Dlaczego warto sprzedawać na marketplace?
Marketplace`y w e-commerce to miejsce dla popisowej działalności wyróżnionych w konkursie Dyrektor E-commerce. / Fot. Shutterstock.Teoretycznie możesz w bardzo szybki sposób osiągnąć wielomiliardowe obroty w e-commerce. Jest tylko jeden haczyk – musisz zainwestować gigantyczne pieniądze w stworzenie serwisu, a przede wszystkim jego promocję w celu pozyskania użytkowników. Czasem nawet to nie wystarcza, czego dowodem są historie niektórych firm na polskim rynku.
Zanim więc zrobisz pierwszy krok, musisz podjąć podstawową decyzję – czy swój biznes będziesz opierać na całkowicie własnej platformie e-commerce, czy też zaczniesz sprzedawać na tzw. marketplace`ach.
O co chodzi w wyborze?
Uprzedzimy wnioski już teraz – najlepszy wybór, to połączenie obu tych narzędzi. Dlaczego? Bo oferują zupełnie inne możliwości. Teraz przejdźmy do szczegółu. Różnica pomiędzy własnym e-sklepem a marketplace`em można odnieść do analogii do świata offline – a mianowicie sprzedaży warzyw. Możesz uruchomić własny „warzywniak” gdzieś w mieście. Wynajem lokalu kosztuje jednak sporo, musisz też popracować nad pozyskaniem klientów. Czasem pojawiają się dodatkowe, nieprzewidziane inwestycje… Marketplace to z kolei targowisko. Owszem, obok ciebie działa konkurencja, ale nie ma najmniejszych szans, by do twojego sklepu przyszedł nawet mały procent osób, które przewijają się przez targowisko. Trzeba tylko zwrócić na siebie ich uwagę.W przypadku biznesu internetowego jest tylko nieco inaczej – marketplace`y to wielkie platformy przyciągające miliony klientów. Ty możesz do nich dotrzeć w jakiś sposób wyróżniając się wśród konkurencji. Mogą to być niższe ceny, unikalne produkty albo tworzenie dobrej, szerokiej i uzupełniającej się oferty.
Dlaczego więc marketplace`y są dziś popularne. Klienci mogą korzystać ze zróżnicowanej oferty w jednym miejscu, niezależnie od tego, czego potrzebują. Co więcej, mają dodatkowe poczucie bezpieczeństwa, bo platformy mają swoje procedury reagowania, jeśli sprzedający nie wywiąże się z umowy. To także standaryzacja procesu zakupowego, bez konieczności ciągłego „uczenia się” przeklikiwania przez nowe systemy.
Voila – dlatego idealny biznes w e-commerce to połączenie obu tych światów. Dopóki nie osiągniesz sporej skali i stać cię będzie na rozwój własnej platformy e-commerce, powinieneś wykorzystać marketplace do budowy tej skali.
Jak prowadzić sklep w platformie
Dawniej było to, delikatnie mówiąc, mało przyjemne. Większość czynności trzeba było wykonywać ręcznie – chociażby obsługę zamówień. To już przeszłość. Dziś platformy posiadają własne, zaawansowane narzędzia do zarządzania sklepami. Jest jeszcze lepsze rozwiązanie – możliwość integracji z już posiadanymi e-sklepami, np. bazującymi na WordPressie czy gotowych automatach do tworzenia e-sklepów, jak Shoper.
Ważne jest to, byś przygotował zgodne z layoutem danej platformy ogłoszenie. Szczegółowe informacje znajdziesz na ich stronach – zresztą – dobrze jest podpatrzeć, jak robi to konkurencja. Zwróć także uwagę na takie specyfiki, jak zamówienia czy bramki płatnicze.
Jak wybrać marketplace
Nic nie stoi na przeszkodzie, byś założył konta na wszystkich platformach, jakie działają w naszym kraju (a może i za granicą, jeśli możesz realizować dostawy międzynarodowe). W ten sposób będziesz miał dostęp do absolutnie każdego konsumenta korzystającego z takich narzędzi. Za taką opcją stoją jednak dwa podstawowe problemy – po pierwsze musisz dbać o konta na różnych serwisach, co może być, delikatnie mówiąc, frustrujące oraz na pewno będzie czasochłonne. Jest także problem związany z kosztami stałymi. Bo na takich platformach najczęściej standardem jest opłata za wystawienie ogłoszenia – nie tylko prowizja od sprzedaży. Takich kosztów stalych może być więcej. Weź chociażby pod uwagę kwestię promowania ogłoszenia – zgodnie z podstawowymi zasadami prowadzenia e-sklepu warto promować najlepsze produkty. Czy jest sens robić to na kilku różnych serwisach?
Na to pytanie odpowiedz sobie sam, ale punktów, nad którymi musisz się zastanowić, jest więcej. Przykładowo – jaka jest polityka danej platformy względem sprzedających (np. czy warunki sprzedaży często się zmieniają), czy sama platforma też nie jest konkurencją dla sprzedających, jak wygląda kwestia wsparcia sprzedaży, które narzędzia związane z płatnościami i/czy dostawami oferuje…
Erli – dobry start?
Aby odpowiedzieć na to pytania warto też po prostu przetestować różne rozwiązania. Weźmy Erli.pl. Firma niedawno uruchomiła specjalny program dla nowych sprzedających (aktywny do 30 kwietnia) – każdy nowy przedsiębiorca, który rozpocznie sprzedaż swoich produktów na ERLI.pl i do końca kwietnia uruchomi promocję w ramach ERLI Campaigns, będzie mógł skorzystać z obniżonej prowizji aż o 50% do miesięcznego limitu 20 tys. zł obrotu, przez następne 6 miesięcy.
Erli.pl prowadzi także inne kampanie wspierające e-sklepy. Przykładowo, w ubiegłym roku wystartowała akcja polegająca na przekazywaniu sprzedającym kuponów na reklamy w Google Ads o. W ubiegłym roku Erli na wsparcie przeznaczyło 60 mln złotych, a w pierwszej połowie br. będzie to kolejne 40 mln złotych.