Ukraiński e-sklep postawił na Polskę. Powstał również tradycyjny supermarket

Od wiosny 2020 roku firma Foodex24 rozwinęła się do poziomu 20 tys. klientów dziennie. Firma realizuje 300 zamówień. Miesięczne przychody firmy przekraczają 500 tys. dolarów. Łączne nakłady inwestycyjne na e-sklep przekroczyły 2,8 mln dolarów.
- Kiedy ogłoszono lockdown, kolejki w supermarketach były ogromne, a usługi dostawcze przeciążone. Konsumenci zmuszeni byli robić zapasy żywności na kilka tygodni. W pierwszej kolejności uderzyliśmy do sprzedawców detalicznych z propozycją zautomatyzowania usługi, która szybciej przyjmowałaby zamówienia online, sortowała i dostarczała je klientom. Jednak po kilku dniach rozmów zrozumieliśmy, że proces negocjacji może być bardzo długi i uciążliwy, dlatego zamiast dropshippingu zdecydowaliśmy się stworzyć sklep internetowy od podstaw, przy pomocy naszych programistów - tłumaczy twórca firmy, Vladislav Savchenko.
Jak deklaruje, sklep powstał w 14 dni, mimo braku doświadczenia zespołu w prowadzeniu sklepu z własnym magazynem. W tym samym czasie założyciel firmy na kanale YouTube, pokazywał kulisy tworzenia biznesu.
- Pierwszy plan rozwoju sklepu internetowego naszkicowaliśmy, dosłownie, na kolanach. Na przykład, matryca towarów została stworzona za pomocą formularza Google, a programiści sami udali się do supermarketów, aby zobaczyć, jakie produkty najszybciej schodzą z półek - wspomina Vladislav Savchenko.
Mimo, że sklep powstał na Ukrainie, jego twórca i właściciel, Vladislav Savchenko, podjął decyzję o szybkiej międzynarodowej ekspansji. Wybrał Polskę. - Najpierw udowodniliśmy, że da się stworzyć biznes w ciągu zaledwie 14 dni, a teraz podbijamy Europę ukraińskimi produktami i nowymi technologiami - zapewnia Savchenko.
Wolt postawi na zakupy z dostawą. Powstanie sieć Wolt Market
Foodex24. Rozwój w Polsce
Internetowy sklep Foodex24 powstał latem br. Jednocześnie firma rozpoczęła działalność stacjonarną - w Bydgoszczy. Powstał tu magazyn logistyczny o powierzchni 450 mkw., ale i tradycyjny supermarket o powierzchni 170 mkw. Według jego twórców, taki model hybrydowy zapewnia większą rentowność projektu.
Po trzech miesiącach funkcjonowania na polskim rynku średni koszyk zakupowy klientów Foodex24 wynosi 200 zł, a na stronie jest już dostępnych około 1500 pozycji różnych towarów. Zgodnie z danymi na wrzesień 2021 roku, z polskiego sklepu internetowego Foodex24, korzysta obecnie 4000 klientów.
W ten projekt zainwestowano około 800 000 dolarów. Firma ma w planach uruchomienie sklepów również w innych miastach Polski.
- Inwestycja ma na celu dostosowanie i ciągłe ulepszanie procesów na polskim rynku. Poprawiliśmy śledzenie zamówień i maksymalnie zautomatyzowaliśmy naszą pracę. Na przykład, stworzyliśmy robota, który sam przetwarza zamówienia i pozwala klientowi śledzić status zamówienia, a także obserwować pakowanie towarów online - tłumaczy twórca firmy.
Jak poprawnie wyliczyć ROI?
Ostatnio Foodex24 poinformował o fuzji z inną ukraińską firmą, zajmującą się dostawą żywności - Fresh Food i uruchomieniu nowej marki Goodex. Pod nowym logo firma planuje otworzyć kolejne sklepy zarówno na Ukrainie, jak i w Europie.