Optymalizuj koszty w e-commerce

Kurier inPost
Kurier inPost, fot. Shutterstock
Kryzys energetyczny doprowadził do ogromnej presji na wszystkie firmy w polskim biznesie. Wbrew pozorom cierpi na nim nie tylko handel tradycyjny, ale też e-commerce. Celem firm powinno być dążenie do optymalizacji kosztów i automatyzacji procesów. Jak to zrobić?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2022 (87)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W ciągu ostatnich miesięcy drastyczny wzrost kosztów działalności bardzo wpłynął na wyniki e-sklepów. Mimo że sprzedaż w tym roku znacząco rośnie (o ok. 25 proc. w III kwartale w porównaniu z poprzednim rokiem – w perspektywie całego 2022 r. wzrost może wynieść 15 proc.), to przez wzrost kosztów działalności wiele e-sklepów kończy działalność. Jest jeszcze wcześnie, by ocenić dokładną skalę problemów, ale eksperci podkreślają, że już teraz wiele firm z branży ma problemy finansowe.

Niestety w perspektywie kolejnych miesięcy może być jeszcze gorzej. Wciąż rosną ceny energii elektrycznej, a bardzo wysoka inflacja zaczyna rzutować m.in. na zachowania konsumenckie. Kupujący coraz częściej kierują się ceną, a w tym aspekcie małe e-sklepy mają nikłe szanse na zwycięstwo w porównaniu z dużymi graczami, którzy mogą korzystać z efektu skali np. w marketingu albo logistyce i mają potencjał do pozyskania kapitału obrotowego i utrzymania niskich cen nawet w trudnym momencie.

Szukaj oszczędności

Ratunkiem musi być szukanie oszczędności oraz wykorzystanie pojawiających się szans biznesowych. Gdzie można szukać obniżenia kosztów? Przede wszystkim chodzi o koszty stałe, m.in. poziom zatrudnienia, a także np. wynajem powierzchni magazynowej. Niezależnie od tego, jak bardzo wykorzystujemy magazyn, musimy za niego płacić. Alternatywą może być zlecenie operacji na zewnątrz, czyli tzw. fulfillment. Na czym polega ta usługa? W wielkim uproszczeniu zewnętrzny operator przejmuje odpowiedzialność za cały proces obsługi zamówień – ich kompletacji, wysyłki, a także obsługi zwrotów.

InPost Fulfillment zapewnia dostawy do odbiorców już następnego dnia po złożeniu zamówienia, pod warunkiem że zamówienie spłynie do godz. 20 dnia poprzedniego. System zintegrowany jest z narzędziami używanymi przez sprzedającego, dzięki czemu wszystko dzieje się automatycznie. Właściciel e-sklepu lub jego pracownik ma pełny, bieżący wgląd i możliwość monitorowania procesów.

InPost Fulfillment stawia przede wszystkim na własne usługi, ale możliwe są także dostawy przy użyciu innych operatorów. Niezależnie od tego sprzedający mogą liczyć m.in. na niższe ceny dostaw do urządzeń Paczkomat® (a to jedna z najczęściej wybieranych metod dostaw paczek). Ważnym punktem jest również obsługa zwrotów. Analiza amerykańskiego rynku e-commerce wykonana przez Statista Global Consumer Survey pokazuje, że nawet 20 proc. wszystkich wysłanych towarów przez e-sklepy jest zwracanych. Koszt zarządzania tym procesem jest więc ogromny – tymczasem fulfillment „bierze to na siebie”.

Czas na piki

Usługi typu fulfillment mają także inną zaletę – są w stanie bezproblemowo radzić sobie z pikami sprzedażowymi, bez potrzeby natychmiastowego poszukiwania pracowników. W branży e-commerce najbardziej gorącymi miesiącami są bez wątpienia listopad i grudzień. Prowadzenie akcji promocyjnych, obsługa klientów, realizacja dostaw i obsługa zwrotów stają się niezwykle problematyczne. Fulfillment zdejmuje z głowy odpowiedzialność za dwie z powyższych kwestii. To rodzi realne oszczędności.

Pojawia się jeszcze jedno pytanie: Ile kosztuje fulfillment? Wszystko zależy od skali działalności i potrzeb, podanie dokładnej kwoty nie jest możliwe. Skorzystanie z takiej usługi mogą rozważyć zarówno więksi gracze, mający już pewną skalę działalności, jak i mniejsi, którzy chcą zapewnić sobie elastyczną obsługę logistyczną i skupić się w międzyczasie na skalowaniu biznesu. Wówczas zamiast generować koszty stałe (pensje i wynajem powierzchni magazynowej), powinno się rozważać fulfillment – m.in. przy wykorzystaniu usług InPost.

My Company Polska wydanie 12/2022 (87)

Więcej możesz przeczytać w 12/2022 (87) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ