Biznes w parze z marketplacem

Rainbow Socks
Rainbow Socks
Właściciel firmy Rainbow Socks wciąż wspomina czasy, gdy szedł na pocztę z workiem paczek, aby wysłać zamówione produkty. Obecnie kolorowe skarpety, z flagowymi sushi socks na czele, sprzedawane są za pośrednictwem firmy Amazon w 80 krajach na całym świecie.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2023 (92)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

MSP stanowią ok. 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw w UE, a w ciągu ostatnich pięciu lat były odpowiedzialne za stworzenie ok. 85 proc. nowych miejsc pracy. Jednak odsetek polskich małych i średnich przedsiębiorstw we wskaźnikach dotyczących eksportu jest wciąż niewielki. Szansą na rozwój sprzedaży zagranicznej jest dla nich e-commerce. Według raportu Polityki Insight z 2022 r. „Bariery eksportowe dla małych i średnich przedsiębiorstw” firmy najchętniej wykorzystują do tego własne sklepy internetowe. Drugim najpopularniejszym sposobem są marketplace’y, które wybrała co druga firma sprzedająca swoje towary online.

Dla Rainbow Socks debiut w sklepie Amazon w 2014 r. stał się motorem napędowym dalszego rozwoju. Dzisiaj firma sprzedaje za pośrednictwem sklepów miliony par skarpetek rocznie, doceniając pakiet możliwości, który oferuje międzynarodowy marketplace. Za tym idzie rozpoznawalność i zaufanie klientów, które dzięki niemu zdobyła. – To niepisana korzyść, która jest niezwykle istotna zarówno dla nas, jak i klientów, którzy przeglądają nasze produkty w serwisie Amazon i mogą czuć się pewni, że korzystają z wiarygodnego źródła – przyznaje Cyprian Iwuć, właściciel Rainbow Socks. 

Miliony klientów pod jednym adresem

Oprócz dostępu do setek milionów klientów na całym świecie przedsiębiorcy sprzedający w serwisie Amazon zyskują wiele praktycznych narzędzi, które ułatwiają im prowadzenie biznesu, m.in. wsparcie w pozyskaniu lokalnego numeru VAT i rozliczeniach z lokalnymi urzędami, czy promocję. Sprzedaż można rozpocząć właściwie natychmiast, bez własnej strony internetowej. Wystarczy założyć jedno konto sprzedażowe, np. na sell.amazon.pl, aby móc sprzedawać za pośrednictwem wszystkich dziewięciu europejskich sklepów Amazon. Obsługę zamówień można realizować samodzielnie lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji i outsourcować magazynowanie, odbiór, pakowanie i dostarczanie, a także obsługę klientów oraz proces zwrotów w ramach programu Fulfillment by Amazon (FBA).

- Nasza firma nigdy nie osiągnęłaby takiego stadium rozwoju bez narzędzi, z których korzystamy, sprzedając w sklepie Amazon. Dzięki tej współpracy nasze skarpetki dostępne są dziś w ponad 80 krajach. Otrzymujemy pełny pakiet wsparcia, który zawiera narzędzia reklamowe, logistyczne i sprzedażowe. Za sprawą takich usług jak Fulfillment by Amazon ja i moi pracownicy mamy więcej czasu na rozwój biznesu, czyli pracę koncepcyjną nad nowymi produktami czy budowę marki. Dlatego, gdybym miał opisać usługi Amazon, powiedziałbym, że są kompletne – podkreśla właściciel Rainbow Socks.

Firma, która zdecyduje się na rozpoczęcie współpracy z platformą Amazon, w każdej chwili może zrezygnować ze sprzedaży na marketplace i wrócić do niej, kiedy zaistnieje taka potrzeba. Najważniejsze, aby przedsiębiorca, podobnie jak kupujący, mógł czuć się bezpiecznie. Dlatego tylko w 2022 r. firma wydała ponad 1,2 mld dol. i zatrudnia już ponad 15 tys. osób, w tym naukowców zajmujących się uczeniem maszynowym, programistów i ekspertów śledczych, których zadaniem jest ochrona klientów, marek, partnerów i całego serwisu przed podróbkami, oszustwami i innymi nadużyciami.

Praktyczne wsparcie ze strony firmy Amazon ułatwia MSP nie tylko wejście na rynki zagraniczne, ale też codzienne zarządzanie całym procesem sprzedaży, co wpływa na wyniki. Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa współpracujące z amerykańską firmą sprzedały w 2021 r. ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę), w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim, osiągając łącznie sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro. 

My Company Polska wydanie 5/2023 (92)

Więcej możesz przeczytać w 5/2023 (92) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ