25 najlepszych polskich startupów. Edycja 2022

Nomagic
Nomagic, fot. materiały prasowe
Prawie 100 mln zł w rundzie A zdobyły w ubiegłym roku czołowe polskie startupy. To kolejny rok z rekordami. Nasz ekosystem startupowy stale się rozwija, ale – jak tłumaczy jedna z bohaterek materiału – to od obecnego pokolenia founderów zależy, czy jeszcze lepiej wykorzystamy stojące przed nami szanse.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2022 (84)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Partner rankingu:

Startupy to firmy, które co do zasady dobrze działają podczas niestabilnej sytuacji gospodarczej. To właśnie one jako pierwsze opracowały innowacyjne narzędzia do walki z koronawirusem. Wzrost inwestycji w startupy w minionym roku to efekt tego, że mnóstwo z nich odpowiedziało na wyzwania, jakie rzuciła nam pandemia – uważa Dominik Swadźba, współzałożyciel uPacjenta.

Jakkolwiek źle to zabrzmi, wielu rodzimym startupom pandemia po prostu się przysłużyła. Wykorzystując wyzwania, o których mówi Swadźba, zdobyły pozycję lidera w obszarach, w ramach których działają.

W tegorocznym zestawieniu ponownie znalazły się inicjatywy, które w ostatnich miesiącach (do sierpnia 2022 r.) przeprowadziły największe rundy finansowania. Choć zasada „follow the money” wciąż odgrywa ważną rolę, tym razem większy nacisk położyliśmy na naszą subiektywną ocenę founderów, produktu oraz modelu biznesowego. Bo jak głosi słynne przysłowie, pieniądze to nie wszystko.

W rankingu ujęliśmy spółki raczej młode, często posiadające co-founderów z innych krajów oraz biura za granicą. Jak usłyszeliśmy od naszych rozmówców, międzynarodowa struktura to obecnie w zasadzie warunek konieczny do zaistnienia na globalnych rynkach. A takie są właśnie ambicje rodzimych startupowców.

1. Stonly

(22 mln dol., runda A)

To platforma ułatwiająca dzielenie się wiedzą dzięki interaktywnym przewodnikom, zamieszczanym w formie widgetów na stronie klientów. Pomysłodawcami projektu są Francuz Alexis Fogel oraz Kris Dąbrowski. Jak tłumaczą startupowcy, firmy oferujące swoje produkty w internecie często opierają się na długich, mało przejrzystych artykułach w centrach pomocy lub botach. A to przekłada się na milionowe straty, liczone w rezygnujących użytkownikach i zmarnowanym czasie.

Firmy zaczynają dostrzegać potrzebę ulepszenia swojego supportu, dzięki czemu w 2021 r. Stonly urosło aż pięciokrotnie. Z platformy korzysta już ponad 20 tys. firm, a wśród klientów startupu jest m.in. FC Barcelona. Teraz Stonly jeszcze bardziej będzie stawiać na mobile’owe rozwiązania, co da zupełnie nowe możliwości rozwoju.

2. Hotailors

(23 mln euro, Early VC)

To polski startup, który ułatwia firmom organizowanie podróży służbowych – jest światowym pionierem obsługi wyjazdów pracowników zewnętrznych (czyli pracujących na kontraktach), którzy za pomocą specjalnej platformy mogą rezerwować wyjazdy w ramach przysługujących im limitów, natomiast firma otrzymuje jedną zbiorczą fakturę. Hotailors umożliwia przedsiębiorstwom dostęp do kompletnej wiedzy na temat kosztów podróży służbowych i realne zarządzanie nimi. Daje również kontrolę wydatków w czasie rzeczywistym.

Hotailors to najstarsza spółka w zestawieniu, ale trzeba docenić to, jak poradziła sobie w najtrudniejszych pandemicznych miesiącach. – Udało nam się przetrwać koszmarny dla branży okres. To był czas wielkich zwolnień i restrukturyzacji wśród agentów wyspecjalizowanych w business travel. My wykorzystaliśmy go na rozbudowę zespołu handlowego, rozwój technologii i działu IT oraz wzmocnienie rozpoznawalności – podsumowuje founder Filip Błoch.

3. Nomagic

(22 mln dol., runda A)

Startup powstał w 2018 r. Został założony przez Kacpra Nowickiego, Marka Cygana i Tristana d’Orgevala. W największym skrócie – Nomagic jest odpowiedzialny za robotyzację procesów logistycznych. Firma tworzy roboty, które są w stanie np. rozpoznać zapakowany telefon. – Nasze roboty uczą się, zbierają doświadczenie w poszczególnych magazynach, osiągają pewien stopień intuicji – tłumaczy Nowicki.

Jak tłumaczą przedstawiciele startupu, większość logistycznych wydatków firm z branży e-commerce wiąże się z zatrudnianiem, a zastosowanie robotów od Nomagic w magazynach, w których pracuje się co najmniej w trybie dwuzmianowym, pozwala zredukować koszty ludzkie nawet o połowę.

4. Vue Storefront

(17,4 mln dol., runda A)

– Jak prosto opisać nasze działania? Jeśli wyobrazimy sobie stronę e-commerce jako człowieka, który ma tułów, ręce i nogi, to Vue jest głową w pewien sposób odłączoną od reszty ciała. Na rynku są różne platformy e-commerce’owe backendowe i one są właśnie tułowiem, natomiast Vue Storefront nakładaną na nie głową – tłumaczy Patrick Friday, CEO startupu.

A teraz opis bardziej fachowy. Vue Storefront to platforma pomagająca firmom e-commerce poprawić wydajność ich witryn na różnych urządzeniach bez narzucania ograniczeń w zakresie ich interfejsów graficznych i funkcjonalności. Modułowa konstrukcja rozwiązania sprawia, że cały system informatyczny, na którym opiera się e-sklep ,może być komponowany niczym Lego, gdzie poszczególne klocki to usługi skupione na konkretnych funkcjach biznesowych: można je podmieniać, testować i usuwać bez naruszania integralności systemu. Sklepy mogą dzięki temu szybciej reagować na potrzeby klientów.

– Jesteśmy zdeterminowani, aby rozwijać narzędzie, które będzie współgrało zarówno z biznesem, jak i z deweloperami, ponieważ rozdzielenie tych dwóch światów nie jest opcją na tym omnichannelowym i zorientowanym na klienta rynku – dodaje Bartłomiej Roszkowski, COO i współzałożyciel Vue Storefront.

5. Symmetrical.ai

18,9 mln dol., runda A)

Symmetrical.ai założono w 2019 r. w Warszawie i początkowo oferował elastyczną wypłatę wynagrodzenia – pracownik otrzymywał wcześniejszy dostęp do swojej wypłaty. Z czasem firma zajęła się szerzej obsługą wynagrodzeń, automatyzacją procesu zatrudniania, zarządzaniem danymi pracowników. Jak tłumaczą przedstawiciele startupu, jego rozwiązanie zostało zbudowane w taki sposób, by możliwe było szybkie wyjście w każdym kraju, w jakim działa klient.

6. Spacelift

(13 mln dol., runda B)

Spacelift to startup, który pomaga firmom w zarządzaniu złożoną infrastrukturą IT w chmurze, w modelu Infrastructure-as-Code (IaC). Dzięki platformie deweloperzy mogą bezpiecznie budować, rozwijać i testować aplikacje w chmurze bez ryzyka awarii i przestojów w pracy. Rozwiązanie Spacelift odpowiada na potrzeby firm technologicznych, które szybko się skalują i pracują w rozproszonych zespołach, co spotęgował rozkwit pracy zdalnej w latach 2020–2021. Klientami Spacelift są dziś m.in. Checkout.com, Lightspeed oraz niemiecki TIER Mobility. – Jeśli chodzi o rozwiązania chmurowe, to polski rynek wciąż jest na bardzo wczesnym etapie, dlatego całość naszych klientów to Stany Zjednoczone, Europa i Azja – mówi Paweł Hytry, współzałożyciel startupu.

7. Zowie

(14 mln dol., runda A)

Startup umożliwia sklepom internetowym automatyzację i personalizację obsługi klienta, a w konsekwencji – zwiększenie sprzedaży. Spółka rozwija autorski silnik AI i na nim tworzy inteligentne narzędzia do komunikacji z klientami. Platforma Zowie automatyzuje 70 proc. zapytań, z którymi mierzy się branża e-commerce, ułatwia też rekomendowanie klientom kolejnych produktów. Zowie umożliwia też integrację przez API z platformami i narzędziami e-commerce takimi jak Shopify, Recharge czy Klaviyo.

Startup założyli w 2019 r. Maja Schaefer i Maciej Ciołek. W ciągu nieco ponad dwóch i pół roku działalności Zowie pozyskało klientów z całego świata, w tym popularne wśród konsumentów marki jak Answear, DeeZee, Empik, eObuwie, Empik, czy Sundose. Zaufały mu Kancelaria Premiera, Polski Fundusz Rozwoju, InPost czy Avon.

8. The Batteries

(35 mln zł, runda A)

Startup rozwija unikatową w skali globalnej technologię niskokosztowej produkcji bezpiecznych i ekologicznych baterii „solid state” do masowych zastosowań w IoT, takich jak czujniki przemysłowe, smartwatche, beacony, urządzenia medyczne, drony czy hulajnogi elektryczne. Baterie TFB (Thin Film Solid State Batteries) zastąpią tradycyjne baterie litowo-jonowe, a dzięki ich wykorzystaniu znacznie skróci się czas ładowania urządzeń, wydłuży się efektywność ich pracy oraz żywotność. Naładowanie smartfona zajmie do 15 minut, a bateria będzie działać dwa razy dłużej, co spowoduje, że urządzenia elektroniczne masowego użytku staną się oszczędniejsze. Pomysłodawcy technologii zwracają również uwagę na bezpieczeństwo nowych baterii, które nie będą już wybuchać.

Ostatnie finansowanie pochodzi zarówno od dotychczasowego inwestora – funduszu Aper Ventures – jak także od Januarego Ciszewskiego i JR Holding, EIT InnoEnergy oraz UAB Electronics System.

9. Neptune.ai

(8 mln dol., runda A)

Startup rozwija platformę pomagającą inżynierom i całym zespołom w zarządzaniu budową modeli sztucznej inteligencji. Spółka chce zapewnić specjalistom data science poziom kontroli nad budową i dostarczaniem modeli uczenia maszynowego porównywalny z kontrolą, jaką programistom zapewniają dziś platformy takie jak GitHub.

Dziś Neptune.ai ułatwia pracę ponad 20 tys. inżynierów uczenia maszynowego i specjalistów data science. Startup ma obecnie ponad 100 płacących klientów, których zespoły korzystają z platformy – to m.in. Roche, The New Yorker i Brainly. Liczba klientów komercyjnych wzrosła w roku 2021 czterokrotnie.

10. Mindgram

(7 mln euro, runda seed)

Startup uruchomił platformę online i aplikację umożliwiającą kompleksową opiekę specjalistów: psychologów, trenerów profilaktyki zdrowia lub rozwoju osobistego. Narzędzie jest skierowane dla pracowników firm, a także ich rodzin.

Pomysłodawcy inicjatywy wyjaśniają, że Mindgram koncentruje się na trzech głównych filarach. Pierwszy to platforma wsparcia dla pracowników polegająca na organizacji specjalnych, grupowych warsztatów – mają być one organizowane w konkretnych terminach, a prowadzącymi będą specjaliści: psycholodzy i psychiatrzy. Drugim filarem jest zestaw narzędzi np. do relaksu (twórcy startupu nazywają je „jogą dla umysłu”), z kolei jako trzeci filar należy rozumieć indywidualną opiekę psychologiczną realizowaną przez bezpośredni kontakt z psychologami czy terapeutami.

11. Aleph Zero

(14,8 mln dol., runda seed)

Aleph Zero jest startupem, który swój biznes opiera na technologii blockchain. Główny produkt firmy to zupełnie nowy łańcuch bloków Proof of Stake, który oferuje bardzo wiele możliwości i nowatorskich rozwiązań takich jak stosowanie autorskiego konsensusu AlephBFT czy oparcie swojego działania na DAG (Skierowanym Acyklicznym Grafie).

Zdaniem pomysłodawców, technologia Aleph Zero umożliwi poradzenie sobie sobie z trylematem dotyczącym poświęcenia jednej z trzech cech blockchainów na rzecz dwóch innych.

12. Omnipack

(7,5 mln euro, runda seed)

To startup zarządzający operacjami logistycznymi dla e-commerce. Już dzisiaj centra logistyczne Omnipack realizują wysyłki w trybie Next Day Delivery na terenie Europy. Jak tłumaczą przedstawiciele podmiotu, jednym z priorytetów operatora przy wyborze powierzchni magazynowej jest atrakcyjna lokalizacja, czyli magazyny w pobliżu centralnych hubów firm transportowych, terminali, autostrad, dróg ekspresowych. – Od początku mamy ambicję, by zbudować najbardziej niezawodną i skalowalną sieć fulfillmentową w Europie, przystosowaną do dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce. Ostatnie lata pokazały, że realizując zamówienia sklepów internetowych w modelu full-stack staliśmy się rozwiązaniem logistycznym, które odpowiada na oczekiwania współczesnego biznesu online – tłumaczy Tomek Kasperski, CEO Omnipack.

13. uPacjenta

(21 mln zł, runda seed)

To platforma stworzona przez Dominika Swadźbę i Konrada Kargola, która łączy pacjentów i specjalistów medycznych, umożliwiając zamawianie badań krwi do domu. Pacjent wybiera interesujące go badania, ustala datę, godzinę i adres oraz specjalistę, który przeprowadzi pobranie. System przypomina o terminie wizyty, a wyniki badań dostępne online można skonsultować ze specjalistą. W ofercie znajduje się ponad 700 badań laboratoryjnych, w tym również testy na COVID-19. – Pierwsze sześć miesięcy 2022 r. to spora zmiana mindsetu, zaczęliśmy inaczej patrzeć na budowę biznesu. Kończymy transformację firmy, jesteśmy w okresie stabilizacyjnym. Jeśli chodzi o zagraniczne rynki, na których skupimy się najbardziej, to myślimy o Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, ale jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretnych działaniach – wskazuje Dominik Swadźba, CEO uPacjenta.

14. More Growth

(5 mln dol., runda seed)

To polska spółka, który tworzy marki i produkty online pomagające użytkownikom w dbaniu o zdrowie i rozwój osobisty. Wszystkie powstają w podobnym modelu: firma tworzy serwisy internetowe i aplikacje konsumenckie, budując zasięgi i przyciągając użytkowników. Na początek More Growth skupi się na trzech obszarach – parenting, finanse osobiste i wellbeing. Jako pierwszy na rynku zadebiutuje hiJunior – przewodnik dla rodziców, który pomoże im zadbać o zdrowy rozwój dziecka na kolejnych etapach.

15. Nethansa

(4 mln euro, runda A)

Startup oferuje platformę opartą na modelu SaaS, która automatyzuje i optymalizuje procesy sprzedaży i logistyki na marketplace’ach takich jak Amazon i Kaufland.de. Z narzędzia Nethansy mogą skorzystać zarówno średnie e-commerce’y, jak i duże marki, które celują przede wszystkim w rozwój poprzez optymalizację działań. Z licencjonowanego przez Amazona narzędzia korzysta już ponad 100 firm.

Oparty na sztucznej inteligencji system analizuje oferty konkurencji i optymalizuje ceny wystawionych na sprzedaż produktów, dzięki czemu skokowo zwiększa marżę produktów swoich klientów. Oprócz platformy firma oferuje kompleksowe wsparcie prowadzenia kont swoich kontrahentów oraz obsługuje klientów końcowych w kilku językach.

16. Gamefound

(18 mln zł, runda A)

To polska platforma crowdfundingowa założona w 2021 r. przez studio Awaken, czyli słynnego producenta planszówek, którego gracze mogą kojarzyć m.in. z „przygodówki” Nemesis. Gamefound pomaga innym twórcom gier planszowych zebrać fundusze na realizację własnych pomysłów.

Z ostatnich danych udostępnionych przez startup wynika, że na platformie pojawiło się już ponad 880 projektów, a użytkownicy wsparli je kwotą 250 mln euro. W portfolio Gamefound znajdują się już międzynarodowe hity na popularnych licencjach: The Elder Scrolls V: Skyrim: The Adventure Game czy Total War: ROME: The Board Game.

W lipcu 2022 r. w polski startup zainwestowała firma Ravensburger, a więc jeden z największych producentów puzzli na świecie. Pozyskane fundusze zostaną przeznaczone m.in. na zatrudnienie kolejnych specjalistów odpowiedzialnych za dalszy rozwój.

17. GamerHash

(4 mln dol., runda seed)

GamerHash pozwala graczom na udostępnianie mocy swoich komputerów gamingowych do kopania kryptowalut poprzez uruchomienie w tle aplikacji GamerHash. Program automatycznie wybiera najbardziej opłacalną kryptowalutę do kopania, czyli zapewniającą największy zysk użytkownikowi. Nagrody w postaci Bitcoin oraz GamerCoin (natywnego tokenu GamerHash) mogą zostać wypłacone bądź wymienione na ponad 3 tys. produktów (gry czy karty pre-paid) w sklepie GamerHash. Użytkownicy z mniej wydajnymi komputerami również mogą korzystać z aplikacji dzięki Play & Earn – grając w gry i wykonując zadania od partnerów startupu.

18. The Village Network

(3,4 mln euro, runda seed)

– Kompleksowo wspieramy kobiety, rodziców i wszystkich tych, którzy chcą otwierać miejsca opieki i edukacji – swoje wioski, oparte na programie tworzonym z profesorami Harvard University. Budujemy technologię: platformę SaaS, produkty ed-techowe, aplikację do prowadzenia żłobków i przedszkoli oraz marketplace – tłumaczą założycielki startupu.

The Village Network łączy rodziców szukających profesjonalnej i bliskościowej opieki dla swojego dziecka i osoby, które taką opiekę, w różnej formie, mogą zapewnić. Ułatwia to mamom powrót do pracy po urlopie macierzyńskim i stwarza nowe miejsca pracy (np. poprzez profesjonalizację usług niań). Dzięki technologii dostęp do wysokiej jakości edukacji i do miejsc opieki rozwijających indywidualny potencjał dzieci jest coraz powszechniejszy.

19. Talkie.ai

(2,6 mln dol., runda seed)

Talkie.ai oferuje w pełni zautomatyzowane rozwiązania z zakresu obsługi klienta, głównie w obszarze komunikacji telefonicznej w służbie medycznej. Startup optymalizuje także inne typowe dla szpitali i klinik procesy, takie jak umawianie i zarządzanie wizytami, zamawianie recept, dostarczanie informacji o cenach i dostępności usług czy podstawowy wywiad medyczny. Platforma jest jednocześnie zintegrowana z systemami do zarządzania wizytami pacjentów, jak i największymi na rynku dostawcami systemów do obsługi call center.

Spółka projektuje i tworzy algorytmy uczenia maszynowego (ang. machine learning), które zapewniają wyróżniający w branży ochrony zdrowia poziom rozumienia języka naturalnego (ang. natural language understanding). – Pozyskane finansowanie zamierzamy przeznaczyć na dalszy rozwój oferty w ochronie zdrowia oraz ekspansję zagraniczną, głównie w USA, skąd już teraz czerpiemy ponad jedną trzecią naszych przychodów. Z uwagi na skalę rynku ochrony zdrowia w tym kraju widzimy tutaj największy potencjał wzrostu – zapowiada Paweł Lipiński, prezes zarządu i współzałożyciel Talkie.ai.

20. Saventic Health

(2,3 mln dol., runda seed)

Startup opracował i sprawdził w działaniu algorytmy sztucznej inteligencji, które wspierają wykrywanie chorób, szczególnie rzadkich, często także ukrytych. Obecnie Saventic Health skupia się na wykrywaniu chorób rzadkich w czterech obszarach: nowotworów krwi, innych nienowotworowych chorób hematologicznych, chorób spichrzania lizosomalnego i zaburzeń odporności.

System jest zaawansowanym narzędziem analitycznym wyposażonym w najnowocześniejsze rozwiązania sztucznej inteligencji, z zaimplementowaną wiedzą medyczną, historycznymi danymi z około 320 mln rekordów dla ponad 3 mln pacjentów. Rozwiązanie to może być integrowane z już istniejącymi i wykorzystywanymi w ochronie zdrowia systemami na zasadzie „plug and play”. – Naszą misją jest tworzenie kompleksowych rozwiązań wspierających system podejmowania decyzji medycznych dla podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, jak również szpitali – deklaruje prof. Grzegorz Basak, współzałożyciel, wiceprezes i CMO Saventic Health.

21. Restaumatic

(4,7 mln dol., Early VC)

To polska platforma do zamawiania jedzenia online. Oprogramowanie i aplikacja dla restauratorów pozwalają nie tylko na sprzedaż online bez pośredników, ale również zapewniają pełną integrację systemów, monitorowania zamówień i zarządzania restauracjami. W marcu 2022 r. z usług platformy korzystało 4,8 tys. restauratorów.

22. RevDeBug

(10 mln zł, runda seed)

Narzędzie RevDeBug to „czarna skrzynka” dla oprogramowania. Opatentowane w USA rozwiązanie nie tylko pokazuje dokładne miejsce w kodzie, gdzie wystąpił błąd, ale i wszystkie czynniki, które spowodowały jego wystąpienie. Skraca to czas usunięcia awarii o połowę.

Celem RevDeBug na najbliższe miesiące jest zdobycie nowych klientów w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. Jedną z branż, na które stawia startup, jest służba zdrowia. – Sprawność obsługi pacjentów, brak przerw w dostępności usług i bezpieczeństwo danych są dla sieci medycznych kluczowe. Nasze rozwiązanie pozwala skrócić o połowę czas usunięcia awarii – wskazuje Adam Kruszewski, dyrektor ds. technicznych RevDeBug.

23. SmokeD

(2,5 mln dol.)

System SmokeD służy do wczesnego wykrywania pożarów. Działa dzięki autorskiemu oprogramowaniu wykorzystującemu sztuczną inteligencję. Kamery, zamontowane na wysokich masztach, monitorują dany obszar w poszukiwaniu dymu w promieniu nawet do 25 km. System rozpoznaje na zdjęciach zagrożenie dzięki zaawansowanym algorytmom i może automatycznie powiadomić o zdarzeniu stosowne służby.

24. Doctor.One

(2,1 mln euro, runda seed)

To wirtualna przychodnia pozwalająca lekarzom na stworzenie i prowadzenie prywatnej praktyki lekarskiej w modelu subskrypcyjnym. Podstawą świadczonej opieki zdrowotnej są obchody lekarskie online, podczas których medycy za pomocą czatu lub rozmowy telefonicznej odpowiadają na wiadomości od swoich pacjentów lub kontaktują się z nimi, by sprawdzić postępy leczenia. Za pośrednictwem aplikacji mogą również zaplanować wizytę stacjonarną czy zlecić wykonanie badań. W Doctor.One to lekarze zapraszają pacjentów, których chcą objąć opieką. Mają pełną kontrolę nad poświęcanym im czasem, a także zakresem i ceną abonamentu.

– Pozyskane fundusze pozwolą nam rozpocząć ekspansję na europejskie rynki. Planujemy również dalszy rozwój aplikacji, aby była ona w jak największym stopniu dopasowana do potrzeb lekarzy i pacjentów, a także realiów lokalnych rynków zdrowia – zapowiada Maciej Malenda, współzałożyciel i COO Doctor.One.

25. Reliability Solutions

(9,3 mln zł, Early VC)

Startup dostarcza rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji do predykcyjnego i preskrypcyjnego utrzymania ruchu. Firma z powodzeniem rozwija RSIMS, zaawansowaną platformę wykorzystującą sztuczną inteligencję do przewidywania zdarzeń mających wpływ na ciągłość i efektywność procesów, przede wszystkim w zakładach przemysłowych. Platforma RSIMS wspiera przedsiębiorstwa w stopniowym przejściu od bieżących rozwiązań do tych opartych na AI i standardach przemysłu 4.0, które umożliwiają osiągnięcie cyfrowej doskonałości operacyjnej.

My Company Polska wydanie 9/2022 (84)

Więcej możesz przeczytać w 9/2022 (84) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ