Przyjaźń tak, romans nie

przyjaźń w pracy
Przyjaźnie w pracy są ok / Fot. Shutterstock
Chcesz mieć lojalnych pracowników? Pomóż im zawierać w pracy przyjaźnie. Taki wniosek wypływa z badań amerykańskich specjalistów od zarządzania.

Nie traktuj tego osobiście – słyszymy często od szefa, który chce nam przekazać jakąś trudną wiadomość. Takie podejście to jednak błąd. – Żeby odnosić sukcesy, menedżerowie powinni się nauczyć innej formułki: „Potraktuj to jak najbardziej osobiście” – radzi na łamach „Psychology Today” Jordan Scott Birnbaum, psycholog i naukowiec specjalizujący się w teorii przywództwa i motywacji.

Dlaczego? Bo – jak wynika z badań – w hierarchii wartości najważniejsze są dla nas relacje z innymi ludźmi. Dlatego bazująca na nich motywacja jest znacznie silniejsza niż ta, która odwołuje się do wskaźników biznesowych czy np. wyższej pensji. – Firmy prosperują, gdy pracownicy traktują je osobiście, a umierają, gdy zaczynają oni mieć do nich stosunek przedmiotowy – zauważa Birnbaum. Jak sprawić, by ludzie mieli serce do swojej pracy? Przede wszystkim przez pielęgnowanie w niej przyjaźni!

Odejść za przyjaźnią

Sprawie postanowiła się profesjonalnie przyjrzeć Fundacja SHRM (Society for Human Resource Management), jedna z największych HR-owych organizacji na świecie. Z przeprowadzonych przez nią badań wynika, że aż 85 proc. osób, które mają lub miały w pracy bliskich przyjaciół, deklaruje, że wpłynęło to pozytywnie na ich karierę. Osoby pracujący z przyjaciółmi czują też silniejszą przynależność do firmy (80 proc.) niż ci, którzy w pracy nie mają bliskich osób (63 proc.). Ta pierwsza grupa jest też częściej zadowolona ze swego życia zawodowego (odpowiednio: 86 proc. i 74 proc.).

Czy te subiektywne odczucia wpływa na przewagę konkurencyjną? Okazuje się, że tak. Według badania SHRM aż 76 proc. amerykańskich pracowników, którzy mają w pracy przyjaciół, deklaruje, że fakt ten zwiększa prawdopodobieństwo pozostania u swojego pracodawcy. Aż jedna czwarta z nich nie kryje z kolei, że gdyby ich przyjaciel odszedł do konkurencji, oni rozważyliby pójście w jego ślady.

W pracy spędzamy średnio około jednej trzeciej doby. Jeśli pracujemy na pełen etat, to w sumie daje to ok. 2080 godz. rocznie, które spędzamy ze współpracownikami, podwładnymi czy przełożonymi. – Nic dziwnego, że dążymy do zacieśnienia z nimi więzi – mówi Hope DeRocha, specjalistka z SHRM. – Przyjaźnie w pracy pozwalają nam się wspierać i motywować. A to z kolei poprawia efektywność pracy zespołowej i podnosi związaną z nią satysfakcję. Czasem wystarcza spędzona z przyjacielem przerwa na kawie albo opowiedziany przez niego żart – czytamy w czasopiśmie „Psychology Today”, które omawia wspomniane wyniki badań.

Dlaczego przyjaźń w pracy tak skutecznie nas angażuje? Bo stanowi motywator wewnętrzny. Tymczasem większość innych czynników, takich jak podwyżki, awanse czy benefity, maja charakter zewnętrzny. – Motywatory zewnętrzne nigdy nie będą tak silne jak wewnętrzne. Odwołują się bowiem do narracji „robię, bo muszę”. Tymczasem te wewnętrzne niosą przesłanie „robię, bo chcę” – wyjaśniają autorzy „Psychology Today”.

Kto się boi firmowej miłości

...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 3/2025 (114)

Więcej możesz przeczytać w 3/2025 (114) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ