Zawody przyszłości, w których nie będziecie mieć problemów ze znalezieniem pracy

Satya Nadella
Satya Nadella / Fot. materiały prasowe
Prompt engineer, smart city architect, carbon footprint controller. Znaliście te stanowiska? Jeśli nie, warto się zainteresować, jacy specjaliści będą szczególnie poszukiwani w najbliższych latach. W innym wypadku czekają was – nomen omen – zawody.

We wrześniu ub.r. głośno było o ogłoszeniu o pracę, jakie zostało opublikowane przez Microsoft. Firma poinformowała, że zamierza zatrudnić „głównego kierownika programu ds. technologii jądrowej”, by ocenić, w jaki sposób można wykorzystać energię jądrową do zasilania centrów danych obsługujących modele sztucznej inteligencji. Krok Microsoftu jasno pokazał, jak bardzo zmieniają się potrzeby nie tylko globalnych firm, które będą otwierać się na fachowców – teoretycznie – spoza swojej branży, a jednocześnie zaczną wymagać od pracowników zupełnie nowych kompetencji.

– Firmy na razie zamrażają rozległe procesy rekrutacyjne, czekając, jak rozwinie się sytuacja rynkowa – skupiają się wyłącznie na core’owych stanowiskach, niezbędnych do rozwoju organizacji. Z pewnością będzie postępowała digitalizacja przedsiębiorstw, niezależnie od dalszego wyhamowania gospodarki. A skoro firmy będą się cyfryzować, to będą potrzebowały do tego kolejnych fachowców – przekonywała na łamach mycompanypolska.pl Aleksandra Bis, współzałożycielka Dare IT.

W „Raporcie Future. Rynek pracy i zawody przyszłości 2024” Kasia Syrówka – z którą wywiad przeczytacie na kolejnych stronach – wskazuje dziewięć trendów związanych z rynkiem pracy, których nie wolno przegapić. Jednym z nich jest dostosowanie do cyfrowego świata, innym – otwartość na zmiany. „Chcąc utrzymać się w cyfrowej rzeczywistości, konieczne jest ciągłe zdobywanie nowych umiejętności, poszerzanie tych posiadanych, a niekiedy wręcz totalne przekwalifikowanie. Nauka to zjawisko, które powinno towarzyszyć każdemu, komu zależy na realnym rozwoju” – czytamy w raporcie.

No więc jakie „nowe umiejętności” będą szczególnie pożądane?

Aj aj to AI AI

Do 2035 r. rozwiązania AI mają podnieść wskaźnik rentowności przedsiębiorstw o średnio 38 proc. I chociaż sztuczna inteligencja wyprze część zawodów, to – jak wynika z badań Accenture – jej obecność w biznesie przełoży się na trzykrotne zwiększenie liczby nowych miejsc pracy związanych bezpośrednio z obsługą tej technologii.

Jakie to mogą być stanowiska? Już teraz firmy poszukują prompt engineerów, czyli osób zajmujących się projektowaniem, testowaniem oraz optymalizacją poleceń dla modeli językowych takich jak ChatGPT czy Midjourney. – Mocno wierzę, że kluczowa będzie po prostu obsługa odpowiednich narzędzi. Jakiś czas temu pisałem, że superważna okaże się zapewne umiejętność pisania dobrych promptów. W międzyczasie w ChatGPT pojawiła się funkcjonalność, dzięki której AI dopracowuje twoje instrukcje, więc tak naprawdę wystarczy znać w zasadzie jeden prompt – mówi Michał Sadowski, założyciel Brand24.

AI product manager to ekspert, który będzie specjalizował się w rozwoju produktów AI. Największe koncerny – chociażby Netflix – już teraz szukają fachowców w tej dziedzinie, kusząc nielichymi ofertami finansowymi. Oczywiście definicja oraz zakres obowiązków AI product managerów będą ewoluować, niezmienna pozostanie za to konieczność odnajdywania się w procesach związanych z uczeniem maszynowym czy sztuczną inteligencją. – Jakie są podstawowe kompetencje AI product managera? To przede wszystkim zrozumienie, jakie dane...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2024 (101)

Więcej możesz przeczytać w 2/2024 (101) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ