Elektromobilność to fundament transformacji. Jak eksperci projektują zieloną przyszłość miast?
 
                             
                    Wiktor Cyrny: Na ile aspekt elektromobilności był istotny w planowaniu Zielonej Wizji Warszawy i Wałbrzycha? Na co samorządy teraz stawiają w tym zakresie?
Katarzyną Solarek-Pancic, Senior Sustainability Consultant w Arup: Elektromobilność jest kluczowym elementem transformacji transportu we wszystkich tych projektach. Miasta muszą przekształcać infrastrukturę, by sprostać rosnącej liczbie mieszkańców i redukować emisje, a elektromobilność jest tu fundamentem.
Warszawa kładzie nacisk na transport szynowy (metro, tramwaje), ale też inwestuje w elektryczne i wodorowe autobusy oraz gęstą sieć ładowania (planowane 816 punktów do 2029). Promuje też węzły multimodalne i car-sharing.
Wałbrzych uznał zeroemisyjny transport publiczny za kluczowy element strategii. Planuje zakup 20 autobusów wodorowych, rozwój stacji ładowania oraz wspiera mikromobilność. Rozwija też Inteligentny System Transportu (ITS) do zarządzania ruchem, który umożliwia płynniejsze zarządzanie ruchem drogowym. Dzięki niemu miasto i mieszkańcy mogą mieć dostęp do dokładnych danych o transporcie publicznym w czasie rzeczywistym. Miasto wspiera także mikromobilność, inwestując w elektryczne rowery i hulajnogi, co pozwoli mieszkańcom wygodniej poruszać się po mieście.
A jak było z Wilnem? Wiem, że zielona transformacja tego miasta była wyjątkowo ambitnym projektem.
Tak, Wilno, jako Europejska Zielona Stolica 2025, podchodzi do tematu bardzo ambitnie. Planuje zakup setek nowych trolejbusów oraz autobusów elektrycznych i wodorowych, a także budowę tysięcy punktów ładowania.
Dla tego miasta transport jest jednym z najbardziej wymagających sektorów. Aż 76 proc. mieszkańców wskazało go jako obszar, który potrzebuje zmian. W związku z tym Wilno zakupi aż 164 trolejbusów, 367 autobusów elektrycznych, 16 autobusów wodorowych oraz 4 łodzie elektryczne. Dodatkowo, miasto rozwija infrastrukturę ładowania, planując zainstalowanie 5500 punktów ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 22 kW oraz 1600 punktów o mocy 50 kW, co zapewni mieszkańcom łatwy dostęp do ładowania pojazdów elektrycznych w różnych dzielnicach.
Działacie jako grupa ekspertów doradzających miastom i gminom w zakresie elektromobilności. Jakie rozwiązania wskazujecie samorządom, jako te najbardziej pilne?
W dużej mierze te wszystkie działania, które wymieniłam powyżej. Doradzamy przede wszystkim modernizację taboru w kierunku pojazdów zeroemisyjnych – elektrycznych i wodorowych. Kluczowa jest też budowa infrastruktury ładowania w strategicznych lokalizacjach. Idealnym rozwiązaniem dla miast jest dążenie do integracji różnych form transportu – publicznego, car-sharingu, mikromobilności oraz innych rozwiązań – aby umożliwić łatwy dostęp do różnorodnych opcji. Następnie integracja przez wspomnianym wcześniej ITS.
Co powinien zrobić zarządca miasta/gminy, który chce dołączyć do zielonej transformacji?
Transformacja musi zacząć się od gruntownej analizy obecnej sytuacji: stanu infrastruktury, wyzwań i potrzeb mieszkańców. Na tej podstawie tworzy się strategię, która uwzględnia cele klimatyczne i możliwości finansowania, w tym fundusze zewnętrzne.
Kluczowa jest ocena emisyjności obecnego transportu publicznego i zaplanowanie jego modernizacji. Jednocześnie należy wspierać systemy współdzielenia (car-sharing, rowery) i integrować różne formy mobilności.
Niezbędna jest też edukacja. Kampanie informacyjne pomagają mieszkańcom zmieniać nawyki i zachęcają do korzystania z transportu publicznego czy mikromobilności. Warto na każdym etapie wspierać się wiedzą ekspertów, aby skutecznie wdrożyć strategię.
 
             
             
             
             
             
             
             
            