KONGRES MOVE: Polski przemysł motoryzacyjny musi zachować konkurencyjność
Fot. materiały prasowe.Producenci podkreślali, że do osiągnięcia sukcesu zeroemisyjności niezbędna jest tania i czysta energia oraz dostęp do energii odnawialnej. W rozmowach ze stroną rządową mówiono także o konieczności wprowadzenia programów wsparcia i specjalnych rozwiązań, po to, aby zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego.
Wyzwania dla gospodarki w dobie globalnego ocieplenia
Kongres MOVE, w tym roku mocno wychodził poza zagadnienia związane z motoryzacją. Paneli dyskusyjne poświęcone były kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnej walki ze zmianami klimatu.
- Na targach poznańskich zawsze dyskutuje się o przyszłości polskiej i europejskiej gospodarki i to chyba najlepiej oddaje ducha dzisiejszego wydarzenia, bo elektromobilność to rewolucja w wielu wymiarach – mówił Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.
- Jesteśmy świadkami ogromnej zmiany, jeśli chodzi o techniki napędów, które z kolei spowodowały całkowitą zmianę konstrukcji samochodu. Dla naszej produkcji jest to ogromne wyzwanie, ponieważ do tej pory produkty, które są wytwarzane w Polsce, są przeznaczone w całości dla platform, dedykowanych samochodom spalinowym. Teraz najważniejszą rzeczą dla nas jest to, by platformy, które służą produkcji samochodów elektrycznych lub ich komponentów zaczęły być robione także u nas w kraju. Walczymy o to, ponieważ są to dla nas miejsca pracy oraz wysokodochodowe inwestycje, które będą wspierały także innowacyjność – mówiła Ilona Antoniszyn - Head of Political Affairs Volkswagen Group Polska
- Polska jest jednym z najważniejszych krajów w Europie, jeżeli chodzi o produkcję pojazdów, części i podzespołów. Szacujemy jednak, że dziś połowa produkcji jest dedykowana klasycznej motoryzacji, dlatego tak ważne jest, żebyśmy skorzystali z szansy, jaką jest transformacja na elektromobilność i przestawili produkcję całego sektora tak, by zeroemisyjne pojazdy, oraz ich części i komponenty, były produkowane przez zeroemisyjne fabryki i zakłady podkreślał Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Strona rządowa zapowiada współpracę
Minister Ireneusz Zyska mówił, że przemysł motoryzacyjny to 8 proc. polskiego PKB i ponad 21 eksportu polskiego przemysłu. - Nie chcemy, aby firmy które dzisiaj produkują w Polsce silniki, przekładnie hybrydowe, skrzynie biegów, samochody osobowe , dostawcze i autobusy elektrycze znalazły inne miejsce na mapie świata – zapewniał minister Zyska. Zapowiedział też rozwiązania legislacyjne, które będą stymulować i dawać preferencje w zakresie inwestycji dla odnawialnych źródeł energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje też nową zaktualizowaną politykę energetyczną Polski do roku 2040. – Chcemy, aby w roku 2030 moc zainstalowana w źródłach odnawialnych w Polsce przekroczyła 50 gigawatów. Chcemy również dążyć do zużycia energii brutto przekraczając 50% w ramach wolumenu całego miksu energetycznego i ta energia ma pochodzić z źródeł odnawialnych - dodał.
- Najwięksi gracze na rynku elektromobilności są dziś w Polsce. Chcemy podtrzymywać tę passę – mówił wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak, wskazując na programy pomocy publicznej. -Przyznajemy granty dla tych wszystkich firm, które ubiegają się o te inwestycje – mówił minister Zyska.
- Polska jest trzecim krajem Unii Europejskiej jeżeli chodzi o liczbę osób pracujących w sektorze motoryzacyjnym. W samych fabrykach w Polsce pracuje ponad 220 000 osób, a w całym sektorze to jest ponad milion osób. Wyprzedzają nas tylko Niemcy i Francja –podkreślała podczas kongresu Jadwiga Emilewicz, poseł na Sejm RP. - Polska na pewno nie chce utracić bycia pozycji lidera w zakresie rynku motoryzacyjnego. Jesteśmy na to gotowi zarówno politycznie, ale także wykonawczo. Stąd obecność w Poznaniu zarówno przedstawicieli polskich sieci elektroenergetycznych jak i największych wytwórców prądu, którzy starają się odpowiedzieć na wyzwanie: czy będziemy i kiedy będziemy w stanie dostarczyć do tych fabryk, które dziś już są w Polsce oraz tych które są w planach, czysty i tani prąd – dodała Emilewicz.
Wyzwania infrastrukturalne i energetyczne
- Należy podkreślić, że przyszłość indywidualnej mobilności należy do pojazdów elektrycznych. W Polsce aktualnie producenci oferują już ponad 100 różnych modeli samochodów w pełni elektrycznych. W tym roku do tej puli zostanie dodanych kolejnych kilkanaście – mówił podczas kongresu Sven Stein – Członek Zarządu (CFO) w Volkswagen Group Polska. Podczas targów Motor Show w Poznaniu spółka po raz pierwszy zaprezentuje drugą generację modelu ID.3 . – W 2030 marka Volkswagen planuje osiągnąć aż 80 proc. Udział samochodów elektrycznych w dostawach do klientów w Europie. W 2033 Volkswagen zamierza zaprzestać już całkowicie sprzedaży aut z silnikami spalinowymi w Europie - mówił Stein. Dodał, że Polska mierzy się obecnie z dwoma wyzwaniami – pierwszym natury infrastrukturalnej, a drugim obecnego miksu energetycznego.
Podczas kongresu padła deklaracja, że Polskie Sieci Elektroenergetyczne doskonale rozumieją że system elektroenergetyczny i sieć elektroenergetyczna będzie krwiobiegiem transformacji elektroenergetycznej zarówno w obszarze ładowania pojazdów elektrycznych, jak i energii potrzebnej do ich budowy, bądź budowy ich komponentów. - Jesteśmy przygotowani do tego, żeby w 2030 roku móc przesyłać około 100 terawatogodziny zielonej energii elektrycznej i to niezależnie od tego, jaka będzie nowa polityka energetyczna. Mamy już wykonalne plany i czekamy na to, aż będziemy mogli je realizować – mówił Maciej Przybylski, Dyrektor Departamentu Rozwoju Systemu w PSE .
- Do 2030 roku chcemy zainwestować 70 mld złotych w rozwój zielonej energii - mówił Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen. Zapewnił, że PKN Orlen do roku 2030 zamierza wybudować 9 tys. Megawatów w źródłach odnawialnych, i niskoemisyjnych. - Chcemy się skupiać na inwestycjach wielkoskalowych. Myślimy o największych źródłach odnawialnych, najbardziej efektywnych czyli morskiej energetyce wiatrowej. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy farmy Baltic Power, którą planujemy oddać w roku 2026 o mocy prawie 1200 MW. Planujemy następne farmy wiatrowe do roku 2030. Chcemy również inwestować w jądrowe źródła niskoemisyjne. Do 2030 jesteśmy w stanie wybudować pierwszy w Polsce modułowy reaktor o mocy 300 MW. Chcemy także inwestować w wodór - w roku 2030 produkcja wodoru powinna wynosić 130 ton rocznie. A w przyszłości myślimy o paliwach syntetycznych – mówił Dybowski.
Logistyka i transport na prąd
Rewolucja dotyczy także transportu ciężkiego i logistyki – mówili goście kongresu. -Przejście do zeroemisyjności jest postanowione. Najistotniejsze jest to żeby, zachować mobilność społeczeństwa na dotychczasowym poziomie, ale jednocześnie z szacunkiem dla planety. Dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale też dostawczych i ciężarowych – mówił Jakub Faryś.
- Uważam, że Polska ma bardzo ważną rolę w tej zmianie. 33 proc. transportu w Europie pochodzi z Polski. Potrzebujemy infrastruktury ładowania, potrzebujemy również dostępu do energii oraz odpowiednio niskich cen, aby usatysfakcjonować konsumentów - mówi Claus Wallenstein, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska.
- Elektryfikacja flot niesie pewne wyzwania. Klienci flotowi, którzy przechodzą transformację oczekują, nie tylko dostarczenia zewnętrznego źródła finansowania, ale także doradztwa i pomocy w uzyskiwania dotacji – mówił Maciej Zwiewka, Dyrektor Sprzedaży Flotowej, Volkswagen Financial Services.
- Bezemisyjna motoryzacja jest przyszłością. Również przyszłością dla logistyki – mówiła Agnieszka Olenderek, CFO, Członkini Zarządu ds. Finansów, Zakupów i IT, Volkswagen Poznań. Flota samochodów Volkswagen Poznań obsługująca codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu, wzbogaciła się właśnie o pierwsze elektryczne rozwiązanie transportowe Scania 25P. Samochód wykonywać będzie na co dzień wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku.
- Wdrożenie do użytku w naszym przedsiębiorstwie pierwszego elektrycznego samochodu ciężarowego jest naszym krokiem w tę właśnie przyszłość. W ten sposób nie tylko realizujemy cele zrównoważonego rozwoju i wpisujemy się w prośrodowiskową strategię Grupy Volkswagen goTOzero. Zielony transport, to bowiem także mniej emisji i mniej hałasu emitowanych dla otoczenia – mówiła Olenderek.
- W 2030 roku 50 proc. naszej globalnej produkcji będzie to produkcja samochodów ciężarowych elektrycznych . To oznacza, że więcej niż 60 proc. samochodów sprzedawanych w Europie w 2030 roku będzie elektrycznych – zapowiadał Wojciech Rowiński, Dyrektor Generalny, Scania Polska S.A.
Zapewniał, że spółka jest gotowa pod względem produkcji i opracowania nowych konstrukcji. Wskazał jednak, że nie jest to tylko kwestia podaży ale również popytu. - Wspieramy wszystkie działania, które pomagają te nowoczesne rozwiązania transportowe kupować. Zielona tania energia i infrastruktura ładowania są kluczowymi elementami – podkreślał.
Program kongresu MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich kluczowych gałęzi przemysłu – motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego.
Kongres odbył się w pierwszym dniu targów Poznań Motor Show, czyli najważniejszego wydarzenia motoryzacyjnego w tej części Europy, które od wielu lat dostarcza niezapomnianych emocji dziesiątkom tysięcy zwiedzających. Targi to 6 stref tematycznych – samochodowa, motocyklowa, super-cars, e-mobility, caravaningowa oraz detailing. Nie brakuje również akcentów związanych z retro-motoryzacja oraz konkursów i projektów edukacyjnych, adresowanych do młodych adeptów mechaniki. Wyjątkową ekspozycję, zlokalizowaną w 9 pawilonach stworzy łącznie ponad 100 marek i wystawców, wśród których znajdą się przedstawiciele wiodących i najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych. Bogatą ekspozycję uzupełnią liczne wydarzenia towarzyszące – pokazy motocyklowego stuntu i driftu, prelekcje, konkursy i spotkania z gwiazdami.
Dodatkowe informacje: www.kongresmove.pl