Google radzi, jak zwiększyć sprzedaż w okresie świątecznym

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 13
Sezon świąteczny to gorący okres w handlu. Rozpoczyna się już w październiku: liczba wyszukiwań w wyszukiwarce Google takich fraz jak „prezenty dla” i „prezenty od” zaczyna wzrastać już od ostatniego tygodnia października . Co więcej, 67 proc. zakupów świ

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Sezon świąteczny to gorący okres w handlu. Rozpoczyna się już w październiku: liczba wyszukiwań w wyszukiwarce Google takich fraz jak „prezenty dla” i „prezenty od” zaczyna wzrastać już od ostatniego tygodnia października . Co więcej, 67 proc. zakupów świątecznych zostało zaplanowanych  jeszcze wcześniej. Przedsiębiorco ‒ aby sprzedawać więcej i osiągnąć sukces ‒ powinieneś rozpocząć swoje działania marketingowe już teraz - piszą analitycy Google.

W 2018 roku branża handlu detalicznego zanotowała najlepszy sezon świąteczny w historii handlu w USA, generując zysk w wysokości 853 mld USD . Co więcej, po raz pierwszy ponad połowa czasu spędzonego na zakupach i ponad połowa samych zakupów miała miejsce online, zaś e-sprzedaż osiągnęła największy od ponad dekady wzrost ‒ o 18,4 proc. rok do roku . W Polsce w 2018 roku liczba zapytań do wyszukiwarki Google z poziomu telefonu przekroczyła tę z poziomu desktopu. Na podstawie tych danych widać, jak klienci zmieniają swoje przyzwyczajenia i omijają przedświąteczne tłumy w sklepach, decydując się na zakupy internetowe. 

Dzisiaj, zanim cokolwiek kupimy, wolimy zapoznać się z konkretnym towarem i przeczytać o nim opinie innych użytkowników. Jak pokazują dane , ⅔ Polaków najpierw wyszukuje w Google produktu, który zamierza nabyć, niezależnie od tego czy później dokonają zakupu online czy w sklepie stacjonarnym. Aby osiągnąć sukces sprzedażowy, przedsiębiorcy muszą podążać za zmieniającymi się preferencjami konsumentów. Oni zaś chcą ciągle odkrywać nowe marki i ich produkty, w prosty sposób znajdować to, czego potrzebują i jak najłatwiej dokonywać zakupu. Wszystko to w spersonalizowany sposób. Jak sprostać tym oczekiwaniom? Podpowiadamy przedsiębiorcom w kilku prostych krokach jak zmaksymalizować zysk ze sprzedaży online.

1. Ustal wcześniej plan działania na okres świąteczny

Przede wszystkim, na planowanie nigdy nie jest za późno. Szczególnie ważne jest, aby podczas tworzenia harmonogramu pamiętać, że czas kampanii reklamowej jest kluczowy. Sprawdź, kiedy twoi klienci zaczynają poszukiwanie prezentów, np. analizując statystyki Google Analytics z poprzedniego roku. Jak się okazuje, dni o największej liczbie zakupów są rozproszone po całym okresie świątecznym, a nie skupione wokół kilku konkretnych dat przed samymi świętami. Dlatego zadbaj o swoją obecność online przed szczytem świątecznego ruchu, aby zdobyć klientów kupujących z wyprzedzeniem, tzw. early birds shoppers. 

Dane pokazują, że nawet jeżeli klienci planują wcześniej świąteczne prezenty dla  najbliższych, 67 proc. z nich przyznaje, że nadal ma do zrobienia zakupy w ostatnim tygodniu przed Bożym Narodzeniem. Po Świętach popyt utrzymuje się aż do początku nowego roku, więc dopilnuj, aby w swoich kampaniach w Google Ads zaplanować elastyczny i zrównoważony budżet – pomoże Ci w tym porównanie danych historycznych i bieżących trendów na koncie rok do roku. Zwiększ budżet na te dni, kiedy Twój udział w kliknięciach maleje, a wzrasta liczba zapytań dotyczących sprzedaży detalicznej lub udział w kliknięciach Twoich konkurentów.

W dobraniu odpowiednich terminów może pomóc Ci również specjalny kalendarz świąteczny, a także daty różnych świąt i uroczystości w poszczególnych krajach. 

2. Zadbaj o swój sklep internetowy

81 proc. kupujących w okresie świąt, którzy korzystali z wyszukiwarki Google, szukało informacji o marce i produktach. Jednak sama obecność w internecie nie wystarczy. Dla klienta ważne jest, aby na stronie sklepu mógł intuicyjnie znaleźć poszukiwane produkty, a także informacje o ich dostępności. Prześlij cały swój asortyment do Google Merchant Center, aby móc wyświetlać swoje produkty w różnych miejscach w Google. Zadbaj o aktualność danych, włączając automatyczne przesyłanie pliku danych, Shopping Content API lub automatyczne aktualizacje produktów, aby zapewnić częste aktualizacje ze względu na wahania cen i dostępności produktów w czasie świąt. W ten sposób ułatwisz kupującym znalezienie oraz poznanie Twojego asortymentu.

Pamiętaj, aby twoja strona lub sklep były dostępne również w wersji na urządzenia mobilne, z których zdecydowanie coraz częściej korzystają kupujący w sieci.  W marcu 2018 stała się w Polsce rzecz rewolucyjna: liczba zapytań do Google ze smartfonów po raz pierwszy przekroczyła zapytania dokonywane z komputerów . Co więcej, aż o 180 proc. wzrosła w ostatnim czasie liczba wyszukiwań frazy „kup online” na urządzeniach mobilnych .

Równie ważne, co sama mobilna strona, jest szybkość jej ładowania. Większość użytkowników twierdzi, że wolno ładujące się strony powodują u nich uczucie frustracji. Aż 53 proc. zrezygnuje z wizyty na stronie, jeżeli będzie się ona ładować ponad 3 sekundy. 

3. Zwiększ widoczność swoich produktów i dotrzyj do nowych klientów

W okresie świątecznym klienci są szczególnie otwarci na zakupy u nowych sprzedawców: w 2018 roku było to 30 proc. kupujących. Zadbaj o obecność marki w wynikach bardziej ogólnych wyszukiwań, dzięki czemu już na początkowym etapie poszukiwań, konsument będzie mógł zauważyć konkretny produkt. Przeanalizuj jeszcze raz słowa kluczowe, korzystaj z Planera słów kluczowych. Nieraz warto poszerzyć ich zakres, np. jednym z głównych wyszukiwań w 2018 roku było hasło „prezent dla mamy pod choinkę”.

Systematycznie wzrasta popularność wideo - to jedno z tych narzędzi, które skutecznie pomogą w promocji produktów i usług. Użytkownicy bardzo często decydują, co kupić, dzięki YouTube – jedni wolą „towarzyszyć” influencerom w zakupach, inni wyszukują informacje o konkretnych produktach. Bez względu na to, na jakim etapie zakupów się znajdują, wyjdź im naprzeciw z inspirującymi i pomocnymi treściami. Dodaj na swojej stronie lub kanale na YouTube filmy z wirtualną wizytą w sklepie, prezentacjami produktów i sezonowymi przewodnikami prezentowymi. Innym ulepszeniem doświadczeń klienta podczas zakupu mogą być specjalnie dedykowane oferty lub promocje związane z wcześniej wybranymi produktami lub historią zakupów, a także programy lojalnościowe i zniżki dla stałych klientów. 

Postaraj się także o to, aby twoje produkty były szczególnie widoczne w internecie w najgorętszym okresie przed świętami. Możesz to zrobić np. przy pomocy inteligentnych kampanii produktowych Google Ads, tzw. Smart Campaigns. Wykorzystują one systemy uczące się do optymalizacji stawek, produktów i odbiorców na podstawie dostępnych insightów, w tym popytu sezonowego i typu urządzenia. 

Warto również  pomyśleć o rozwoju swojego biznesu na rynki zagraniczne. Z pomocą przedsiębiorcom przychodzi Market Finder - bezpłatne narzędzie, które wspiera firmy w identyfikowaniu potencjalnych klientów i zwiększaniu sprzedaży eksportowej online. Dzięki zawartym w nim przewodnikom, filmom i poradom można dowiedzieć się jakie powinny być pierwsze kroki w eksporcie.

4. Nie zapomnij o dodatkowych informacjach dla klientów w czasie świąt

Liczba wyszukiwań dotyczących „godzin otwarcia sklepu” jest największa w Wigilię – dzień o największym ruchu w sklepach w roku , ale klienci w Polsce szukają takich informacji już od 9 grudnia (a wyszukiwania systematycznie rosną do Wigilii). Pamiętaj, aby zaktualizować godziny otwarcia sklepu i dodać informację za pomocą Google Moja Firma, jeśli organizujesz imprezy świąteczne lub oferujesz specjalne usługi, takie jak np. pakowanie prezentów, których klienci szczególnie zaczynają poszukiwać w ostatnim tygodniu przed świętami, tj. od 16 grudnia .  

ZOBACZ RÓWNIEŻ