Market One Capital: 3 inwestycje "w stealth mode". Nowy fundusz ruszył na polowanie [TYLKO U NAS]

Ela Obrębowska, Market One Capital
Ela Obrębowska, Market One Capital
Market One Capital w tym roku zrealizował 21 inwestycji, w tym wszedł w siedem nowych projektów - mówi w specjalnym komentarzu dla mycompanypolska.pl Ela Obrębowska. Najważniejszym wydarzeniem było uruchomienie drugiego funduszu o kapitalizacji 80 mln euro - do jego portfela trafiły już trzy startupy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

- Kolejny rok – i to jaki! – za nami. Podczas ostatnich dwunastu miesięcy niezmiennie inwestowaliśmy w spółki z obszaru marketplace oraz platformy wykorzystujące efekty sieciowe. Skupialiśmy się na startupach na wczesnym etapie rozwoju i nieustannie wspieraliśmy nasze dotychczasowe spółki portfelowe, u których naprawdę dużo się działo. W międzyczasie zebraliśmy także nowy fundusz, MOC II, o którym głośno zrobiło się pod koniec października - komentuje Ela Obrębowska z Market One Capital.

Jak informowaliśmy w momencie uruchomienia funduszu, w ciągu najbliższych czterech lat wesprze on 30 startupów z Europy na etapie pre-seed i seed, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Europy Środkowo-Wschodniej. MOC skupia się przede wszystkim na kategoriach B2B i B2C Marketplaces, Network Effects Platforms i Software.

Market One Capital - największe osiągnięcia 2022 r.

- Ostatnie miesiące były dla nas intensywne, to jednak nie tylko dlatego, że ogłosiliśmy nowy fundusz, ale przede wszystkim dlatego, że MOC II od razu wystartowała z trzema nowymi inwestycjami, dwoma wciąż w stealth mode oraz już ogłoszoną inwestycją w More Growth - dodaje Obrębowska.

Firma zamierza kontynuować dotychczasową strategię inwestycyjną. - Szczególnie chcemy skupić się na firmach z naszego rejonu – Europy Środkowo-Wschodniej – choć generalnie nasze zainteresowania krążą wokół spółek europejskich - dodaje.

Jeśli chodzi o nowy fundusz, MOC planuje inwestycje na wczesnych etapach rozwoju startupów, czyli w ramach rund pre-seed i seed, od 200 tys. do nawet 2 mln euro. -Planujemy także inwestycje follow-on do rundy B, przez co w jedną spółkę możemy maksymalnie alokować nawet 8 mln euro - dodaje.

Ela Obrębowska chwali się także nagrodą Dealroom 2022 Investor Rank. - Nic nie jest lepszym odzwierciedleniem sukcesu funduszu, jak świetne wyniki jego spółek portfelowych. Jest nam niezmiernie miło, że – przez pryzmat ponadprzeciętnych wyników startupów, które wspieramy – nasza praca została doceniona przez Dealroom, który ogłosił Market One Capital najlepszym funduszem VC w Europie Środkowo-Wschodniej. Opublikowany w maju Dealroom 2022 Investor Rank jest istotną nagrodą dla naszego zespołu, ale i przede wszystkim dla naszego portfolio, któremu ten sukces zawdzięczamy - komentuje.

Inwestycje Market One Capital

Oto podsumowanie tegorocznych inwestycji Market One Capital:

Nowe inwestycje:

  • W 2022 roku spółki portfelowe Market One Capital pozyskały łącznie prawie 130 mln euro. Wśród nowych inwestycji MOC znalazły się: 
  • Quiver, brytyjski startup budujący infrastrukturę dla e-commerce dostarczając dostawy last-mile – do końcowego odbiorcy.
  • Connect Earth, brytyjska platforma zajmująca się danymi klimatycznymi i tworząca infrastrukturę dla produktów ułatwiających walkę ze zmianami klimatycznymi. 
  • Pathway, francuska deep-techowa platforma programistyczna do budowania reaktywnych aplikacji przetwarzających dane w czasie rzeczywistym.
  • More Growth, polska spółka, która tworzy marki i produkty online pomagające użytkownikom w dbaniu o zdrowie i rozwój osobisty.
  • Trzy kolejne inwestycje wciąż znajdują się w stealth mode. 

Inwestycje follow-on (łącznie 14 projektów)

  • Symmetrical.ai, które pozyskało 18,5 mln euro w rundzie Serii A, zamykając tym samym jedną z największych inwestycji na tym etapie w Polsce. Inwestorem wiodącym w rundzie był Target Global, a sama spółka – jako jeden z pięciu polskich startupów – trafiła na stworzoną przez Sifted listę wartych obserwowania firm technologicznych z Europy Środkowo-Wschodniej.
  • Mindgram, który pozyskał 7 mln euro w rundzie Seed – jednej z największych rund na tym poziomie w Polsce. Inwestorem wiodącym w rundzie było Credo Ventures, któremu towarzyszyli również PortfoLion oraz Nunatak Capital. 
  • Vosbor, który zamknął rundę Seed z wynikiem 7 mln dolarów uzyskanych od inwestorów takich jak Lux Capital, FJ Labs, 7percent Ventures, Athos Capital i Nucleus Capital. Nie tylko fundusze zainwestowały w spółkę – światowi liderzy handlu towarami rolnymi Chris Mahoney, były prezes Glencore Agriculture i Soren Schroder, były prezes Bunge, wsparli startup i dołączyli do jego zespołu.
  • Welcome Pickups, którego historia jest niezwykle inspirująca. Przed pandemią, działając w ponad 60 lokalizacjach, spółka była jedną z największych platform oferujących spersonalizowany transport w podróży. Lockdown całkowicie zamroził biznes na prawie dwa lata i spowodował redukcję zespołu o ponad 90 proc. W tym samym czasie założyciele Welcome Pickups postawili na optymalizację operacji i znaczną poprawę efektywności produktu. W rezultacie, obecnie przy prawie dwukrotnie mniejszym zespole firma obejmuje 100 lokalizacji osiągając przychody wyższe o kilkadziesiąt procent niż w 2019 roku. Docenili to Flashpoint i Venture Friends, od których spółka pozyskała 5,3 mln euro finansowania.

- Jak już niejednokrotnie wspominaliśmy, sukces spółek, które wspieramy cieszy nas tak, jakby to był nasz własny sukces. To właśnie dlatego w naszym podsumowaniu roku chcemy dodatkowo wspomnieć o TIER Mobility, które przejęło firmę Spin, operatora współdzielonych rowerów i hulajnóg elektrycznych, znajdującego się w posiadaniu spółki Ford, i tym samym weszło na rynek Ameryki Północnej. Dzięki kupnie spółki wraz z jej 50 tys. pojazdami, TIER rozszerzył swój zasięg do ponad 520 lokalizacji w 21 krajach, a łączna wielkość floty liczącej 300 000 pojazdów spowodowała, że TIER stał się największym dostawcą współdzielonych rozwiązań transportu multimodalnego - dodaje Obrębowska.

ZOBACZ RÓWNIEŻ