Wealth management – przepis, by cieszyć się życiem

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2025 (115)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Coraz częściej trafiają do was młodzi z dużymi pieniądzmi, czyli właściwie jakimi?
Żeby zostać zaliczonym do segmentu bankowości prywatnej w większości polskich banków trzeba mieć 1 mln zł w płynnych aktywach – podobnie jest u nas. Obecnie to wcale nie aż tak wiele. Proszę mnie źle nie zrozumieć – to dalej duże pieniądze, jednak teraz ich siła nabywcza jest inna niż np. 30 lat temu.
I wtedy stajemy się klientami premium...
... wszystkich naszych klientów traktujemy jak klientów premium, bo niezależnie od posiadanych aktywów, zależy nam na jakości obsługi. Ale oczywiście bankowość prywatna, która jest jednym z elementów segmentu wealth, daje więcej przywilejów i indywidualnego podejścia dostosowanego do potrzeb klienta.
Skoro segment wealth to coś więcej niż tylko bankowość prywatna, to co właściwie oferujecie swoim klientom?
Wsparcie – poczucie, że jesteśmy dla klienta i że możemy go wspierać w takim zakresie, w jakim w danym momencie tego potrzebuje. Mamy ponad 60 doświadczonych bankierów prywatnych, którzy posiadają europejski certyfikat doradcy finansowego (EFA). Oferują oni klientom szeroką gamę produktów inwestycyjnych i to także tych spoza grupy Santander, dzięki naszej otwartej architekturze inwestycyjnej. Jesteśmy częścią Santander Private Banking International, a w ramach tej oferty nasi klienci otrzymują m.in. usługi zarządzania portfelem nieruchomości (Hiszpania i Portugalia). Bo wealth management to bankowość prywatna uzupełniona o usługi i produkty niefinansowe.
W ramach usługi Santander Exclusive pomagamy klientom przy podejmowaniu decyzji niezwiązanych bezpośrednio z zarządzaniem majątkiem. Czasem są to sprawy dotyczące ich życia prywatnego jak np. zorganizowanie wyjątkowej wycieczki, ale też obsługa prawno-podatkowa, którą świadczą dla nich partnerzy tej usługi. Oczywiście nie wszystkim zajmujemy się sami, ale jesteśmy globalną organizacją o ponad 150-letniej tradycji. Mamy więc wiedzę, doświadczenie i partnerów, którzy są w stanie zorganizować dla naszych klientów niemal wszystko.
Nawet bilety na wydarzenie, na które od dawna nie są już dostępne...
... od ręki.
Od ręki, czyli tak jak lubią młodzi ludzie. Co tak naprawdę jest dla nich ważne, gdy powierzają wam swoje majątki?
Czas z pewnością ma znaczenie, bo wiadomo, że młodość nie lubi czekać. No i oczywiście możliwość samodzielnego podejmowania decyzji o każdej porze i z każdego miejsce na Ziemi. Tradycyjnie bankowość prywatna jest kojarzona z obsługą stacjonarną – relacją klient i jego bankier prywatny. Młodzi ludzie, choć nie tylko oni, chcą rozwiązań technologicznych. Dlatego coraz większą popularnością cieszy się model hybrydowy, który łączy obsługę stacjonarną, telefoniczną i cyfrową. On gwarantuje, że klienci mają pełną elastyczność w zarządzaniu swoimi finansami. Ta elastyczność jest dla nas niezmiernie ważna. Dlatego wciąż się rozwijamy, szukamy nowych rozwiązań, staramy się jak najlepiej wykorzystywać możliwości, jakie daje technologia. Nie tylko po to, żeby iść ramię w ramię z naszymi klientami, ale by wyprzedzać ich oczekiwania, by proponować im nowe funkcjonalności.
A ponieważ pewnie wielu waszych klientów dorobiło się majątków na nowych technologiach, to wcale nie jest to łatwe.
Nie jest, ale jest konieczne. Żeby pokazywać naszym klientom możliwości, jakie daje rynek, musimy obserwować wszystkie trendy. W końcu nasza praca polega na tym, by przedstawiać wszelkie możliwości i związane z nimi zyski i zagrożenia. Musimy też mieć pełną ofertę i taką mamy. Proponujemy naszym klientom wsparcie w różnych modelach. Od najprostszego, w którym klient mówi, co mamy robić, z jego majątkiem i my to robimy. Przez taki, w którym my po dogłębnym researchu przedstawiamy możliwości, a klient z nich wybiera, w co mamy zainwestować. Po taki, w którym klient po prostu powierza nam swój majątek i my w jego imieniu nim zarządzamy.
Wróćmy jeszcze do młodych i tego, że nie lubią czekać. A jednak część z nich musi chwilę poczekać, bo pierwsze rodzinne pieniądze zarobili dziadkowie i rodzice.
Czyli twórcy pierwszych fortun, którzy dorobili się w czasach transformacji ustrojowej. Dziś zbliżają się do wieku emerytalnego i zaczynają myśleć o sukcesji.
No właśnie i o ochronie swojego majątku.
Tak, dlatego sukcesja to jeden z kluczowych tematów w bankowości prywatnej. Pomagamy klientom w jej planowaniu, choć przez wymogi prawne nie świadczymy doradztwa prawnego czy podatkowego. Od tego są wyspecjalizowane kancelarie, które mamy w portfolio usługi Santander Exclusive. Za to staramy się dużo rozmawiać, bo tak naprawdę przy sukcesji rozmowa jest najważniejsza. Najpierw ta wewnątrz rodziny – wszystkie zainteresowane strony powinny przedstawić swoje pomysły, wysłuchać swoich obaw, my zaś wesprzemy ich w całym procesie. Na szczęście zmiany pokoleniowe wśród zamożnych Polaków zbiegły się w czasie z wprowadzeniem w 2023 r. przepisów o fundacji rodzinnej. To rozwiązanie pozwala skutecznie zaplanować przyszłość firmy czy majątku, unikając m.in. problemów związanych ze standardowym procesem spadkowym. I widzimy, że coraz więcej osób decyduje się na założenia fundacji rodzinnej. Co ciekawe, fundacjami rodzinnymi interesują się także przedsiębiorcy z branży nowych technologii czy startupów. Fundacja może być nie tylko elementem sukcesji, ale też skutecznym narzędziem do planowania majątku i reinwestowania zysków w sposób optymalny. Zmiany w prawie sprawiły, że wcześniej klienci korzystali głównie z fundacji zagranicznych, np. w Szwajcarii czy Austrii, dziś polskie rozwiązania stają się realną alternatywą.
Czyli mamy dobre polskie rozwiązanie, ale klienci oczekują też globalnych rozwiązań.
I my je zapewniamy. Wspieramy klientów, pomagamy i umożliwiamy im realizowanie swoich celów w innych częściach świata: od obu Ameryki poprzez Europę Zachodnią, w tym oczywiście także w Szwajcarii, po Azję. Żeby być realnym partnerem dla naszych klientów, przygotowaliśmy rozwiązania wykraczające poza zarządzanie finansami. Bardzo ważne jest dla nas łączenie tradycji i możliwości, jakie daje współczesność, wieloletnia relacja, zaufanie i dbałość o detale.

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.