Outsourcing: atutem jest bezpieczeństwo prawno-podatkowe
SHUTTERSTOCKPraktycznie każda firma decydująca się na outsourcing przyznaje, że najważniejszym kryterium wyboru usługodawcy jest dla niej zapewnienie jej bezpieczeństwa prawno-podatkowego oraz kompletności dokumentacji (odpowiednio: 99 i 98 proc. wskazań). Tylko 25 proc. kieruje się przede wszystkim niską ceną – wynika z badania firmy doradczej EY „Paradoksy outsourcingu”.
Dane te nie dziwią, skoro w rankingu „Doing Business 2016” Banku Światowego Polska znajduje się na odległym 58. miejscu pod względem prostoty i przejrzystości systemu podatkowego. Naszym firmom zależy więc przede wszystkim na maksymalnym bezpieczeństwie w razie kontroli skarbowej.
Jednocześnie zaledwie 40 proc. przedsiębiorstw wierzy w skuteczność uszczelnienia polskiego systemu podatkowego, a zdaniem wszystkich najlepszym rozwiązaniem byłoby uproszczenie przepisów, by nie budziły żadnych wątpliwości. – W ostatnim roku wprowadzono liczne nowe obowiązki podatkowe, jak opodatkowanie w Polsce dochodów niektórych zagranicznych spółek, raportowanie cen transferowych czy Jednolity Plik Kontrolny. Ponadto fiskus chce skupić większą uwagę na kontroli VAT i CIT. Wszystko to oznacza, że firmy mają coraz więcej obowiązków i nadrzędną kwestią staje się dla nich bezpieczeństwo rozliczeń – mówi Marcin Jurczak, lider Zespołu Usług Księgowych i Płacowych EY.
To z kolei napędza rynek outsourcingu, który rośnie o 15 proc. rocznie. W księgowości coraz więcej znaczą zaś specjaliści od IT, na których barki spada wypełnianie obowiązków związanych z listami płac w chmurze, elektronicznym raportowaniem danych itp. – Umiejętne zorganizowanie technologicznego otoczenia zadecyduje, czy nasz finansowy back-office będzie efektywny jak nigdy wcześniej, czy raczej przyniesie nowe problemy w obrębie księgowości i podatków – podsumowuje Jurczak.