Ekspansja Ryanaira w Polsce nabiera tempa. Modlin obsłuży 5 mln pasażerów rocznie

ryanair
Ekspansja Ryanaira w Polsce nabiera tempa. Modlin obsłuży 5 mln pasażerów rocznie / Fot. Shutterstock/ShowRecMedia
Tanie linie lotnicze Ryanair podpisały przełomową umowę z lotniskiem w Modlinie, która całkowicie zmieni oblicze podwarszawskiego portu. Irlandzki przewoźnik zobowiązał się do zwiększenia liczby pasażerów z obecnych 1,5 mln do 5 mln rocznie do 2030 roku, co oznacza spektakularny wzrost o ponad 230 proc.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Michael O'Leary, dyrektor generalny przewoźnika, potwierdził w rozmowie z PAP, że trwają intensywne negocjacje dotyczące rozbudowy działalności na polskich lotniskach. Zyska nie tylko Modlin.

— W tym momencie jesteśmy w trakcie negocjacji z kilkoma polskimi lotniskami latem 2026 roku. Spodziewamy się, że we wrześniu lub październiku tego roku ogłosimy plany rozwoju co najmniej trzech naszych dużych polskich baz - Krakowa, Gdańska i Wrocławia — powiedział szef irlandzkiego przewoźnika.

Obecnie największą bazą Ryanaira w Polsce jest Kraków, gdzie stacjonuje 12 samolotów. Przewoźnik obsługuje łącznie 44 samoloty w sześciu stałych bazach na terenie kraju, realizując ponad 2 tysiące lotów tygodniowo z 13 lotnisk.

Inwestycje przekraczające 400 mln dolarów

Umowa z lotniskiem w Modlinie przewiduje znaczące inwestycje ze strony tanich linii lotniczych. Ryanair zobowiązał się do zwiększenia liczby samolotów stacjonujących w Modlinie z czterech do ośmiu,  otwarcia co najmniej 25 nowych tras, stworzenia 200 nowych miejsc pracy. W sumie do inwestycji przekraczającej 400 mln dolarów.

Ze swojej strony lotnisko w Modlinie planuje rozbudowę terminala - liczba stanowisk odprawy pasażerów wzrośnie z czterech do ośmiu, a liczba miejsc postojowych dla samolotów zwiększy się do 12 do września 2027 roku.

Większy bagaż podręczny od sierpnia

Ryanair wprowadza również korzystne zmiany dla pasażerów. Od 1 sierpnia tanie linie lotnicze zwiększą dopuszczalne wymiary darmowego bagażu podręcznego z dotychczasowych 40 x 25 x 20 cm do 40 x 30 x 20 cm. O'Leary zapewnił, że zmiana ta nie wpłynie na ceny biletów.

Dyrektor generalny Ryanaira skrytykował jednocześnie propozycję Parlamentu Europejskiego dotyczącą możliwości zabrania przez pasażerów dwóch sztuk bagażu podręcznego.

— Jest tu drobny problem techniczny – dwie bezpłatne sztuki bagażu podręcznego nie mieszczą się w samolocie. Nie ma na nie wystarczająco dużo miejsca — argumentował O'Leary, nazywając pomysł „szalonym" i „niemożliwym do wdrożenia".

Odwrócenie trendu spadkowego

Nowa umowa ma odwrócić dotychczasowy trend spadkowy w podwarszawskim porcie. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2023 roku lotnisko w Modlinie obsłużyło około 3,4 mln pasażerów, jednak w 2024 roku liczba ta spadła do 2,7 mln, co oznacza spadek o 20,7 proc.

— Oznacza to, że żegnamy 3-letni spadek ruchu w Modlinie i rozpoczynamy 5-letni program szybkiego wzrostu — podkreślił O'Leary, oceniając porozumienie jako korzystne dla obu stron.

Lider na polskim rynku lotniczym

Ekspansja zagraniczna Ryanaira w Polsce przynosi imponujące rezultaty. Irlandzki przewoźnik jest obecnie największą linią lotniczą w kraju, planując przewieźć około 19 milionów pasażerów w Polsce w 2025 roku i ponad 200 milionów w całej Europie.

O'Leary pozytywnie ocenił kondycję polskiej gospodarki, podkreślając rosnącą skłonność Polaków do podróżowania za granicę oraz coraz większe zainteresowanie zagranicznych turystów naszym krajem.

Tanie linie lotnicze Ryanair działają obecnie w 37 krajach i korzystają z 230 lotnisk, z czego 90 stanowią stałe bazy przewoźnika. Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, znajdujący się 37 km od centrum Warszawy, ma szansę stać się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych dla irlandzkiego giganta.

ZOBACZ RÓWNIEŻ