3 kroki do skutecznego webinaru
fot. materiały prasoweStanowią dzięki temu doskonały sposób na pozyskiwanie wartościowych leadów oraz budowanie społeczności wokół Twojej firmy lub marki osobistej. Sprawdź, jak zorganizować skuteczne webinary.
Dobry plan to podstawa
Do skutecznego webinaru potrzebny jest dobry plan. Wiem, brzmi to jak frazes, ale ludzie często nie zdają sobie sprawy, jak wiele celów firma może realizować za pomocą tego kanału komunikacji. Przykładowo:
- budowa świadomości marki;
- zbieranie adresów do listy mailowej;
- szkolenie klientów z obsługi systemu;
- zasięg i budowa świadomości marki.
Zanim zaczniesz organizować webinar, zastanów się, co chcesz za jego pomocą osiągnąć. Pamiętaj też o głównym celu Twoich odbiorców, jakim jest zdobycie wiedzy i ciekawych informacji na dany temat.
Zadbaj o promocję
Jeżeli wiesz już, czemu ma służyć Twój webinar, wiesz też, kto jest na nim pożądanym gościem. Jeżeli chcesz dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców, bo np. przy okazji dzielenia się wiedzą chcesz zaprezentować nowy produkt, to przygotuj formularz do rejestracji na wydarzenie i umieść go na swojej stronie. Następnie zaplanuj kampanię w różnych mediach. Najlepszym kanałem dotarcia do Twoich obecnych klientów, a także subskrybentów będzie wysyłka mailowa. Według statystyk email jest źródłem aż 57 proc.rejestracji na webinary. W wiadomości umieść link do formularza zapisu na webinar i przedstaw korzyści, jakie wynikają z uczestnictwa w Twoim szkoleniu online.
Ponadto wykorzystaj maile do tego, by przypominać zapisanym na wydarzenie, by wzięli w nim udział. W większości platform do organizowania webinarów ma funkcję ustawiania takich przypomnień.
Ponadto w promocji nieocenione będą fora tematyczne oraz grupy w social mediach, zrzeszające użytkowników o podobnych zainteresowaniach. Dzięki nim dotrzesz do dużej liczby osób, które w dodatku stanowią grupę potencjalnych klientów.
Wykorzystaj też swoje firmowe oraz osobiste profile w social mediach, czyli LinkedIna, Facebooka, Twittera, Instagrama czy inne. Zachęć też pozostałe osoby z pracy, zwłaszcza te, które na co dzień mają kontakt z klientami, by przekazywali im zaproszenia na webinar osobiście.
--
Tip: na grafikach do promocji webinaru umieść wizerunek prowadzącego, temat oraz termin spotkania czy szkolenia. Z kolei w opisie wydarzenia na stronie, na której znajduje się formularz, wypunktuj, czego będzie się można dowiedzieć podczas webinaru. Spójrz na przykładową grafikę jaką przygotowaliśmy, by promować nasz webinar na Facebooku:
--
Jeśli zależy Ci, by na webinarze znaleźli się klienci, kampanię mailową wesprzyj za pomocą wysyłki SMS, którą z pewnością otworzy każdy z odbiorców, do których masz nr telefonu.
Przygotuj się i pokaż, że jesteś ekspertem
Musisz wiedzieć, że podczas webinarów, z racji tego, że są one prowadzone na żywo, mogą od czasu do czasu zdarzyć się jakieś wpadki. Na przykład problemy techniczne w oprogramowaniu, które chcesz pokazać w trakcie wydarzenia, problemy z mikrofonem i inne. Takie zdarzenia, a także wychodzenie z nich obronną ręką, pokazują Twoją ludzką stronę i często reakcja publiki na nie jest pozytywna. Widać to choćby w komentarzach. Jedyny niewybaczalny błąd, który nie może Ci się nigdy przydarzyć, to brak przygotowania po stronie prowadzącego. Nigdy nie podchodź do webinaru na zasadzie: przecież jestem ekspertem, to zawsze coś ciekawego powiem. To błąd! Musisz do spotkania się przygotować, choćby z szacunku do osób, które poświęcają swój czas na to, by Cię posłuchać.
Zawsze przygotuj sobie scenariusz lub krótki konspekt w formie punktów do omówienia w odpowiedniej kolejności. Uchronią Cię one przed wpadką, kiedy np. rozproszą Cię ewentualne pomyłki techniczne lub komentarze uczestników.
Należy się oczywiście przygotować również pod kątem merytorycznym. Podczas webinarów warto pozwolić odbiorcom, by aktywnie udzielali się na czacie i zadawali pytania. Zastanów się wcześniej, co może ich interesować i o co mogą mieć pytania. Również przemyśl odpowiedzi na te, które są dla Twojej firmy nie do końca wygodne. Czasem warto też zapewnić uczestnictwo osobie, która zajmie się moderacją czatu i odpowiadaniem na nim na pytania uczestników, żeby prowadzący mógł skupić się na omawianiu tematu. Jeżeli nie znasz odpowiedzi na dane pytanie, to nie bój się o tym powiedzieć i obiecać, że ją znajdziesz i podeślesz np. w mailu. W przypadku dużej liczby pytać, często prowadzący odpowiadają na nie po zakończeniu wydarzenia i odpowiedzi zbiorczo wysyłają za pomocą mailingu.
Monika Nastalska, Customer Success Manager we FreshMailu
Pasjonatka marketingu internetowego. Aktualnie poszerza wiedzę w tym zakresie na studiach podyplomowych na krakowskiej AGH. Zawodowo dzieli się pasją z klientami FreshMaila poprzez edukację i pomoc w optymalizacji działań email marketingowych.