Jak AI może pomóc w budowie startupu
ChatGPT od OpenAI, fot. ShutterstockWykorzystanie sztucznej inteligencji budzi wiele obaw natury etycznej, społecznej, ekologicznej i spotyka się z brakiem zaufania ze strony wielu ludzi, ale tworzy również wiele możliwości sprostania wyzwaniom nowoczesnego świata.
Innowacje związane z AI (a szczególnie rosnącego GenAI) zmieniają praktycznie każdy sektor gospodarki. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na ochronę bioróżnorodności, wczesne wykrywanie i skuteczniejsze leczenie wielu chorób, ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego mniejszości etnicznych, przewidywanie powodzi i innych kataklizmów, personalizację edukacji, czy monitorowanie łańcucha dostaw i optymalizację procesów udzielania pomocy w czasie kryzysu. Czy brzmi to obiecująco? To tylko kilka z setek zastosowań sztucznej inteligencji.
Przyszłość należy do tych, którzy najlepiej adaptują się do zmian, a strach nigdy nie był dobrym doradcą. Bierny sceptycyzm warto zastąpić aktywnym testowaniem nowych rozwiązań.
W artykule skupimy się na sposobach, w jakie AI może pomóc startupom i całemu społeczeństwu w zbudowaniu przyszłości, z której moglibyśmy być dumni.
AI: Twój startupowy asystent biznesowy
Tworzenie biznesu od zera to nie lada wyzwanie, a założyciele startupów często muszą zastąpić cały sztab specjalistów. Na szczęście sztuczna inteligencja może być odpowiedzią na ograniczone ludzkie i finansowe zasoby startupów.
Jak narzędzia AI mogą wesprzeć Cię w rozwoju startupu?
- Chat GPT to podręczny asystent biznesowy, który szybko znajduje odpowiedzi na pilne pytania.
- Generatory obrazów takie jak DALL-E czy Midjourney usprawniają pracę koncepcyjną.
- Narzędzia takie jak ValidatorAI i Bizway pomagają w tworzeniu planu biznesowego i znajdują w nim słabe punkty, zanim zrobią to potencjalni inwestorzy.
- Raizer połączy Cię z siecią inwestorów, która jest stale aktualizowana i monitorowana przez algorytmy sztucznej inteligencji.
- Przeraża Cię pitch deck? My Pitch Deck przeprowadzi Cię przez cały proces tworzenia prezentacji, która porwie niejednego inwestora.
- Dane to złoto XXI wieku, a Monterey zamienia je w celne analizy produktów i usług, które pozwolą Ci ulepszyć ofertę.
- Twój kalendarz to pole bitwy? Reclaim.ai to narzędzie, które automatycznie planuje spotkania, zadania i nawyki w Twoim kalendarzu i elastycznie żongluje Twoimi zobowiązaniami, jeśli plan tygodnia ulegnie zmianie.
- Marzysz o automatyzacji śledzenia czasu pracy? Timely zrobi to za Ciebie.
Lista narzędzi, które mogłyby okazać się bardzo pomocne w biznesie, jest znacznie dłuższa. Jeśli chcesz poznać ich więcej, strona Best AI Tools jest prawdziwą kopalnią cyfrowych skarbów.
Wsparcie, które oferuje sztuczna inteligencja, jest nieocenione, ale nie zastąpi zbieranego przez lata doświadczenia ekspertów czy przestrzeni na innowację, którą tworzy współpraca międzyludzka. Warto czerpać to, co najlepsze ze świata technologii, ale nie rezygnować z ludzkiego pierwiastka, który jest przecież w biznesie kluczowy. Przykłady pokazują, że najlepsze rezultaty daje zawsze współpraca człowieka z technologią, a nie użycie samej technologii.
Zobacz najlepsze narzędzia AI
Mazovian Startup z planem wsparcia
Gdzie szukać odpowiedniego ludzkiego wsparcia biznesowego dla startupów? Dobra wiadomość jest taka, że właśnie rusza rejestracja do programu akceleracyjnego dla odpowiedzialnych społecznie startupów — Mazovian Startup. Założeniem projektu jest kompleksowe wsparcie i przyśpieszenie rozwoju mazowieckich startupów. W ramach programu pozyskasz dodatkowe środki finansowe na rozwój startupu, otrzymasz wsparcie mentorów i ekspertów, poszerzysz swoją bazę kontaktów biznesowych, otrzymasz dostęp do inwestorów i Venture Capital oraz zwiększysz rozpoznawalność swojego startupu, dzięki promocji w największych mediach branżowych. To nie koniec dobrych wieści: 3 startupy zdobędą nagrody finansowe o wartości 50 000 zł, 15 000 zł i 10 000 zł.
Program Mazovian Startup pozwala maksymalizować potencjał startupów w sposób, który wykracza poza możliwości samej sztucznej inteligencji. Łączy ludzi z mentorami, zasobami i inwestorami w przestrzeni, która sprzyja współpracy. Nie czekaj i aplikuj do 30 sierpnia przez formularz zgłoszeniowy, który może otworzyć Ci wiele biznesowych drzwi. Program oferuje nagrody dla najlepszych startupów — łącznie to ponad 75 tysięcy dofinansowania.
Sztuczna inteligencja a odpowiedzialność społeczna w biznesie
W 2023 roku, kiedy zmiany klimatyczne i sprawiedliwość społeczna są tematami publicznej debaty, wpływ przedsiębiorstw na otaczające ich środowisko stał się ważną kwestią biznesową. Społeczna odpowiedzialność firm (CSR — Corporate Social Responsibility) to koncepcja, zgodnie z którą firmy biorą pod uwagę nie tylko swoje zyski, ale także wpływ swoich działań na społeczeństwo i środowisko naturalne. Strategie rozwoju firm uwzględniające CSR przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i dobrobytu społecznego. Społeczna odpowiedzialność firm może przejawiać się przez dbałość o środowisko naturalne, angażowanie się w życie lokalnej społeczności, etyczne praktyki biznesowe i inwestowanie w zrównoważony rozwój. Wszystkie te działania wymagają przemyślanego procesu decyzyjnego, który znacznie mogą usprawnić narzędzia sztucznej inteligencji.
Wpływ firmy na środowisko i społeczeństwo często można zbadać za pomocą mierzalnych metryk. Ile ton odpadów generuje działalność firmy? Ile lokalnych miejsc pracy tworzy? Jaki procent przychodów przeznacza na zrównoważony rozwój? Sztuczna inteligencja pomaga w analizie danych, podejmowaniu skutecznych decyzji i tworzeniu efektywnych strategii, bo w precyzyjny i szybki sposób może zmierzyć wpływ danej inwestycji na społeczność i środowisko. Narzędzia takie jak Tableau zmieniają dane w trafne spostrzeżenia, które pozwalają rozwiązać praktyczne problemy. Dzięki dokładnej analizie informacji biznesowych możliwa jest optymalizacja zasobów i zrównoważony rozwój. Mierzenie wpływu inicjatyw społecznych pozwala na inwestowanie w działania, które przyniosą największy wzrost z inwestycji (ROI) i wpłyną najkorzystniej na społeczeństwo i środowisko.
O wpływie narzędzi AI na proces analizy danych biznesowych więcej opowiada Arvind Juneja, Digital Lead w PwC.
Arvind Juneja: „Salesforce wprowadzając do oferty rozszerzoną wersję swojego popularnego narzędzia do dashboardowania "Tableau GPT" obniżył barierę wejścia do rozumienia danych i wyciągania z nich wniosków.
W świecie startupów — szczególnie tych najmłodszych, dla których rozgłos jest istotny — jedno z najpopularniejszych narzędzi do monitorowania mediów - Brand24 - również dodało generowane przez LLM (model językowy) insighty do dotąd opartego stricte na liczbach dashboardu zasięgu marki. Dzięki temu małe zespoły, które nie zdążyły jeszcze zbudować jednostki odpowiedzialnej za PR i marketing, mogą lepiej zrozumieć, dlaczego w danym dniu więcej osób mówiło o nich lub o konkurencji. To bardzo zwiększa użyteczność tego typu narzędzi analitycznych i pozwala małym biznesom skupić się na tym, na czym się zna.
Warto przy tym zaznaczyć, że te dane nigdy nie są i nie będą 100% wiarygodne. Przyjmujemy, że 99% to jest maksimum zaufania, jakie możemy mieć i ten 1% może bardzo dużo zmienić. Niezależnie więc od siły marki stojącej za narzędziem zawsze trzeba weryfikować informacje, z których chcemy kreować następne kroki w naszej strategii”.
Sztuczna inteligencja jest też w stanie zaobserwować wzorce, które mogą umknąć ludzkiemu mózgowi, więc stanowi doskonałe wsparcie w analityce predykcyjnej i zarządzaniu ryzykiem, przewidując trendy poprzez analizę danych historycznych.
Co bardzo ważne we współczesnym społeczeństwie, narzędzia oparte na sztucznej inteligencji opierają się tylko wyłącznie na danych, więc są nieocenione przy tworzeniu etycznego procesu decyzyjnego pozbawionego uprzedzeń.
Adam Bartkiewicz, Interim CEO & Venture Builder w Digital Ocean Ventures:
W idealnym świecie byłoby tak, że decyzje zawsze są poprzedzone szczegółową analizą z wykorzystaniem danych — zarówno tych ilościowych jak i jakościowych. Jednak idealny świat nie istnieje. Analityka produktowa i wykorzystanie danych ilościowych? „Nie mamy ustalonych najważniejszych mierników, nie umiemy analizować i wyciągać wniosków”. A może badania jakościowe z wykorzystaniem pogłębionych wywiadów z użytkownikami? „Nie ma na to czasu”. Skok w rozwoju Generative AI, a w szczególności modeli LLM takich jak GPT od Open AI jest szansą na zmianę sposobu podejmowania decyzji w startupach — dane do wyciągania wniosków można zdobywać szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek. Przykład z życia: W startupach, które budujemy w Startup Studio Digital Ocean Ventures, już teraz zaczęliśmy wykorzystywać Generative AI jako wsparcie w prowadzeniu badań jakościowych. Model językowy, w tym przypadku GPT-4 pomaga nam w przygotowaniu pytań do pogłębionego wywiadu z użytkownikiem, stworzeniu transkrypcji nagrania z rozmowy, przygotowaniu notatek na podstawie transkrypcji, a także w syntezie najważniejszych insightów od userów takich jak ich Jobs-To-Be-Done, bóle czy oczekiwane rezultaty i ustrukturyzowaniu bazy insightów do późniejszego wykorzystania w procesie budowania produktu. Efekt? W każdym procesie badawczym oszczędzamy kilka godzin na przygotowaniu do rozmów i kolejne godziny, które normalnie poświęcaliśmy na opracowanie materiału po rozmowach. Brak czasu przestaje być więc argumentem. Z korzyścią dla wszystkich!
Podsumowując: nowe technologie otwierają nowe możliwości dla startupów, eliminując problemy związane z ograniczonymi zasobami ludzkimi, finansowymi i czasowymi. Dzięki narzędziom opartym na sztucznej inteligencji startupy mogą maksymalizować swój potencjał i skupić się na społecznej odpowiedzialności od samego początku działalności, wykorzystując dane do podejmowania mądrych i etycznych decyzji biznesowych. W erze AI możesz wreszcie oddelegować technologii powtarzalne i meczące zadania, których nie można pominąć i skupić się na rozwijaniu swoich pomysłów. Zanim jednak zainwestujesz pieniądze w nowe narzędzia, zastanów się dobrze, w jaki sposób będą Ci służyć i jakie problemy rozwiążą. Brak odpowiedniej strategii zabija potencjał, a narzędzia AI nie przyniosą ogromnych korzyści biznesowych, jeśli nie są odpowiednio dobrane do realnych potrzeb Twojego startupu.
Co teraz? Jeśli stawiasz w świecie sztucznej inteligencji pierwsze kroki i czujesz zagubienie, zajrzyj do bezpłatnego kursu Elements of AI, żeby lepiej zrozumieć, czym tak naprawdę jest AI. Rynkowi giganci tacy jak Microsoft i Google oferują mnóstwo bezpłatnych treści, do których warto zajrzeć, aby zwiększyć swoją wiedzę technologiczną. Testuj nowe narzędzia i sprawdzaj w praktyce, które z nich przynoszą prawdziwą wartość, a które nie oferują wiele poza marketingowymi obietnicami. Śledź nowości z branży, dyskutuj z ludźmi i analizuj biznesowe przykłady użycia AI. Wiedza to najlepsza inwestycja na przyszłość.