Nieterminowe płatności bolączką sektora MSP

SHUTTERSTOCK
SHUTTERSTOCK 98
7 na 10 polskich przedsiębiorców z sektora MSP odnotowało w swoim otoczeniu biznesowym pogorszenie relacji biznesowych i trudności w pozyskaniu nowych kontrahentów spowodowane opóźnieniami w płatnościach – wynika z badania Bibby MSP Index. W opinii niemal

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

7 na 10 polskich przedsiębiorców z sektora MSP odnotowało w swoim otoczeniu biznesowym pogorszenie relacji biznesowych i trudności w pozyskaniu nowych kontrahentów spowodowane opóźnieniami w płatnościach – wynika z badania Bibby MSP Index. W opinii niemal 40 proc. ankietowanych negatywnym efektem tego zjawiska jest utrata dobrego wizerunku firmy na rynku.

– Problem zatorów płatniczych jest powszechny, dlatego tak ważna jest edukacja, jak przeciwdziałać temu zjawisku, i promowanie dobrych praktyk biznesowych, szczególnie istotnych dla funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw – komentuje wyniki badania Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services w Polsce, inicjatora kampanii „Płacę faktury, jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Według Bibby MSP Index obecnie co 10 firma korzysta z faktoringu, a jako główną przyczynę korzystania z tej usługi firmy wskazują właśnie poprawę płynności finansowej.

Z jesiennego badania na temat zatorów płatniczych przedsiębiorców z sektora MSP przeprowadzonego przez BIG InfoMonitor wynika, że prawie 30 proc. przedsiębiorców ma problem z zachowaniem płynności finansowej w swojej firmie. W grupie przedsiębiorstw sprzedających towary bądź usługi z odroczonym terminem płatności kłopot z płynnością dotyka niemal co trzeciego ankietowanego. Ponad połowa firm deklaruje, że występowanie opóźnień jest barierą dla prowadzonej przez nie działalności.

75 proc. badanych firm próbuje przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach. Jak wynika z badania Bibby MSP Index, nadal główną metodą zabezpieczania się (w 65,4 proc. przypadków) jest sprawnie działający dział księgowy monitorujący i pilnujący należnych zaległości.

Jako główne sposoby zabezpieczania się przed niewypłacalnymi kontrahentami badani wskazali weryfikację klienta w KRD lub BIG przed podpisaniem umowy (57,3 proc.) oraz ubezpieczanie transakcji (10 proc.). Warto zwrócić uwagę, że nadal aż ponad 22 proc. respondentów nie zabezpiecza się przed zagrożeniami wynikającymi ze współpracy z niewypłacalnymi kontrahentami.

Kampania „Płacę faktury, jestem gospodarczo odpowiedzialny” ma właśnie uświadomić przedsiębiorcom, jak duże znaczenie ma terminowe regulowanie należności dla całego ekosystemu gospodarczego. Celem akcji jest promowanie dobrych praktyk, w tym opłacanie faktur na czas, oraz informowanie, jak radzić sobie z brakiem płynności finansowej – komentuje Jerzy Dąbrowski. W ramach kampanii powstała m.in. strona Placefaktury.pl, na której dostępna jest seria praktycznych poradników dla osób prowadzących własny biznes. Można tam też zapoznać się z historiami przedsiębiorców, którzy zmagali się z brakiem płynności finansowej i znaleźli rozwiązanie na poprawę swojej sytuacji finansowej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ