Nadchodzi Pendolino 2.0. Avelia rozwinie prędkość nawet 300 km/h

Gdy w 2014 roku na polskie tory wjechały pierwsze składy Pendolino, wielu pasażerów po raz pierwszy poczuło, że podróż koleją może być szybka, komfortowa i nowoczesna. Pociągi rozwijające prędkość do 200 km/h zrewolucjonizowały połączenia między największymi miastami, skracając czas podróży i zmieniając postrzeganie kolei jako środka transportu. Pendolino stało się symbolem nowej jakości w PKP Intercity, a także bodźcem do modernizacji infrastruktury i inwestycji w nowe technologie na kolei. Choć wokół zakupu składów nie brakowało kontrowersji, nie da się zaprzeczyć – to właśnie Pendolino otworzyło w Polsce erę kolei dużych prędkości.
Za produkcję pociągów Pendolino odpowiada firma Alstom. Francuski gigant chce pójść o krok dalej i zaproponować Polsce nową generację superszybkich pociągów — Avelia Pendolino, które mogą rozwijać prędkość nawet 300 km/h
Przyszłość na torach. Avelia Pendolino i Coradia Max
Alstom nie ukrywa ambicji zwiększenia swojego udziału w polskim rynku kolejowym. Obok szybkich składów Avelia Pendolino koncern oferuje również pociągi regionalne i piętrowe Coradia Max, które mogą poruszać się z prędkością do 200 km/h - wspomina portal Rynek Kolejowy. Już teraz Chorzów i Wrocław stają się kluczowymi punktami na mapie europejskiej produkcji taboru. Właśnie tam rozważana jest realizacja montażu części składów Avelia, a w podwarszawskim Nadarzynie mają powstawać wózki do nowych jednostek.
Polskie inwestycje francuskiego koncernu
Alstom obecny jest w Polsce w dziewięciu lokalizacjach i zatrudnia ponad 4,7 tys. osób. yW ciągu ostatnich lat firma zainwestowała tu 300 mln euro, m.in. w rozbudowę hal produkcyjnych w Chorzowie i Świętochłowicach oraz wdrożenie nowoczesnych technologii spawania aluminium we Wrocławiu - czytamy w komunikacie firmy.
Jak zapowiada prezes Alstom Polska, Beata Rusinowicz, cytowana przez Puls Biznesu, kolejne 40 mln euro zostanie przeznaczone na dalszy rozwój produkcji pociągów Coradia Max i infrastruktury związanej z kolejnictwem wysokich prędkości. Alstom, po sukcesie Pendolino ma duże szanse na dalsze uczestnictwo w polskim rynku kolejowym, bo zostawił za sobą pozytywny sentyment pasażerów. Zresztą wciąż odpowiada za tabor naszych najszybszych pociągów.
Centralny Port Komunikacyjny i Pendolino 2.0
Już wiadomo, że że dla Kolei Dużych Prędkości kluczowa będzie inwestycja w Centralny Port Kuminikacyjny, czyli hub przesiadkowy, jaki Polska ma zamiar zrealizować w najbliższej dekadzie. Oczywiście, Alstom nie jest jedyną firmą, która będzie się starać o realizację kontraktów opiewających na gigantyczne kwoty. W globalnym wyścigu o zlecenia na pociągi uczestniczą także Siemens (Niemcy), Talgo i CAF (Hiszpania), Hitachi Rail (Japonia), CRRC (Chiny) oraz Hyundai Rotem (Korea Południowa) - wylicza Puls Biznesu.
Ppociągi osiągające prędkość 300 km/h będą mogły stać się codziennością. Oto kilka sprawdzonych, nowoczesnych modeli pociągów z całego świata, które mogłyby z powodzeniem kursować po nowych torach „szprych CPK”:
- Siemens Velaro Novo (Niemcy) Siemens Velaro Novo to najnowsza generacja pociągów dużych prędkości, rozwijająca prędkość do 300 km/h. Pociągi te charakteryzują się lekką konstrukcją i energooszczędnością, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla nowoczesnych systemów kolejowych. Siemens jest jednym z liderów rynku KDP i aktywnie uczestniczy w przetargach na dostawy taboru w Europie.
- Hitachi ETR1000 (Frecciarossa) – Włochy/Japonia Model stworzony wspólnie przez włoski Bombardier (dziś część Alstomu) i japoński Hitachi. Pociąg jeździ w sieci Trenitalia jako Frecciarossa 1000 i osiąga prędkość handlową 300 km/h (testowo nawet 400 km/h). Znany jest z wyjątkowego komfortu i cichego wnętrza, a także możliwości łatwej adaptacji do różnych standardów europejskich.
- Talgo Avril (Hiszpania) Pociąg Talgo Avril to propozycja hiszpańskiego producenta specjalizującego się w lekkich, energooszczędnych składach.Avril osiąga prędkość 330 km/h, a jego zaletą jest m.in. możliwość zmiany rozstawu kół, co pozwala mu jeździć po różnych systemach torowych – istotna cecha dla połączeń międzynarodowych. Talgo ma już porozumienie z polską Pesą i może wziąć udział w przetargach na tabor CPK.
- Hyundai Rotem HEMU-430X / KTX-Eum (Korea Południowa) Koreański HEMU-430X to pociąg testowany z prędkością ponad 400 km/h, jednak wersje komercyjne, takie jak KTX-Eum, osiągają do 300 km/h. Hyundai Rotem podpisał w Polsce umowę o współpracy z firmą Newag, co może oznaczać ambicje wejścia na polski rynek KDP.
- CRRC Fuxing Hao (Chiny) Chiński gigant kolejowy CRRC produkuje szybkie pociągi serii Fuxing Hao, które jeżdżą z prędkością 350 km/h na trasach między Pekinem, Szanghajem i Kantonem. Choć technologia CRRC jest imponująca, chińskie firmy mają utrudniony dostęp do rynku europejskiego z powodu ograniczeń inwestycyjnych i barier certyfikacyjnych.
Wdrożenie pociągów 300+ km/h w Polsce nie tylko przyspieszy podróże między regionami, ale również wzmocni pozycję naszego kraju na logistycznej mapie Europy. Nowoczesny tabor to jednak tylko jeden element – równie istotne będzie zapewnienie odpowiednio przystosowanej infrastruktury, wysokiej jakości utrzymania oraz sprawnych systemów sterowania ruchem.
Europa na szynach. Szansa dla Polski
Polska staje się coraz ważniejszym graczem w europejskim łańcuchu dostaw dla przemysłu kolejowego. Produkcja komponentów, nadwozi i całych składów trafia nie tylko na nasz rynek, ale również do wielu krajów Unii Europejskiej. Alstom — inwestując w polskie fabryki i szkolenie pracowników — udowadnia, że nad Wisłą może powstać silna baza przemysłowa dla technologii przyszłości.
Równocześnie globalne trendy, takie jak dekarbonizacja transportu, rozwój kolei zamiast lotnictwa regionalnego czy cyfryzacja systemów sterowania, sprawiają, że inwestycje w kolej mają wymiar nie tylko gospodarczy, ale też strategiczny i ekologiczny.
Zarówno Alstom, jak i jego konkurenci wiedzą, że przyszłość mobilności w Europie rozgrywa się na szynach. Polska ma szansę stać się jednym z jej najważniejszych punktów węzłowych. Warunek? Odpowiedzialna strategia i otwartość na współpracę międzynarodową.