Przestrzeń do rozwoju dla osób przedsiębiorczych

Damian Rybak, dyrektor Departamentu Rozwoju i Wspa
Damian Rybak, dyrektor Departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców w firmie Żabka
Żabka zapewnia jeden z najnowocześniejszych modeli biznesowych na rynku oparty na wsparciu franczyzobiorców i tworzeniu dla nich coraz lepszych warunków do rozwoju biznesu.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2022 (79)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Żabka niedawno informowała o otwarciu sklepu numer 8 tys. Czy dziś łatwo jest pozyskiwać franczyzobiorców?

Cały czas się rozwijamy. W połowie kwietnia br. będziemy świętować, ponieważ w naszej sieci będzie już 7 tys.przedsiębiorców. Trzeba pamiętać, że nasza sieć rozwija się nie tylko w dużych miastach, ale także w średnich i mniejszych miejscowościach – do 10 tys. mieszkańców. W ubiegłym roku otworzyliśmy aż 1100 nowych sklepów. Wśród naszych franczyzobiorców są przedsiębiorcy, którzy już wcześniej prowadzili własne biznesy, ale są także osoby, które z nami otwierają swoją pierwszą działalność. Robimy wszystko, żeby ich do tego dobrze i odpowiednio przygotować. Chcemy sprawić, aby Żabka była opcją pierwszego wyboru dla każdego, kto pomyśli o prowadzeniu własnego sklepu.

Kto dziś jest dla was najlepszym kandydatem? Byli pracownicy sklepów?

Wyznajemy zasadę, że każdy może nauczyć się mocniej przedsiębiorczości i z nami, z naszym wsparciem może z powodzeniem prowadzić biznes. Nasi franczyzobiorcy pochodzą z różnych części Polski, każdy ma inne doświadczenia zawodowe czy wykształcenie, inną sytuację rodzinną. Rzeczywiście pracownikom handlu jest nieco łatwiej, wielu byłych sprzedawców sklepów Żabka powraca do nas jako franczyzobiorcy. Oni znają nasz model franczyzowy, szanse i wyzwania związane z prowadzeniem własnej działalności, ale przede wszystkim szybko się wdrażają oraz z sukcesem rozwijają swoje biznesy. To bardzo efektywne źródło rekrutacyjne, szczególnie, że obecni nasi franczyzobiorcy w tym ich wspierają.

Nowe regulacje w obszarze handlu w niedziele utrudniły pozyskiwanie franczyzobiorców?

Cały czas odnotowujemy duże zainteresowanie wśród potencjalnych franczyzobiorców sklepów. Dostrzegają oni, że nasze sklepy przyciągają klientów, są dobrze zlokalizowane, a nasza sieć inwestuje w nowe technologie. Wszystko to ma wpływ na powodzenie ich przyszłego biznesu.

Czy osoba bez doświadczenia w handlu w ogóle może podjąć się prowadzenia sklepu?

Tak, jak najbardziej, oczywiście pod warunkiem ukończenia procesu szkolenia. Placówki Żabka otwierają np. byli pracownicy gastronomii, ale także emeryci – zwłaszcza z zawodów mundurowych. Trzeba pamiętać, że prowadzenie sklepu wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, zwłaszcza na początku działalności. Nasz proces rekrutacyjny jest tak skonstruowany, by kandydat wiedział z czym się wiąże prowadzenie swojej placówki handlowej. Trwa on kilka miesięcy, na początku jest to 11-dniowy kurs w sklepie zakończony egzaminem. Po nim następuje indywidualne szkolenie dopasowane do potrzeb kandydata. Osoba, która pracowała wcześniej w handlu, nie musi uczyć się np. obsługi kasy fiskalnej, ale przykładowo, jak zarządzać ludźmi, prowadzić ewidencję sprzedaży czy przygotowywać zamówienia. Zawsze też weryfikujemy kandydatów, pod względem oceny ryzyka biznesowego. Decyzja kandydata musi być świadoma – przyszły franczyzobiorca ma możliwość np. wyboru lokalizacji sklepu na bazie prognozowanego ruchu albo rzeczywistych wyników, jeśli obejmują już działający punkt. W trakcie trwania współpracy nasi partnerzy mają również dostęp do szeregu narzędzi: webinarów, instrukcji, platformy szkoleniowej. Są też pod opieką Partnera ds. Szkoleń i doświadczonego Franczyzobiorcy Trenera, którzy pomagają im na wielu polach.

A co, jeśli już po otwarciu sklepu franczyzobiorca będzie chciał zrezygnować?

Zgodnie z umową franczyzową ma taką możliwość. Każdego franczyzobiorcę obejmuje okres wypowiedzenia, w zależności od stażu wynosi on miesiąc lub trzy miesiące. W ubiegłym roku wprowadziliśmy razem z TUW PZUW specjalne ubezpieczenie – „Polisę na biznes”, która chroni franczyzobiorców przed potencjalnym zadłużeniem przy zakończeniu współpracy. Koszt takiej polisy jest różny i zależy m.in. od tego, jak długo franczyzobiorca jest z nami w sieci. Nie jest jednak wysoki – wynosi około kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Jako sieć pokrywamy także część kosztów składek. Na bieżąco wspieramy też franczyzobiorców, by dobrze zarządzali stroną finansową – poprzez okresowe inwentaryzacje czy zarządzanie stratami towarowymi.

To ile można zarobić na franczyzie?

W ubiegłym roku, w okresie styczeń-listopad, aż 83 proc. franczyzobiorców osiagnęło przychód w wysokości co najmniej 18 tys. zł miesięcznie. Oczywiście od tego trzeba odliczyć koszt zatrudnienia pracowników, podatki, ubezpieczenia czy opłaty administracyjne. Natomiast Żabka jest odpowiedzialna za przygotowanie i adaptację lokalu, remonty i opłaty za energię elektryczną czy gaz, co przy obecnych zawirowaniach na rynkach surowców jest istotnym kosztem.

My Company Polska wydanie 4/2022 (79)

Więcej możesz przeczytać w 4/2022 (79) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ