Założyciel InPostu z nowym pomysłem. Chce zmienić weryfikację PESEL

Sprawdzanie PESEL przy umowach ubezpieczeń
Rafał Brzoska proponuje, by przy zawieraniu umów o ubezpieczenie OC obowiązkowo sprawdzano, czy numer PESEL danej osoby nie jest zastrzeżony. Miałoby to zapobiegać wyłudzeniom, kiedy np. samochód zostaje ubezpieczony na “kradzione” dane osobowe. Obecnie instytucje ubezpieczeniowe nie mają takiego obowiązku. Założyciel Inpostu wskazał, że podobne rozwiązanie funkcjonuje już przy umowach bankowych i jego zdaniem takie dane powinni też sprawdzać ubezpieczyciele.
"Proponujemy obowiązek sprawdzania zastrzeżenia PESEL także przy zawieraniu umów OC. Dziś luka prawna pozwala przestępcom ubezpieczać auta na cudze dane. Chrońmy obywateli przed wyłudzeniami — tak jak w bankach!" - czytamy we wpisie Rafała Brzoski.
Zastrzeżenie numeru PESEL a sprawy urzędowe
Taki przepis obowiązuje już w przypadku instytucji finansowych. Od 1 czerwca 2024 r. instytucje te mają obowiązek sprawdzić, czy numer PESEL jest zastrzeżony np. przy zawieraniu umowy kredytu i pożyczki. PESEL można łatwo zastrzec w aplikacji mObywatel. W 2024 roku Ministerstwo Cyfryzacji podawało, że z takiej opcji skorzystało już 5 mln Polaków.
Automatyczne zmiany w rejestrze PESEL
Zespół Brzoski proponuje także automatyczne aktualizacje danych w rejestrze PESEL. Aktualnie każda zmiana danych osobowych, np. nowy numer dowodu osobistego, wymaga ręcznej aktualizacji po stronie klienta.
Wprowadzenie systemu, który umożliwia bankom i instytucjom finansowym automatyczne pobieranie i aktualizowanie danych klientów z rejestru PESEL, takich jak zmiana nazwiska czy numeru dowodu osobistego. Obecnie każda zmiana wymaga osobistej wizyty w banku i ręcznej aktualizacji, co generuje dodatkowe formalności i ryzyko błędów. Nowe rozwiązanie ograniczy konieczność dostarczania dokumentów przez klientów i poprawi bezpieczeństwo procesów bankowych - czytamy w opisie propozycji. Dane te miałyby też być od razu dostępne dla banków, dzięki czemu klienci nie musieliby ręcznie aktualizować swoich danych. Wymagałoby to zmiany w art. 48 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.