Fala elektromobilności przybiera na sile
Marzena Koczut, członek zarządu Banku Ochrony ŚrodowiskaSystematycznie rośnie liczba pojazdów elektrycznych na polskich drogach. W połowie 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 13 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Chodzi tu o typowe pojazdy elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in, czyli takie, które można ładować „z gniazdka”. Co ważne, od początku roku do końca lipca przybyło łącznie nieco ponad 4 tys. pojazdów.
Wyzwań związanych z popularyzowaniem takich rozwiązań jest wiele. To m.in. niedobór infrastruktury w postaci stacji ładowania czy też wysokie koszty związane z zakupem pojazdu elektrycznego. – Do spopularyzowania elektromobilności może przyczynić się rozwój idei prosumenckiej w budownictwie wielorodzinnym oraz urządzeń pozwalających gromadzić nadwyżki energii produkowanej np. przez domową instalację fotowoltaiczną – mówi Marzena Koczut, członek zarządu Banku Ochrony Środowiska.
Dlaczego? Dopiero od kilku lat deweloperzy podczas budowy osiedli mieszkaniowych montują w nich gniazdka, z których można ładować pojazdy elektryczne. Są to jednak wciąż wyjątki. Liczba miejsc, w których można naładować pojazd przy ulicach jest niewielka. Idealną sytuacją jest więc zachęcanie właścicieli domów jednorodzinnych do zakupu pojazdów, które będą ładować w garażach. Jest jednak inny problem – ceny energii.
– Jedną z przeszkód dla elektromobilności są nakłady, jakie trzeba podnieść na stworzenie odpowiedniej infrastruktury. Bank Ochrony Środowiska już dziś ma atrakcyjną ofertę dla osób zainteresowanych pro-ekologicznymi rozwiązaniami – komentuje Marzena Koczut.
Ze specjalnych produktów mogą skorzystać osoby, które chciałyby kupić pojazdy elektryczne. – Eksperci BOŚ – inżynierowie ochrony środowiska – doradzają klientom w wyborze najlepszych dla nich rozwiązań. Spółka BOŚ Leasing-EKO Profit pomaga sfinansować zakupy np. elektrycznych samochodów. Angażujemy się także w rządowe programy, których celem jest chronienie polskiej przyrody i ułatwianie Polakom podejmowanie pro-ekologicznych decyzji. – dodaje Marzena Koczut.
Rozwój elektromobilności wspierają programy rządowe. Przykładowo, w 2020 roku Polacy mogli skorzystać z trzech różnych programów. Były to: „Zielony samochód” skierowany do osób fizycznych (dofinansowanie do zakupu samochodu osobowego), „eVan” dla przedsiębiorców (dofinansowanie zakupu samochodu dostawczego) czy „Koliber” dla taksówkarzy (dofinansowanie pojazdów służących do przewozu osób).