Rewolucja czeka nie tylko piłkę nożną
Marcin Herra / Fot. materiały prasoweCzy współcześnie można jeszcze wygrywać bez korzystania z innowacyjnych narzędzi?
Dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesny klub, który nie korzysta z AI i rozbudowanej analizy danych, co doskonale widać na przykładzie skautingu - skomplikowane algorytmy już teraz pozwalają znajdować młodych piłkarzy o wielkim talencie. Przykładem jest chociażby Scout Advisor, z którego korzysta Sevilla. To system analizujący ogromne ilości danych, których człowiek nie byłby w stanie ogarnąć, a badanie różnorodnych statystyk zawodników pozwala wyłowić tych najbardziej perspektywicznych.
Piłka nożna to nie tylko sport, ale też biznes. Do decyzji dotyczących rekrutacji zawodników trzeba podchodzić jak do inwestowania – działanie wiąże się z ryzykiem. A sztuczna inteligencja pozwala to ryzyko w pewnym stopniu zniwelować, ponieważ rozwiązania takie jak właśnie Scout Advisor zmniejszają wpływ czynnika ludzkiego i subiektywnych odczuć na skauting, ponadto przyspieszają cały proces. To potencjalna rewolucja, nie tylko dla piłki, ale także innych sportów.
Jak ważną rolę pełnią technologie w budowaniu społeczności i atmosfery wokół klubu?
Legia wykorzystuje rozwiązania z obszaru AI w działaniach marketingowych oraz komunikacji w mediach społecznościowych. Nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań, by jeszcze mocniej angażować kibiców, a sztuczna inteligencja pomaga nam w analizie i kreacji treści, co dotyczy zarówno form tekstowych, jak i materiałów graficznych. W naszej komunikacji z kibicami nieustannie trzymamy rękę na pulsie, bo naszym celem zawsze jest tworzenie efektywnych i atrakcyjnych przekazów wokół każdego meczu. To wymaga wyczucia, które może zapewnić tylko człowiek, jednak AI pozwala przyspieszyć działania.
Współpracujecie przy tym ze startupami?
Oczywiście, czego przykładem jest niedawno zainicjowana współpraca ze Sportigio. Razem tworzymy Legia Students Challenge, czyli aplikację adresowaną do studentów. Ważną inicjatywą było wprowadzenie Subskrypcji na Legię, czyliproduktu działającego na podobnej zasadzie, co modele subskrypcyjne w serwisach streamingowych. Został on bardzo dobrze przyjęty przez kibiców.
Przykłady, o których pan wspomniał, świadczą o tym, że model biznesowy Legii mocno ewoluuje?
Rozwój technologii na pewno znacząco przekształca modele biznesowe klubów piłkarskich, umożliwiając im lepsze wyszukiwanie i selekcjonowanie talentów za pomocą modelowania predykcyjnego oraz cyfrowych platform. Technologie takie jak robotyka, wirtualna symulacja czy internet rzeczy poprawiają przygotowania i monitorowanie kondycji zawodników, co bezpośrednio wpływa na ich wyniki sportowe.
Kluby wykorzystują też narzędzia cyfrowe do budowania marki i relacji z fanami, angażując młodsze pokolenia przez grywalizację oraz media społecznościowe, co poszerza ich globalny zasięg. Technologie strumieniowania na żywo i e-commerce zwiększają przychody i widoczność klubów, a zaawansowana analityka danych umożliwia tworzenie bardziej spersonalizowanych doświadczeń dla fanów. Organizacje sportowe, które efektywnie wdrażają wspomniane technologie i harmonijnie integrują je z własnymi strategiami biznesowymi, mogą uzyskać istotną przewagę konkurencyjną na rynku.
Jakie więc najważniejsze inicjatywy z zakresu sportu i nowych technologii podejmuje Legia Warszawa?
Współpracujemy z takimi platformami jak Wyscout czy StatsBomb, korzystamy też...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 5/2024 (104) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.