Polskie kosmetyki podbijają Hiszpanię. Yope intensyfikuje eksport

polskie kosmetyki, hiszpania, eksport
Polskie kosmetyki trafiają do Hiszpanii, fot. Adobe Stock
Firma Yope rozwija eksport do Hiszpanii. Jak zapewniają przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), lokalny rynek ma potencjał do ściągnięcia kolejnych graczy z Polski.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Yope to polska marka kosmetyczna. Specjalizuje się w produkcji naturalnych kosmetyków i środków czystości. Firma od kilku lat rozwija się na rynkach zagranicznych: w Europie, Azji, Ameryce Północnej, ale od 2019 roku rozwija się także w Hiszpanii.

Hiszpania. Rynek kosmetyków

Hiszpania jest jednym z największych odbiorców kosmetyków z Polski. To jednocześnie piąty co do wielkości rynek kosmetyczny w Unii Europejskiej. Funkcjonuje tam ok. 400 firm reprezentujących tę branżę. To głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią blisko 85 proc. wszystkich firm kosmetycznych. W ubiegłym roku Hiszpania zaimportowała kosmetyki o wartości 3,34 mld euro. Mimo, że od blisko 15 lat hiszpański sektor kosmetyczny notuje dodatnie saldo wymiany handlowej z zagranicą, to polskie kosmetyki mają swoje miejsce na półkach tamtejszych drogerii. Co istotne, w ubiegłym roku wydatki na kosmetyki wzrosły w Hiszpanii o 2,6 proc. r/r, osiągając ponad 8 mld euro i dając wynik 170 euro na osobę, przy średniej europejskiej wynoszącej 140 euro.

– Bardzo nas cieszy sukces kolejnej polskiej firmy, która mimo stosunkowo dużego nasycenia hiszpańskiego rynku produktami kosmetycznymi i konkurencji ze strony lokalnych i zagranicznych firm, zdobywa zaufanie tamtejszych dystrybutorów i klientów. Współpraca YOPE z hiszpańską firmą rozpoczęła się dzięki zorganizowanej przez PAIH we współpracy z Polsko-Hiszpańską Izbą Gospodarczą misji handlowej w 2019 roku. W Polsce odbyły się wówczas spotkania B2B z polskimi producentami, zwiedzanie polskich fabryk. Cieszy nas, że następstwem misji są kolejne polsko-hiszpańskie kontrakty, o których na bieżąco informujemy. Ta współpraca gwarantuje YOPE dostęp do nowych kanałów sprzedaży, i co ważne, wprowadzanie kosmetyków polskiej marki do sieci perfumerii i drogerii. To z pewnością zwiększy wartość współpracy w dłuższej perspektywie – mówi Wojciech Łopatkiewicz, kierownik biura PAIH w Madrycie.

Yope. Na celowniku kolejne kraje

Polska marka naturalnych kosmetyków i środków czystości rozwija się nie tylko w Europie. Kosmetyki YOPE dostępne są też w Azji czy Ameryce Północnej. Przy nawiązywaniu współpracy z nowymi dystrybutorami z całego świata firmę często wspiera Polska Agencja Inwestycji i Handlu. W ramach kolejnego kontraktu, produkty Yope trafiły do Hiszpanii w lutym tego roku.

– Rynek hiszpański zawsze był dla nas jednym ze strategicznych kierunków ekspansji. Pierwsze nasze produkty pojawiły się w tamtejszych sklepach kilka lat temu. W tym roku rozpoczęliśmy długoterminową współpracę z nowym partnerem. Planujemy rozwój wszystkich kanałów dystrybucyjnych z pełnym asortymentem YOPE. To właśnie PAIH wspomogła nas w nawiązaniu tej wartościowej relacji. Możemy śmiało powiedzieć, że hiszpański klient jest otwarty na polskie kosmetyczne produkty, w szczególności nakierowane na naturalność oraz przyjazne środowisku. A w naszych produktach znajduje się nawet 99 proc. naturalnych składników – mówi Ganna Surkova, Export Manager w YOPE.

Eksport polskich kosmetyków

Eksperci PAIH podkreślają, że od kilku lat obserwują dynamiczny wzrost hiszpańskiego rynku kosmetyczno-perfumeryjnego. Ten trend stwarza dla polskich firm, mających już silną pozycję w kraju, nowe możliwości ekspansji.

- Polska branża kosmetyczna od kilku lat przeżywa rozkwit i mimo silnej konkurencji na rynku europejskim, polskim producentom udaje się zdobywać nowych klientów. Wejście na rynek Hiszpanii, która jest w czołówce producentów kosmetyków w UE, to bez wątpienia duży sukces. Zwłaszcza w czasie trwającej pandemii oraz ograniczeń w handlu na świecie, które również silnie dotknęły branżę kosmetyczną i przełożyły się na spadki sprzedaży. Polskie firmy w ostatnim roku udowodniły jednak, że dzięki elastyczności w zakresie produkcji oraz otwartości na zmiany w prowadzeniu działalności handlowej –  w szczególności w sferze online –  są w stanie szybko reagować i dostosować się do nowych realiów rynkowych. Cieszymy się, że jako PAIH możemy wspierać ich ekspansję – podsumowuje Maja Justyna, Manager w Centrum Obsługi Przedsiębiorstw PAIH, odpowiedzialna m.in. za branżę kosmetyczną.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ