Raport Kobiety w biznesie. Dlaczego świat potrzebuje przywództwa kobiet
Kobiety w biznesie, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2022 (76)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Magdalena Zmitrowicz
wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A., nadzorująca Pion Bankowości Przedsiębiorstw
Wartość kobiecego przywództwa jest coraz bardziej doceniana, ale ja – jako kobieta w biznesie – uważam, że ciągle jest nas za mało. W tej dziedzinie wciąż jest mnóstwo do zrobienia! Dlaczego biznes potrzebuje dzisiaj kobiet?
Przede wszystkim są bardzo pracowite, obowiązkowe i konsekwentne. Nie poddają się łatwo. Szybko adaptują się do zmian i są empatyczne. Czyż nie są to wzorcowe kompetencje lidera w czasach VUCA (akronim od angielskich słów volatility –zmienność, uncertainty – niepewność, complexity – złożoność i ambiguity – niejednoznaczność – przyp. red)? W mojej opinii kobiece przywództwo wyróżnia się tym, że potrafimy angażować się jednocześnie w cele, ale też w ludzi. Czas pokazał, że potrzeba nam liderów nastawionych na współpracę, dla których cele są równie ważne jak wartości. Tak właśnie postrzegam Kobiety Liderki, które mnie otaczają.
----------------------------------------------------------
Justyna Solak–Rzytki
dyrektorka Departamentu Operacji i Utrzymania
Bycie liderem to wielowymiarowa rola wymagająca zarówno predyspozycji osobistych, jak i ciągłej, wytężonej pracy. Przywództwo nie ma płci i nie powinno przez ten pryzmat być postrzegane. Nie można zostać liderem dlatego, że jest się kobietą czy mężczyzną, nie jest to rola wynikająca z hierarchii czy zakresu obowiązków. Tylko zespół może potwierdzić, że uznaje czyjeś przywództwo. W dzisiejszym świecie bardziej niż kiedykolwiek potrzeba liderów, którzy ze zindywidualizowanych jednostek w rozproszonych strukturach będą w stanie tworzyć zaangażowane, efektywnie działające zespoły. Ważne jest, aby lider widział nie tylko cały zespół, ale też dostrzegał każdego z osobna tak, aby wydobywać i wzmacniać potencjał. W takim zadaniu przydaje się wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna. A tej kobietom nie brakuje.
----------------------------------------------------------
Beata Frankiewicz–Boniecka
dyrektorka Departamentu Klientów Strategicznych
Świat potrzebuje liderów-wizjonerów – bez względu na płeć czy narodowość. W obliczu obserwowanego właśnie kryzysu wartości, ludzie podświadomie szukają prawdziwego przywództwa.
Dziś ogromnym atutem organizacji jest jej różnorodność. To dzięki niej łatwiej o świeże spojrzenie, o odmienne punkty widzenia, o dyskusję. A to właśnie pobudza kreatywność i w konsekwencji może spowodować szybsze osiągnięcie celu. Kobiety ze swoją wrodzoną empatią z reguły nie są osobowościami typu 4W („wszystko widziałem, wszystko wiem”). Jako szefowe uważnie patrzą na otaczającą je rzeczywistość. Ta uważność wpływa na dostrzeganie drugiego człowieka i jego potrzeby rozwoju. Moje koleżanki są ambitne, dobrze zorganizowane, z inicjatywą i zaangażowaniem – takich przywódczyń świat bezwzględnie dziś potrzebuje.
----------------------------------------------------------
Monika Czupajło
dyrektorka Makroregionu Bankowości Detalicznej Makroregion Pomorski
Kobiety – świetnie sprawdzające się jako „przywódcy domowi” – dobrze wiedzą, jak poruszać się po dzisiejszym świecie chaosu, pełnym zaskoczeń i niepewności. Dlaczego? Bo chaos jest wpisany w życie rodzinne, jest jego codziennością: logistyka, dzieci, szkoła, przedszkole, rodzinne konflikty... Złożoność wyzwań zbudowała u kobiet większą odporność na trudne warunki i stres.
Kobiety są elastyczne, mają podzielną uwagę, są w stanie pracować wielowątkowo. Dzięki zasobom, jakimi dysponują: empatii, otwartości, odpowiedzialności czy koncentracji na celu są uważnymi liderami. Wspierają różnorodność w środowisku pracy. Dodając do tego typową dla kobiet tzw. zwinność w działaniu, daje to ogromny potencjał i szansę dla zespołów, którym przewodzą kobiety.
Zarządzanie nie ma płci, a różnica tkwi w jakości zarządzania.
----------------------------------------------------------
Maria Tomków
dyrektorka Departamentu Zarządzania Ryzykiem Detalicznym
Jaką osobą powinien być dziś lider? Płeć nie ma tu znaczenia. Moim zdaniem lider jest po prostu kimś, kto ma odwagę wybrać kierunek – niezależnie od stereotypów czy narzuconej społecznie roli.
Jako lider stawiam na samodzielność zarówno w swojej pracy, jak i innych. Operuję komunikatem: „skorzystaj ze swojej wiedzy i weź odpowiedzialność”. Staram się rozumieć zespół jako całość, jednocześnie dostrzegając potrzeby i potencjał każdego pracownika, a to z kolei wpływa na większe zaangażowanie i identyfikowanie pracownika z firmą.
Równie ważny jest autorytet. Lider go buduje, nie zdobywa. Słucha. Prowadzi dialog. Jest otwarty na alternatywne rozwiązania, kalkuluje ryzyko i czasami pozwala uczyć się na błędach.
Model zarządzania wciąż ewoluuje i to my, kobiety, w dużej mierze jesteśmy inicjatorkami tych zmian.
----------------------------------------------------------
Róża Sierżęga
dyrektorka Departamentu Operacji
To, co szczególnie wyróżnia kobiety sukcesu i jest dużą wartością w zarządzaniu to inteligencja emocjonalna. To ona właśnie sprawia, że kobiety są dobrymi szefami. Istotnym elementem tej inteligencji jest empatia, która jest nie tylko zauważalna w relacjach z pracownikami, ale również, a może przede wszystkim, w budowaniu strategii: badaniu i zrozumieniu
potrzeb klienta, przewidywaniu oczekiwań i na tej bazie budowania długofalowych celów. Kobiety postrzegane są również jako osoby o ogromnym poczuciu odpowiedzialności i dobrych zdolnościach komunikacyjnych. Są aktywne, odważne i otwarte. Jako lider kobieta potrafi zjednoczyć ludzi wokół siebie i przekonać ich do swoich wizji. Jestem przekonana, że świat potrzebuje zrównoważonego przywództwa zarówno kobiet, jak i mężczyzn.
Więcej możesz przeczytać w 1/2022 (76) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.