Przeanalizowali 320 pitch decków. Oto, co sprawdza się najlepiej

Przeanalizowali 320 pitch decków. Oto, co sprawdza się najlepiej
W porównaniu do 2021 r. inwestorzy poświęcają obecnie o 24% mniej czasu na oglądanie prezentacji (pitch deck). Średnio mamy niecałe trzy minuty, aby przekonać ich do spotkania.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Ile mamy czasu na to, aby inwestor zdecydował, że chce się z nami spotkać i podyskutować o szczegółach? Okazuje się, że statystycznie inwestorzy poddają się po 2 minutach i 13 sekundach przeglądania prezentacji. Tyle wystarcza, aby uznali, że dany startup zasługuje na uwagę lub nie. Jeśli więc tworzysz swój pitch deck, masz naprawdę niewiele czasu na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. 

Sprawdź: MLM

Firma DocSend przeanalizowała aż 320 pitch decków, aby sprawdzić co sprawia, że jedne prezentacje są skuteczne, a inne - niekoniecznie. 

Justin Izzo, kierownik ds. badań w DocSend, przyznał że w tym roku "inwestorzy spędzają coraz mniej czasu na pitch deckach. To niekoniecznie zaskakujące: liczba wysyłanych prezentacji wzrosła, a to oznacza, że muszą przejrzeć o wiele więcej materiałów". 

DocSend analizuje prezentacje oferowane online. Dzięki temu wie np. ile czasu inwestorzy spędzali na poszczególnych slajdach. I tak, wiemy już, że sekcje dotyczące samych produktów i modeli biznesowych są dla nich najbardziej interesujące - to tam spędzają najwięcej czasu, szczególnie w przypadku firm na wczesnych etapach rozwoju. Jeśli natomiast firma jest na etapie pre-seed, wtedy inwestorzy spędzają w tej sekcji niemal o połowę mniej czasu.

Ekspert z DocSend dodaje, że jedną z dużych zmian jest to, że inwestorzy spędzają obecnie dużo czasu na tym, co jest celem przedsięwzięcia. Czyli chcą wiedzieć dlaczego dany przedsiębiorca chce robić dany biznes. Misja i wizja są więc bardzo istotne. 

Pitch deck skuteczny to taki, który ma dobry team

Dużo uwagi inwestorzy poświęcają też sekcji pod hasłem "cel firmy". Czytają uważanie odpowiednie szczegóły, ale fakt jest też taki, że zdecydowana większość pitch decków opisuje cel działalności w krótkiej formie - zwykle to jedna czy dwie linijki tekstu. 

Pitch deck, który zdobył zainteresowanie inwestora? Zawsze miał slajd o Zespole. Trzeba też umieścić informacje o problemie, jaki rozwiązujemy, wielkości rynku docelowego, czy też produkcie i modelu biznesowym:

Inwestorzy chcą dziś wiedzieć czy firma ma powód, aby istnieć, zanim w ogóle zdecydują, że chcą poznać założycieli. DocSend dodaje, że deklaracja celu biznesowego często formułowana jest jako np. "Venmo dla pozyskiwania funduszy", "Zmień doświadczenia klientów dzięki sztucznej inteligencji skoncentrowanej na człowieku", czy "SaaS do śledzenia problemów dla programistów produktów fizycznych". 

Zobacz: Bajki Pixar

Dzięki temu inwestorzy mogą szybko zdecydować czy dany startup jest dla nich interesujący. Jeśli ktoś nie chce np. inwestować w projekty SaaS, od razu odrzuci propozycję, która ma "SaaS" w opisie, bez zagłębiania się w pozostałe szczegóły. 

Przykłady dobrych pitch decków

Po przeanalizowaniu 320 pitch decków DocSend poinformował, że każda prezentacja miała slajd o nazwie "Zespół". Zarówno te, dzięki którym udało się przejść do kolejnego etapu, jak i te, które straciły zainteresowanie. Później natomiast pojawiają się już różnice w tych prezentacjach, które osiągnęły sukces. 

Przykłady dobrych pitch decków to przede wszystkim takie, które mają opisane finanse. Chodzi nie tylko o model biznesowy, ale i koszty, czy też informacje o tym, ile chcemy pozyskać. Co ciekawe, tylko jedna czwarta z 320 prezentacji miała szczegółowo rozpisane kwestie finansowe. 

Natomiast wszystkie prezentacje, które straciły zainteresowanie inwestorów, nie miały sekcji "Finanse". Nie powinno dziwić, że inwestorzy nie chcą przeznaczać środków, gdy sami założyciele nie wiedzą - albo nie chcą powiedzieć - ile i co kosztuje, czy też ile pieniędzy potrzebują. Hasło "im więcej, tym lepiej" zdecydowanie nie przejdzie. 

Kolejny bardzo ważny i niestety nie zawsze umieszczany slajd w pitch decku to krajobraz konkurencji. Inwestor chce wiedzieć, z jakimi firmami rywalizujemy i jak w ogóle postrzegamy swoją konkurencję. Założyciele startupów często myślą, że mają coś innowacyjnego i unikalnego, ale niestety zbyt często okazuje się, że podobne rozwiązania już istnieją - po prostu nie zrobili wystarczająco dokładnego rozeznania na rynku. 

DockSend przygotował odpowiedni raport na temat pitch decków. Warto też zapoznać się z przykładami udanych pitch decków w tym miejscu, a także tutaj.

Co to pitch deck?

Prezentacja pitch deck składająca się z 10-20 slajdów, zaprojektowana w celu przedstawienia krótkiego podsumowania firmy, biznesplanu i wizji. Służy bardzo różnym celom, od próby nawiązania spotkania z nowym inwestorem, po prezentację na scenie, aby krótko wyjaśnić publiczności czym zajmuje się startup.

ZOBACZ RÓWNIEŻ