TikTok powalczy z Meta na rynku VR

Czy TikTok postawi na VR? / Fot. azerbaijan_stocke
Czy TikTok postawi na VR? / Fot. azerbaijan_stockers, Freepik.com
ByteDance, właściciel TikToka, chce rywalizować z Meta i goglami Quest 2. Czy Mark Zuckerberg powinien zacząć obawiać się strategii rywala?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

ByteDance, właściciel TikToka, dwa lata temu przejął firmę Pico, chiński startup zajmujący się produkcją gogli VR. Już wtedy było jasne, że ByteDance będzie chciał rywalizować z Meta na polu wirtualnej rzeczywistości. Teraz staje się to bardziej widoczne, bo Pico zwiększyło dostawy gogli VR. 

Od momentu przejęcia Pico przez ByteDance udziały rynkowe dostawcy gogli VR stale rosły. Obecnie to szybko rosnący numer 2 w stosunku do Meta na światowym rynku VR. I jest tak już teraz, kiedy Pico nie sprzedaje swoich gogli na rynku amerykańskim. 

Sprawdź: 1000 Plus

Mark Zuckerberg zmienił nazwę Facebooka w 2021 r. To wtedy powstała "Meta" - po części dlatego, aby pokazać światu jak ważna jest strategia stworzenia metawersum, bardziej wciągającej wersji internetu, której doświadczymy głównie za pomocą zestawów do VR.

Meta agresywnie inwestuje w rozwój VR, informując, że na jej platformę znajdziemy już ponad 200 aplikacji VR. Spółka odpowiedzialna za rozwój wirtualnej rzeczywistości, czyli Meta Reality Labs, ciągle jednak generuje miliardy dolarów strat w ujęciu rocznym. W ostatnim kwartale odnotowała nawet 17% spadku w sprzedaży ze względu na niższe zainteresowanie goglami Quest 2. 

Świat VR: Pico wyrasta na rywala dla Meta

Mniej więcej rok temu Meta miała jeszcze 90% udziałów w segmencie VR. Obecnie jednak udział ten spadł do 75%, natomiast ok. 15% ma już Pico, który znacznie zwiększył swoją sprzedaż. Z danych IDC wynika, że udziały Pico wzrosły ponad trzykrotnie w ciągu ok. roku. Dodajmy, że żaden inny producent gogli VR nie ma więcej niż 3% udziału w rynku.

Inspiracje: Aktorki Hollywood

ByteDance coraz bardziej stawia na VR, ale póki co nie wiadomo czy firma będzie miała szansę powalczyć o klientów z USA. Obecnie jest ona na celowniku amerykańskich urzędników i polityków, którzy wyrazili obawy, że chiński rząd może wykorzystywać dane z aplikacji TikTok do szpiegowania Amerykanów. 

Pico natomiast oferuje zestawy VR do użytku osobistego w Azji i Europie. Główny zestaw dla konsumentów kosztuje ok. 450 dol. 

Rywalizacja na rynku VR z pewnością się zaostrza. Tym bardziej, że z nieoficjalnych informacji wynika, że Apple wprowadzi na rynek własny zestaw VR - i to jeszcze w tym roku. Do 2026 r. sektor VR ma być wart ok. 16 mld dol. - podaje IDC. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ