Polski fintech z dużymi wdrożeniami w bankach. "To dobry czas dla twórców innowacyjnych rozwiązań"
Fot. materiały prasoweRozwiązanie oferowane przez Digital Fingerprints zapewnia ochronę zasobów i kont internautów – umożliwiają to mechanizmy oparte o biometrię behawioralną. Startup już teraz może pochwalić się dwoma potężnymi wdrożeniami w polskich bankach: mBanku oraz ING. Obecnie trwają rozmowy z kolejnymi instytucjami finansowymi i organizacjami.
O branży fintech w Polsce oraz planach na najbliższe miesiące rozmawiamy z Krzysztofem Raczyńskim, CEO Digital Fingerprints.
Na czym skupia się obecnie Digital Fingerprints?
Naszą misją od zawsze była ochrona zasobów i kont internautów i tutaj niewiele się zmieniło. W tym roku założyliśmy sobie dwa podstawowe cele. Pierwszym jest rozwój badań nad rozwiązaniem dla urządzeń mobilnych. Trendem, który stał się codziennością jest korzystanie z wszelkiego rodzaju aplikacji mobilnych, zatem naszą ambicją stało się zapewnienie pełnej ochrony niezależnie od kanału dostępowego. Po drugie, dostrzegamy potencjał w rozwiązaniach z zakresu biometrii behawioralnej w nowych gałęziach gospodarki, dlatego zaczęliśmy poważne rozmowy i pierwsze projekty np. w sektorze administracji publicznej.
Cyberbezpieczeństwo - w okresie pandemii i pracy zdalnej - wydaje się być kluczową kwestią.
Edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa zawsze była - i myślę, że nadal będzie - dużym wyzwaniem. Należy pamiętać, że największym zagrożeniem i najsłabszym ogniwem dla każdej organizacji jest człowiek. Gdybyśmy mieli w ramach naszej polityki bezpieczeństwa wdrożone najlepsze i najbardziej sprawdzone rozwiązania, niestety niewiele nam to pomoże, gdy człowiek będzie niedoedukowany. Bazując na wiedzy i doświadczeniu, mogę powiedzieć, że edukacja pracowników powinna stać się priorytetem dla każdej firmy. Naszym zadaniem w tym miejscu jest pokazanie, że technologia pozwala w znaczny sposób podnieść bezpieczeństwo organizacji. Nie należy bać się postępu i innowacji - trzeba być na bieżąco i rozumieć zasady działania poszczególnych mechanizmów.
Co z regulacjami prawnymi?
Nasz system od początku był projektowany tak, żeby spełniać wymogi RODO. Przykładamy dużą wagę do etycznego pozyskiwania danych i jak największej minimalizacji pozyskiwanych informacji. Anonimizujemy je jeszcze u źródła. Rzeczą wiadomą jest, że zgodności z nowymi procedurami czy regulacjami wymagają od producentów wiele wysiłku, natomiast dzięki temu, wiemy, że nasze rozwiązania są w pełni bezpieczne i dostosowane do najbardziej wymagających klientów. Tak naprawdę wiele regulacji - w tym np. dyrektywa PSD2 - pomagają nam dostosować produkt do dynamicznie zmieniających się wartości i potrzeb potencjalnych klientów.
Czy w dobie pandemii te potrzeby jakoś się zmieniły?
Epidemia w wielu obszarach gospodarki zrobiła ogromne zamieszanie i zasiała spustoszenie. Branża IT, a w szczególności security, też oczywiście odczuła skutki pandemii, ale nie w znacznym stopniu. Niektóre projekty zostały przesunięte w czasie, ponieważ zmieniły się priorytety w firmach, niemniej w dalszym ciągu jest to temat ważny i mocno rozwijany. Zmienił się sposób naszych działań, ponieważ cały biznes przeniósł się do Internetu. Zasadniczo całe życie stało się online, a postęp cyfryzacji to istna ewolucja... Dla nas - jako twórców innowacyjnych rozwiązań - jest to dobry czas. Z pewnością jeśli nie dziś, to jutro mamy nadzieję skorzystać na tak silnych zmianach dotyczących rozwoju i wdrażania nowych technologii.
Jakie więc stoją przed wami wyzwania?
Fintechy to w Polsce dziedzina, która stale się rozwija. Największym wyzwaniem tak naprawdę jest rozwój, bo czasy mamy dość specyficzne. Na szczęście żyjemy w Polsce, która uznawana jest za jeden z najbardziej nowoczesnych krajów, jeśli chodzi o dojrzałość bankowości cyfrowej. W badaniu Deloitte Raport Digital Banking Maturity 2018, Polska znalazła się w pierwszej piątce krajów określanych mianem „Cyfrowych liderów”, a to już daje spore nadzieje na sukces. My - jako Digital Fingerprints - jesteśmy tylko w pewnym zakresie fintechem, bo cała nasza działalność skupia się przede wszystkim na cyberbezpieczeństwie; na zapewnieniu rozwiązania, które ochroni organizację przed fraudem, kradzieżą tożsamości czy phishingiem. Rozwój sztucznej inteligencji jest tutaj wręcz kluczowy, ponieważ nasze rozwiązania opierają się o machine learning. Dzięki temu mamy pewność, że nasze rozwiązanie będzie nadążało za dynamicznie zmieniającymi się czynnikami zewnętrznymi.
Na czym skupicie się w najbliższych miesiącach?
Chcemy dowieźć założone cele i rozwinąć firmę. W samych rozwiązaniach stawiamy teraz na budowanie nowych modeli na aplikacje mobilne. Ciągle doskonalimy nasz zespół, podnosimy kwalifikacje - wszystko po to, aby wyniki naszej pracy były jak najwyższej jakości. Na ten moment możemy pochwalić się dwoma potężnymi wdrożeniami w polskich bankach: mBanku oraz ING. Bardzo nam zależy, aby do tego grona dołączyło jak najwięcej banków oraz innych organizacji. W przyszłości oczywiście nie wykluczamy ekspansji za granicę.
TOP 10 polskich fintechów - ranking
W kolejnym numerze "My Company Polska" znajdziecie ranking 10 polskich fintechów, na które warto zwrócić uwagę.
TOP 10 polskich medtechów - ranking
Zachęcamy do zapoznania się z naszym zestawieniem 10 najbardziej obiecujących polskich medtechów.