Polecamy książki o biznesie i nie tylko

książki
Sprawdź literackie propozycje redakcji dla czytelników. / Fot. Shutterstock.
Ciekawe pozycje literatury dla przedsiębiorców i nie tylko przedstawia Anita Szarlik, sekretarz redakcji My Company Polska. Jaką lekturę warto zabrać ze sobą na wczasy?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2024 (107)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

David Gelles

Człowiek, który zniszczył kapitalizm

Prześwity

By zrozumieć cywilizację, trzeba przyjrzeć się jej bohaterom” – pisze we wstępie swojej książki David Gelles. W starożytnym Egipcie czczono faraonów, w Grecji – filozofów, w Rzymie – generałów. My dziś czcimy prezesów. „Dajemy im wielkie bogactwa, a jednocześnie zwalniamy z odpowiedzialności” – uważa Gelles. Przesadza? Mija się z prawdą? Czytając książkę o legendarnym prezesie General Electric Jacku Welchu, poczujecie się jak budowniczowie piramid. Czyli oględnie mówiąc – wykorzystani. Mało tego, zorientujecie się, że sprawy zabrnęły naprawdę za daleko, także w Polsce. Autor pokazuje, jak słynne taktyki Welcha, w tym zwolnienia, outsourcing, offshoring, przejęcia czy odkup akcji własnych, stały się normą w amerykańskim, a co za tym idzie światowym biznesie. Opisuje, jak takie podejście doprowadziło do największych nierówności społeczno-ekonomicznych od czasów wielkiego kryzysu i zaszkodziło wielu firmom, które je wdrożyły. David Gelles jest kronikarzem zmian zachodzących w korporacjach. Wskazuje na konkretne organizacje i prezesów, którzy porzucili welczyzm i udowadniają, że nadal można wyróżniać się w świecie biznesu bez odbierania ludziom środków do życia, bez niszczenia społeczności i omijania przepisów. Pytanie, czy tych prezesów też będziemy czcili.

James Ashton

Druga rewolucja krzemowa

Prześwity

Słyszeliście o firmie ARM? Jeśli nie, spokojnie możecie się do tego przyznać, pewnie jesteście w większości. Co nie znaczy, że nie warto tego nadrobić! Tym bardziej że właśnie pojawiła się na polskim rynku książka Jamesa Ashtona, uznana przez „Financial Times” za najlepszą pozycję ubiegłego lata. To porywająca opowieść o nadejściu ery zaawansowanych układów scalonych i o brytyjskiej firmie technologicznej, która stworzyła ich projekty. Niewielkie krzemowe płytki napędzają dziś postęp technologiczny całego świata i są

niezbędne do działania praktycznie każdego urządzenia – od sprzętu gospodarstwa domowego, przez smartfony, po przemysł zbrojeniowy. Skąd się wzięły? Kto za nimi stoi? Założony w Cambridge w roku 1990 ARM opracował projekty układów scalonych, które wykorzystano już w 250 mld urządzeń. Klejnot w koronie brytyjskiej zaawansowanej technologii jest nieodzownym elementem globalnego łańcucha dostaw. Napędzany przez amerykańskie umysły i azjatyckie zakłady produkcyjne, stał się też źródłem napięć geopolitycznych. Świetna pozycja na lato, niezależnie od tego, gdzie spędzacie wakacje.

Bill Quain

Era prosumenta 2.0

Studio Emka

Najpierw krótka ankieta. Czy gdybyś był właścicielem sieci sklepów, kupowałbyś u konkurencji? Czy twój ulubiony sklep zapłacił ci kiedyś za to, że go poleciłeś? Czy dzięki eksplozji handlu internetowego stałeś się bogatszy? Jeśli choć na jedno z pytań odpowiedziałeś „nie”, książka Billa Quaina jest dla ciebie. Kiedyś było tak, że było się albo konsumentem (wydającym pieniądze na dany produkt), albo producentem (zarabiającym na tym produkcie). I ci dwaj nigdy się nie spotykali. Dziś myślenie prosumenta łączy ze sobą charakteryzującą konsumentów „mentalność kupowania” z „mentalnością zarabiania” typową dla producentów. Bill Quain, ekspert w dziedzinie marketingu, wykładowca akademicki i autor kilkunastu bestsellerów, pisze o tym, jak przeciętni ludzie mogą zgromadzić nieprzeciętny majątek, wykorzystując siłę prosumpcji. Podpowiada, jak skorzystać z obecnych trendów i robiąc konieczne codzienne zakupy, zacząć zarabiać pieniądze, zamiast tylko je wydawać.

Peter F. Drucker

Menedżer skuteczny

MT Biznes

Nie chodzi o to, aby robić wszystkie rzeczy we właściwy sposób. Chodzi przede wszystkim o to, aby robić właściwe rzeczy – pisze Peter F. Drucker, autorytet świata biznesu, uważany za ojca współczesnego zarządzania. Jego „Menedżer skuteczny” to już klasyk, a jednocześnie lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy interesują się zarządzaniem. Według Druckera nie wystarczy być inteligentnym, ciężko pracować i znać się na rzeczy. „Efektywność to coś innego. Nie wymaga ona jednak specjalnego daru, specjalnych talentów czy specjalnego treningu. Nie wymaga – w przypadku menedżera – czegoś specjalnie skomplikowanego”

– zapewnia. Na efektywność składa się suma nawyków i konkretnych działań, które przedstawia ta książka. Drucker naprawdę wie, o czym pisze. Przez 45 lat pracował jako konsultant z menedżerami najrozmaitszych organizacji – dużych i małych, w biznesie, w agendach rządowych, związkach zawodowych, szpitalach, uniwersytetach, służbach komunalnych, w Stanach Zjednoczonych, w Europie, w Ameryce Południowej i w Japonii. „Nigdy nie natknąłem się na choćby jednego menedżera z natury, czyli takiego, który by się po prostu skutecznym urodził”.

My Company Polska wydanie 8/2024 (107)

Więcej możesz przeczytać w 8/2024 (107) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ