prowizja jest zwyczajnie za wysoka i jej wielkość nie jest uzasadniona.