Sfocusowani

Zraportu „Polskie startupy 2024” opracowanego przez fundację Startup Poland wynika, że w naszym kraju dominują first time founders – to aż 54 proc. wszystkich founderów. Odpowiedź „Zakładałem/am już wcześniej startupy, ale teraz prowadzę tylko jeden” zaznaczyło 22 proc. ankietowanych, a kilka spółek prowadzi obecnie 21 proc. ogółu. Do co najmniej jednego exitu na koncie przyznaje się zaledwie 7 proc. founderów.
– W mojej opinii rodzimy ekosystem startupowy nie sprzyja byciu seryjnym przedsiębiorcą. Po pierwsze, w Polsce nie ma wystarczającej ilości pieniędzy inwestycyjnych. Po drugie, nasz ekosystem przejawia awersję do konsolidacji. Zbyt często próbujemy samodzielnie rozwijać własne projekty, szybko zderzając się ze ścianą podczas próby ekspansji międzynarodowej. Mało jest podmiotów bądź funduszy gotowych do konsolidowania rynku, a przecież duży może zdecydowanie więcej – uważa Maciej Mazurkiewicz, jeden z bohaterów poniższego zestawienia. – Gdy patrzę na sposób finansowania startupów – pełen procedur, formalności i zawiłości prawnych – czuję zniechęcenie. Mam wrażenie, że zbyt często pochłania to czas founderów, który jest przecież najcenniejszym zasobem – dodaje Paweł Strykowski, założyciel WhitePress.
Pierwotnie ten materiał miał być zestawieniem najlepszych polskich seryjnych founderów, jednak w toku rozmów z ekosystemem zorientowaliśmy się, że trudno o definicję „bycia najlepszym” – tak jak nie do końca wiadomo, co oznacza słowo „sukces”. Dlatego artykuł rozpoczynamy startupowym Hall of Fame, czyli nazwiskami, które zna każdy, kto choć liznął tematu (a nawet osoby spoza tzw. banieczki technologicznej). Później opisujemy postacie, które w jakiś sposób po prostu zainteresowały nas swoją historią oraz biznesową ścieżką. Nie założyliśmy także liczby projektów, jakie musi mieć przedsiębiorca, by zostać uznanym „seryjnym” – zdaniem niektórych trzy to absolutne minimum, my jesteśmy nieco mniej konserwatywni.
Przykłady osób opisanych w artykule udowadniają, że przy odrobinie determinacji, szczęścia oraz talentu każdy może zostać seryjnym founderem.
1. Lech Kaniuk
Mówisz: „seryjny przedsiębiorca”, myślisz: Lech Kaniuk. – Uwielbiam wdrażać w życie nowe projekty – nieważne, czy rozwijam je na własną rękę, czy pomagam innym – mówi Lech.
Przygodę z biznesem rozpoczął w wieku 18 lat, kiedy sprzedał firmie Wargon Alloys pierwsze ze swoich nowatorskich rozwiązań – specjalne łącze do różnego rodzaju sprzętów. Później współtworzył takie projekty jak iTaxi, SunRoof, Bean & Buddies czy PizzaPortal.pl. W 2012 r. wraz ze wspólnikiem sprzedał grupę rozwijanych przez siebie portali niemieckiemu inwestorowi – firmie Delivery Hero – za kwotę 120 mln zł. Lech to nie tylko uznany przedsiębiorca, ale również ceniony anioł biznesu.
– Jestem w momencie, kiedy maczam palce w inicjatywach z różnych dziedzin: energetyka, sztuczna inteligencja, a nawet biotechnologia. Trzeba sprawdzać wiele ścieżek, gdyż tylko tak można znaleźć tę najwłaściwszą – podsumowuje Kaniuk.
2. Stefan...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Więcej możesz przeczytać w 7/2025 (118) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.