Po co nam samochody autonomiczne?

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 24
Szybszy transport, mniej korków, mniejszy popyta na części zamienne. Ekspansja autonomicznych pojazdów może zgarnąć połowę rynku samochodowego.

Podstawowym argumentem za automatyzacją transportu jest bezpieczeństwo. Choć liczba ofiar wypadków drogowych maleje, to wciąż jest ona duża. W ub. r. w samej UE zginęło w nich ponad 25 tys. osób. Co istotne, w aż 95 proc. wypadków przyczyną jest błąd człowieka.

Drugim powodem jest usprawnienie ruchu. Według raportu Targeo z 2016 r. korki w siedmiu głównych miastach Polski powodowały ponad 3,3 mld zł strat dla gospodarki. Dzięki pojazdom autonomicznym, dobierającym optymalny styl jazdy i unikającym wypadków, płynność ruchu i przepustowość dróg będzie większa. Autonomiczne parkowanie (już dziś dostępne w zwykłych modelach) pozwoli lepiej wykorzystać miejsce w centrach miast.

Optymalna prędkość i trasa to również mniejsze zużycie paliwa (lub energii elektrycznej, w przypadku EV). To, co nazywamy ekojazdą, w samochodach autonomicznych jest normą. Choć rodzaj napędu nie ma wpływu na automatyzację, to standardowe stosowanie już dziś w e-autach rozwiązań wspomagających kierowcę czyni połączenie EV i AV najsensowniejszym. Dodatkową korzyścią z automatyzacji transportu będzie wówczas czystsze powietrze.

Wreszcie – autonomiczny transport zwiększy mobilność osób, które same nie mogą prowadzić samochodu z powodu niepełnosprawności lub wieku. To ostatnie jest szczególnie ważne w starzejącej się Europie.

Od automobilu do autonomiczności

Pierwsze pomysły pojazdów bez kierowcy pojawiły się już w 20-leciu międzywojennym, choć ówczesny stan...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

baner 970x200
My Company Polska wydanie 9/2019 (48)

Więcej możesz przeczytać w 9/2019 (48) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ