UOKiK na tropie naruszeń przepisów e-commerce: Zalando, Booking i Travelist pod lupą
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. / Fot. mat. pras.Organ nadzoru konkurencji wytyka firmom nieprawidłowości w dostosowaniu się do obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus oraz polskich przepisów implementujących ją do prawa krajowego.
Od początku roku 2023, przedsiębiorcy działający w internecie muszą spełniać nowe obowiązki informacyjne. To przede wszystkim ujednolicenie praktyk w zakresie dostarczania informacji konsumentom. Te nowe wytyczne zawierają takie pozornie prozaiczne elementy jak podawanie numeru telefonu kontaktowego i informowanie, czy i w jaki sposób platforma weryfikuje udostępniane opinie. Jednakże dla platform handlowych pojawił się także nowy obowiązek – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystko to ma na celu zapewnić konsumentom klarowność w zakresie informacji na platformach zakupowych oraz rozdzielenie odpowiedzialności między platformą a dostawcami oferowanych produktów i usług - relacjonuje portal wiadomoscihandlowe.pl.
UOKiK przeprowadził szeroki monitoring platfrom internetowych
UOKiK podkreśla, że przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych, aby sprawdzić, czy nowe przepisy są właściwie wdrażane. W wyniku tych badań stwierdzono naruszenia w 19 przypadkach, co skłoniło UOKiK do wezwania przedsiębiorców do wyjaśnień oraz zmiany swoich praktyk. Najczęstszym błędem było brak jasnego informowania konsumentów o tym, że sprzedający na platformie jest przedsiębiorcą, oraz rozproszenie informacji dotyczących podziału obowiązków między platformą a sprzedawcami w różnych dokumentach.
UOKiK informuje, że większość przedsiębiorców odpowiedziała na wezwania organu i dokonała niezbędnych zmian w swoich działaniach. W gronie tych firm znaleźli się dostawcy takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, AliExpress, Wakacje.pl, Free Now, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon oraz Allegro.
Cux.io jednym z kluczowych graczy na rynku analityki produktowej. W planach spółki kolejna runda
UOKiK na tropie naruszeń przepisów e-commerce: Zalando, Booking i Travelist pod lupą
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreśla, że właściwie wypełnione obowiązki informacyjne są kluczowe dla ochrony konsumentów korzystających z e-commerce. Informacje te wpływają na prawa konsumentów, zwłaszcza jeśli zawierają umowę z przedsiębiorcą. W takim przypadku mogą korzystać z przysługujących im uprawnień, w tym prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Mimo wezwań do zmiany praktyk, trzy przedsiębiorstwa, Zalando, Booking i Travelist, nie wprowadziły żadnych zmian w sposobie komunikacji informacji konsumentom. To skłoniło UOKiK do postawienia im zarzutów naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, co może zakończyć się karami finansowymi sięgającymi 10 procent obrotu rocznego.
"Konsumenci pozbawieni dostępu do ważnych informacji"
Jak wyjaśniał prezes Chróstny w przypadku niedostosowania się do reguł Omnibusa "konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach".
UOKiK nie zamierza jednak zakończyć swoich działań kontrolnych i nadal będzie monitorować, jak przedsiębiorcy, zarówno tradycyjni, jak i ci działający w branży e-commerce, przestrzegają obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus.
Edukacja, głupcze! W szkołach rusza nauka Biznesu i zarządzania