Co drugi Polak wyda na prezenty świąteczne 500 zł. Hitami zabawki oraz elektronika

Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Agencja badawczo-analityczna Zymetria przygotowała raport pt. „Zakupy prezentów świątecznych”. Z badania wynika, że tradycja wręczania prezentów świątecznych jest silnie zakorzeniona wśród Polaków i nie rezygnujemy z ich zakupów mimo panującej epidemii.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Ile Polacy wydadzą na prezenty świąteczne?

Co drugi Polak planuje wydać na prezenty świąteczne do 500 zł, jednak 21 proc. osób twierdzi, że przeznaczy na ten cel mniejszy budżet niż rok temu. Najczęściej swoje wydatki na prezenty ograniczą osoby ze średnich miast (100-500 tysięcy mieszkańców), ale jednocześnie należy zaznaczyć, że ich budżet na ten cel jest najwyższy. Portfele najmłodszych Polaków (18-24 lata) są najmniej zasobne – aż trzy czwarte z nich wyda na prezenty nie więcej niż 500 zł, ale to oni za to najczęściej deklarują, że ich wydatki się zwiększą w stosunku do roku ubiegłego.

Rosnąca rola zakupów przez Internet

Epidemia spowodowała, że Polacy chętniej kupują prezenty świąteczne przez Internet. Wśród osób z dostępem do Internetu aż 3/4 zakupi przynajmniej część prezentów online. Co druga osoba wybierze się po prezenty do tradycyjnych sklepów.

Młodzi (18-24 lata) zdecydowanie chętniej skorzystają z oferty sklepów online (zrobi tak 89 proc. z nich). Zdecydowanie najbardziej popularną platformą zakupową e-commerce jest Allegro – skorzysta z niej aż 70 proc. osób. Dużym zainteresowaniem cieszy się też empik.com – w tym sklepie zakupy zrobi 45 proc. internautów. Wśród 5 najchętniej wybieranych sklepów online znalazły się jeszcze Rossmann, Smyk i RTV Euro AGD.

Wśród kategorii, które zdecydowanie chętniej kupujemy online niż offline znalazły się zabawki, książki, gry planszowe, gry komputerowe, elektronika oraz sprzęt AGD. Do sklepów tradycyjnych zajdziemy przede wszystkim po zakup prezentów z kategorii spożywczych (słodycze, napoje). Nieznacznie więcej osób wybierze sklep stacjonarny niż online aby zakupić kosmetyki i biżuterię.

Obawy podczas zakupów

Niestety Polacy mają też swoje obawy wynikające z trwającej epidemii Covid-19. Aż 41 proc. osób boi się wyższych niż przed rokiem cen produktów. 27 proc. tych, którzy planują zakupy online boi się opóźnień w dostawach, a taki sam odsetek osób tylko kupujących offline ma obawy przed dłuższymi niż zwykle kolejkami.

ZOBACZ RÓWNIEŻ