Polecane książki na początek roku
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2023 (88)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
W. Chan Kim, Renée Mauborgne
STRATEGIA BŁĘKITNEGO OCEANU. PRZEMIANA
MT Biznes
Każdy, kto zetknął się ze strategią błękitnego oceanu, z pewnością uległ jej pięknu. I nie tyle chodzi o samą urzekającą nazwę, ale o koncepcję, w której masz odwagę wypłynąć na szerokie wody, nie oglądając się na konkurentów, ograniczenia, zagrożenia. Tak, trochę spłyciliśmy przekaz idei profesorów Kima i Mauborgne… Tym bardziej zachęcamy do sięgnięcia po drugą część, która ukazuje się po 15 latach od wydania pierwszej. W tym czasie przeprowadzili mnóstwo badań i analiz, którymi dzielą się teraz z czytelnikami. Znajdziemy tu też liczne case studies. To co wciąż najbardziej atrakcyjne, to instrukcja, jak i gdzie rozpocząć proces przemieszczania się ku błękitnym wodom, jakie narzędzia stosować do odkrywania nowych możliwości, w jaki sposób oceniać szanse na powodzenie inicjatyw związanych z poszukiwaniem błękitnego oceanu i jak stworzyć właściwy zespół, który miałby moc sprawczą. Kim i Mauborgne uczą, jak budować w ludziach zaufanie i wiarę w proces, ponieważ tylko zaangażowany zespół ma szansę dokonać oczekiwanej przemiany.
------------------------------------------------------------------
Krzysztof Obłój
MYŚL STRATEGICZNIE!
Poltex
Mamy coraz lepsze technologie, coraz lepiej wykwalifikowanych pracowników, coraz bardziej wyrafinowane produkty i usługi. Korzystamy z coraz większych baz danych, a do wyboru mamy coraz bogatszy repertuar metod i technik zarządzania. Ale to, czego nam w dzisiejszym biznesie najbardziej brakuje, to myślenia strategicznego. Tak przynajmniej uważa prof. Krzysztof Obłój wybitny specjalista z zakresu zarządzania strategicznego i międzynarodowego, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz renomowanych zagranicznych szkół biznesu w USA, Europie i Azji. Na szczęście w jego najnowszej książce nie znajdziemy wyłącznie krytyki i wytykania błędów, za to mnóstwo wsparcia dla przedsiębiorców. Dowiemy się jak rozebrać na czynniki pierwsze to, co wydaje się w prowadzeniu biznesu najtrudniejsze, jak nazwać kluczowe wyzwania, jak i do kogo je zaadresować. Bez magii, krok po kroku. Idealna książka na nowy rok.
------------------------------------------------------------------
Joanna Heidtman, Piotr Piasecki
SENSOTWÓRCZOŚĆ
MT Biznes
Chyba wszyscy się z nimi spotkaliśmy, bo zaczęli dominować na rynku pracy, i to niezależnie od branży. Są wyzwaniem dla większości firm. Nie działają na nich konwencjonalne systemy motywacyjne, nie chcą być zasobem, kosztem czy trybem w maszynie. Chcą się uczyć i stale rozwijać, ale nie tylko w ramach wyznaczonych formalnie procesów edukacyjnych. Pracownicy wiedzy (knowledge workers) chętnie się zaangażują w pracę dla ciebie, pod warunkiem, że zobaczą jej sens. Pytanie: Czy ty i twoja firma jesteście gotowi zarządzać takim intelektualnym kapitałem? Bo jeśli zastosujecie stare metody wobec nowego typu pracownika, to się nie uda. Pracownicy wiedzy odejdą gdzie indziej. Z pomocą, czyli z narzędziami, jak temu zapobiec nadchodzą doktorzy biznesu: Joanna Heidtman i Piotr Piasecki. Ich „Sensotwórczość” to instrukcja jak skutecznie przewodzić pracownikom wiedzy. Pokazują konkretne metody (m.in. Team Mirror, ILead, Przywództwo 7 planet) wykorzystywane do motywowania, przeprowadzania przez zmiany czy do rozwoju współczesnych zespołów.
------------------------------------------------------------------
Richard E. Nisbett
GEOGRAFIA MYŚLENIA
Smak Słowa
Dlaczego Polacy są agresywni? „A to dlatego, że nie ma słońca nieomal przez siedem miesięcy w roku, a lato nie jest gorące”. To oczywiście Kazik, który nie tylko jest genialnym artystą, ale też świetnym socjologiem. Jego diagnoza (nie tylko związana z wpływem pogody na rodaków) idealnie wpisuje się w „Geografię myślenia” Richarda E. Nisbetta. miejsce, w którym mieszkamy, wychowujemy się, wywiera olbrzymi wpływ na to, jak myślimy i kim dzięki temu jesteśmy. Co prawda Nisbett skupia się na różnicach Wschód–Zachód, nie na Północ (gdzie nie ma słońca)–Południe (gdzie jest go mnóstwo), ale i tak dla polskiego czytelnika książka będzie pouczająca. W dobie nieustających konfliktów spowodowanych często właśnie nieporozumieniami na tle kulturowym pozycja ta może stanowić rodzaj klucza do zrozumienia zagadki człowieka w świecie pełnym różnorodności – pięknej, lecz zarazem niebezpiecznej. Książka dla wszystkich, którzy marzą o ekspansji zagranicznej.
Więcej możesz przeczytać w 1/2023 (88) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.