Jak doceniać, a przy tym realnie wspierać pracowników
Arkadiusz Rochala, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2021 (74)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Czy da się dziś realnie wzmocnić pracowników, którzy są zwyczajnie wyczerpani codziennymi zmaganiami?
Wszyscy jesteśmy zmęczeni, bo wspólnym mianownikiem pandemii była zmiana i konieczność utrzymania tempa sprintu na dystansie maratonu. Jednak na pracodawcach spoczywa dziś szczególny obowiązek – dostrzec zmiany w sytuacji pracowników i nie tylko przeciwdziałać ich wypaleniu zawodowemu, ale też po ludzku wspierać.
Czego oczekują pracownicy?
Zbadaliśmy to. Na podstawie badania „Dwa światy – oczekiwania i potrzeby pracowników biurowych oraz fizycznych” mogę powiedzieć, że bardzo ważne stały się benefity. Szczególnie świadczenia, które wspierają budżet domowy pracowników oraz te, które bezpośrednio pozwalają zaspokajać potrzeby bytowe – jak choćby dofinansowanie posiłków.
Ale koszyk benefitów może być zróżnicowany?
Tak, tyle że dziś pracownicy nie potrzebują „benefitowego Bizancjum”, a pracodawcy baczniej niż wcześniej patrzą na zwrot z inwestycji w świadczenia pozapłacowe. Jednocześnie mogą ułatwić sobie zadanie, wybierając sprawdzone i skuteczne świadczenia. Sprawdzone, skuteczne i przy tym równocześnie uniwersalne benefity to np. karty podarunkowe czy lunchowe od Sodexo, a także eVouchery. To rozwiązania, które realnie zasilają domowy budżet pracownika i świetnie sprawdzają się w hybrydowym trybie pracy. Zapewniają też elastyczność i dają swobodę wyboru.
Dla pracodawcy nasze rozwiązania to też wiele korzyści i oszczędności. Firmy, które mają ZFŚS, mogą uzyskać zwolnienie z podatku PIT do kwoty 2 tys. zł rocznie przypadającej na pracownika, a przy tym nie zwiększają podstawy ZUS. Zakup kart podarunkowych Sodexo nie powoduje obowiązku podatkowego VAT. Co równie ważne, wybór naszych kart, kuponów czy rozwiązań wirtualnych to spokojna głowa szefa i HR: cały proces jest bardzo prosty – praktycznie bezobsługowy!
Wspomniał pan o empatii i potrzebie mentalnego wspierania pracowników. Święta to doskonały czas zarówno na firmowe prezenty, jak i docenienie.
Dokładnie tak. Pracownicy chcą czuć się docenieni przez swoich przełożonych. Potwierdziło to ponad 95 proc. badanych, którzy stwierdzili, że jeśli ich przełożeni widzą ich wysiłki i pracę oraz odpowiednio je doceniają, to pozytywnie wpływa to na ich motywację. Niestety połowa badanych słyszy najprostsze słowo „dziękuję” raz na kwartał, rzadziej lub... nigdy. Firmowe prezenty również tu mogą się sprawdzić, ponieważ mają wymiar spersonalizowanego podziękowania, dzięki któremu pracownik czuje się ważny i doceniony.
Słowo „dziękuję” wystarczy?
Słowo „dziękuję” jest bardzo ważne i szefowie nie powinni o nim zapominać. Prócz drobnych gestów ważne jest też faktyczne i bezpośrednie wsparcie. Jak wskazała ponad połowa badanych największym obciążeniem są koszty związane z Bożym Narodzeniem i wakacjami. Po prostu pracownicy oczekują dodatkowego finansowego wsparcia od pracodawców. Salomonowym wyjściem są właśnie produkty Sodexo.
Więcej możesz przeczytać w 11/2021 (74) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.