MLM to dobry biznes, jeśli wiemy co robimy

MLM pozwoli zarobić, ale tylko nielicznym / Fot. T
MLM pozwoli zarobić, ale tylko nielicznym / Fot. The Coach Space, Pexels.com
MLM, czyli marketing wielopoziomowy (Multilevel Marketing) odnosi się do strategii stosowanej przez niektóre firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią. O co konkretnie chodzi?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

MLM zachęca obecnych członków społeczności czy klientów do promowania i sprzedawania konkretnych ofert innym osobom, oraz pozyskiwania nowych "rekrutów" do firmy. Dystrybutorzy otrzymują procent od sprzedaży ich rekrutów, a nowi rekruci stają się siecią dystrybutora i są zachęcani do dokonywania sprzedaży, by zarabiać na tym pieniądze. Wiele systemów MLM jest w pełni legalnych, choć zdarza się, że trafimy na operacje nielegalne, prowadzone jako piramidy finansowe. Trzeba więc uważać.

Sprawdź: Etsy

Same projekty MLM to swojego rodzaju lańcuszki, w których - przynajmniej w teorii - każdy powinien zarobić. 

Co warto zapamiętać:

  • MLM to strategia biznesowa stosowana przez niektóre firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią
  • W ramach MLM zachęcamy obecnych klientów i członków do promowania i sprzedawania ofert innym osobom, oraz do pozyskiwania nowych rekrutów do firmy
  • Uczestnicy otrzymują procent od sprzedaży ich rekrutów
  • Członkowie na wszystkich poziomach otrzymują pewną formę prowizji, co oznacza, że im więcej warstw wypracujemy, tym więcej pieniędzy można zarobić
  • Organizacje ds. kontroli finansów często analizują programy MLM, aby upewnić się, że są to legalne operacje, nie zaś piramidy finansowe 

MLM - co to? Znaczenie i definicja

W przeciwieństwie do tradycyjnych kanałów sprzedaży, programy marketingu wielopoziomowego polegają na wykorzystaniu sieci do sprzedaży i rekrutacji nowych "handlowców". W związku z tym często określa je się mianem marketingu sieciowego (network marketing).

Osoby fizyczne są wprowadzane do firmy jako kontrahenci, niezależnie właściciele firm, dystrybutorzy czy bezpośredni handlowcy. Następnie ich zadaniem jest sprzedawanie produktów lub usług danej firmy - często zaczynają od rodziny i znajomych. Sprzedaż można prowadzić osobiście, choć ostatnio często także w internecie, w social mediach. Z każdej dokonanej sprzedaży otrzymujemy prowizję. 

Jednocześnie jesteśmy zachęcani, aby wprowadzać do sieci kolejnych uczestników-handlowców. Oczywiście zachęcamy ich tym, że będą mogli zarabiać pieniądze. A dlaczego mamy zachęcać innych do handlowania? To proste - wówczas otrzymujemy prowizję od własnych sprzedaży, a także prowizje od sprzedaży zrealizowanych przez naszych "rekrutów". Tym samym, jeśli zrekrutujemy bardzo dużo ludzi, jesteśmy w stanie generować wysokie przychody, często bez żadnego zaangażowania w sprzedaż bezpośrednią. Takich "mistrzów" MLM jest jednak niewielu.

Czarna lista firm MLM

W zależności od wielkości firmy, uczestników MLM może być setki lub tysiące. Dopóki sieć funkcjonuje i każdy generuje jakąś sprzedaż, wszyscy są zadowoleni. Osoby na szczycie zarabiają najwięcej, podczas gdy ci, którzy dopiero zaczynają, mają najmniej. 

Zobacz: Pomysł na biznes

Same produkty w sieciach MLM są jednak często z wysoką marżą i w dobie internetu łatwo znaleźć opinie, a także porównania klientów, z których wynika, że nie opłaca się ich kupować. To sprawia, że rozkręcanie biznesu tego typu jest w obecnych czasach bardzo trudne. 

Ponadto uważajmy na firmy, które są uważane za oszustów. Zapoznajmy się z czarną listą firm MLM, aby upewnić się, że podmiot, z którym chcemy współpracować, nie figiruje jako niewypłacalny lub w innym stopniu ryzykowny.

Popularne w Polsce sieci MLM to m.in. Faberlic, Oriflame, Souvre, Avon czy DuoLife.