Jak zwiększyć sprzedaż na marketplace?
Korzystanie z marketplace`ów dziś to absolutna podstawa, jeśli myślimy na poważnie o szybkim pozyskaniu nowych klientów. Jak wynika z danych raportu „Marketplaces” przygotowanego przez agencję Inquiry, obecnie marketplace`y odpowiadają za ponad 60% rynku sprzedaży online. Na bazie doświadczeń sprzedających na platformie Erli zgromadziliśmy pięć podstawowych porad, które mogą pomóc w poprawieniu wyników sprzedaży.
Oferta musi być poprawna
Nie ma miejsca na jakiekolwiek nieścisłości czy błędy. Jeśli do nich dojdzie, możesz mieć pewność, że klient skorzysta z 14-dniowego prawa do zwrotu towaru, a dla twojego sklepu będzie to oznaczało dodatkowe koszty związane z zarządzeniem takim zwrotem – oraz, przyszłościowo, utrata klienta. Dodatkowo możesz otrzymać niekorzystne opinie.
Pamiętaj o tym, że klienci uważnie czytają opisy, bo to z nich mogą się dowiedzieć np. o materiale, z którego wykonano przedmiot czy też jaka jest specyfikacja techniczna urządzenia. Zadbaj o to, by opisy były jak najbardziej rozbudowane i dokładne. Na koniec wisienka na torcie – tytuł i zdjęcia. To one często decydują o zakupie, zadbaj o to, by cała oferta była jak najbardziej poprawna.
Cena, niska, ale nie zawsze najniższa
Wyszukiwanie według ceny (od najniższej), jest jedną z podstawowych praktyk na marketplace`ach. Nie oznacza to jednak, że najtańsze produkty są zawsze najczęściej kupowane. Oczywiście, jeśli mówimy o identycznych przedmiotach i dużych różnicach cenowych, wówczas klient zapewne kupi tam, gdzie jest taniej, ale…
No właśnie – jeśli ceny są podobne, wówczas kluczowe stają się inne punkty. Opinie sprzedającego, czas wysyłki i sposób dostawy, a także obecność szerokiej oferty – kupujący może chcieć „coś dobrać”, wtedy zapłaci nieco więcej za towar, ale i tak będzie na plus, bo otrzyma jedną paczkę i oszczędzi na kosztach dostawy. Trzeba także zwrócić uwagę na specyfikę różnych marketplace`ów. Na ERLI darmowa dostawa jest od 49 zł bez konieczności zakupienia dodatkowego abonamentu.
Promocja, promocja, promocja
Nawet jeśli sprzedajesz na platformie typu marketplace, promocja zawsze się przyda. W przypadku ERLI możesz skorzystać z ERLI Campaigns, który umożliwia m.in. skuteczną promocję na około 200 tys. różnego rodzaju serwisach, w tym np. na Facebooku. Dodatkową zaletą ERLI Campaigns jest budżet, który „dopłaca” ERLI – łącznie nawet połowa kosztów takiej kampanii. Przykładowo, jest to 3 tys. złotych na start, a także zwrot 100 proc. prowizji w formie kuponów. W ten sposób mamy dodatkowy budżet na kampanie promocyjne. To nie jedyna inicjatywa ERLI, mająca na celu wsparcie sprzedawców - tylko w tym roku platforma wdrożyła szereg narzędzi i udogodnień, które umożliwiają przedsiębiorcom obniżenie kosztów sprzedaży i wykorzystanie tych oszczędności na obniżenie ceny. Jednym z nich jest program NA START, obniżający prowizję nawet o 50%, na pół roku dla nowo zarejestrowanych użytkowników na wszystkie kategorie produktowe. Ważne! Promocja została przedłużona do końca czerwca!
Pamiętaj – działając na marketplace nie musisz bazować tylko na ruchu wewnątrz serwisu. Aktywna promocja „na zewnątrz” z linkami do Twoich ofert generuje znaczący wzrost sprzedaży!
Szybkość dostawy
Klient, który robi zakupy, chciałby najlepiej otrzymać zamówiony towar „od razu”. Takie dostawy w naszym kraju są bardzo drogie, ale niezależnie od tego trzeba dbać o szybkość realizacji zamówienia. Składa się na to kilka rzeczy, począwszy od czasu przetworzenia zamówienia, zapakowanie produktu, a następnie jego wysłanie w wybrany przez klienta sposób. Zadbaj o to, by każdy z tych punktów był na najwyższym, możliwym poziomie. Jak to zrobić? Najlepiej wybierając sprawdzonych partnerów biznesowych. Przykładem niech tu będzie ERLI, który w ramach ERLI Shop oferuje sprzedawcom możliwość dostawy do urządzenia Paczkomat® InPost już od 2,99 zł. To ważne, ponieważ tę formę dostawy wg. raportu Gemius preferuje 4/5 klientów e-commerce. Ten sam odsetek klientów ta forma dostawy najbardziej motywuje do zrobienia zakupów online.
Komunikacja
Jeśli już pozyskałeś klienta, najlepiej, jeśli będzie do ciebie wracał. To nie tylko dodatkowy przychód, ale i dużo wyższe zyski – bo nie musisz jeszcze raz płacić za jego zdobycie! Tylko jak to zrobić? Kluczem jest właściwa komunikacja.
Pomysłów jest wiele. Wiele e-sklepów wkłada do przesyłek gratisy albo dodatkowe informacje na temat zamówienia. Inni kontaktują się z klientami np. mailowo albo SMSowo – jeśli oczywiście klient się na to zgadza. Najczęściej jednak punkt styku z klientem pojawia się wtedy, jeśli są jakieś problemy. Pamiętaj – frontem do klienta! Tylko wtedy nie stracisz budowanego wizerunku, a będziesz mógł w dłuższej perspektywie zyskać lojalność.