Nawyki warte miliony - oto te, które warto znać!

Nawyki warte miliony / Fot. Javier Reyes, Unsplash
Nawyki warte miliony / Fot. Javier Reyes, Unsplash.com
Nawyki warte miliony to takie, dzięki którym będziesz w stanie - otóż to - zarabiać miliony złotych. Czego warto się nauczyć i co warto wdrożyć?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Przygotowaliśmy spis 6 nawyków, które warto realizować i które są warte miliony. Mamy trzy kluczowe i trzy mniej ważne, niemniej ciągle polecane do opanowania. 

Nawyki warte miliony - 3 podstawowe

1. Myśl krótko- i długoterminowo

Najlepszy przedsiębiorca potrafi doskonale monitorować to, co dzieje się tu i teraz, a także w porę reagować na zmiany i trendy. Jednocześnie ma strategię i cele długoterminowe, które konsekwentnie realizuje. Jeśli chcesz dziś prowadzić firmę, jako prezes powinieneś zdawać sobie sprawę, że w obecnych czasach należy pozostać elastycznym i zwinnie zmieniać się do warunków rynkowych. 

Zobacz wideo: Z marsa

Jeśli jednak chcesz nie tylko osiągnąć sukces, ale również go utrzymać, powinieneś myśleć o przyszłości i mieć rozpisany plan działania na poszczególne miesiące i lata. 

2. Wiesz, kiedy trzeba powiedzieć "Nie"

Za każdym razem, gdy na coś się zgadzasz, automatycznie rezygnujesz z czegoś innego. Jak mawiał Steve Jobs z Apple'a: "Jestem równie dumny z tego, co zrobiliśmy, jak i z rzeczy, których nie zrobiliśmy. Innowacja to m.in. mówienie "nie" tysiącom różnych rzeczy". 

Kiedy mówisz "Nie" rzeczom, które są tylko z pozoru interesujące i warte uwagi, dajesz jasny sygnał otoczeniu, że jesteś zajęty ważnymi rzeczami i masz własne priorytety, z których nie zamierzasz rezygnować. Dzięki temu możesz zachować konsekwencję działań, a także uchronić się przed przytłoczeniem (wzięciem na siebie zbyt wielu obowiązków). Staranie dobieraj swoje cele i zadania, i mów "Nie" wszystkiemu, co nie wpisuje się w twoje priorytety. 

3. Otaczaj się inteligentnymi ludźmi i słuchaj ich rad 

Świat biznesu ocenia nas na podstawie tego, kogo zatrudniamy, kogo zwalniamy, i z kim utrzymujemy stały i dobry kontakt. Jako lider powinieneś umieć rozpoznać talent i właściwą osobowość. Złota zasada głosi, że jesteś mieszanką 5 osób, z jakimi spotykasz i zadajesz się najczęściej. Dobrze dobierz te osoby, bo to u nich będziesz szukać rad, inspiracji, jak również częściowo - nawet nieświadomie - będziesz je naśladować. 

Pamiętaj, że dużo zależy też od tego z kim się nie zadajesz. Unikaj ludzi, którzy są wręcz skażeni złymi uczynkami, cwaniactwem, czy też mają kiepską reputację. Nie chcesz być kojarzony z takimi osobami, nawet jeśli wobec ciebie zachowują się fair (a przynajmniej tak ci się wydaje).

Nawyki warte miliony - 3 dodatkowe

Te nawyki również są warte miliony, niemniej nie są tak kluczowe jak powyższe. Mimo wszystko warto je wdrożyć w życie: 

1. Bądź odporny na przeciwności i rozwiązuj konflikty 

Wcześniej czy później przeciwności losu spotykają każdego szefa firmy. Co wtedy? Jeśli jesteś dobry w tym, co robisz, będziesz umiał wykazać się wytrwałością i poradzisz sobie z wszelkimi problemami. Kiedy zaś pojawią się konflikty, powinieneś umieć ocenić je chłodnym okiem i rozstrzygnąć w taki sposób, aby obie strony były - na miarę możliwości - zadowolone. Dyplomacja to zdecydowanie przydatna cecha. 

Sprawdź: Kantor

Jak mówi Howard Schultz, prezes Starbucksa: "W czasach, kiedy musimy zmierzyć się z przeciwnościami i problemami, wychodzi na jaw kim tak naprawdę jesteśmy i z jakiej gliny zostaliśmy ulepieni". 

Pracuj nad swoją pewnością siebie i umiejętnościami miękkimi, aby dobrze radzić sobie z wszelkimi problemami i konfliktami. 

2. Nie zwlekaj z podejmowaniem decyzji

Bycie liderem wiąże się nierzadko z podejmowaniem trudnych decyzji, które opierają się w dużej mierze na intuicji, a nie danych. Oznacza to, że czasami może dojść do sytuacji, że podejmiesz złą decyzję. 

Dodatkowo są dwa rodzaje decyzji, o czym w ciekawy sposób wspomniał Jeff Bezos, założyciel Amazona, w liście do akcjonariuszy z 1998 r. Bezos wyjaśnił, że istnieją dwa typy:

  • Typ 1: decyzje, których nie można cofnąć, gdy już je podejmiesz. Na przykład informujesz, że odchodzisz z pracy, rezygnujesz, zabierasz swoje rzeczy i kończysz współpracę. 
  • Typ 2: decyzje, które możesz cofnąć. Dla przykładu: zapisujesz się na kurs z fotografii, idziesz na 3 zajęcia, ale stwierdzasz, że to nie dla ciebie i rezygnujesz. 

CEO, tak czy inaczej, nie ma problemu z podejmowaniem decyzji. Oczywiście dobrze, gdy najpierw zadasz odpowiednie pytania i przeprowadzisz rozeznanie, jak również zapoznasz się z ryzykiem i ewentualnymi konsekwencjami, jakie mogą wiązać się z taką czy inną decyzją. Ale, ostatecznie, jako przedsiębiorca nie masz problemu z byciem osobą, która podejmuje konkretne wybory, a także nie masz problemu z tym, aby później żyć z tymi wyborami. 

3. Stale poszerzaj umiejętności i wiedzę

Łatwo wpaść w kryzys zawodowy, w którym nic nie jest wystarczająco motywujące, ani nie stanowi wystarczającego wyzwania. Ot, wykonujesz na co dzień te same zadania - i tak w kółko. 

Jeśli chcesz być świetnym przedsiębiorcą, nie jest to dobra ścieżka i zdecydowanie powinieneś ją zmienić. Na co? To proste: zacznij czytać książki biznesowe i realizować kursy online. To relatywnie tanie, a przy tym doskonałe źródła wiedzy i możliwość zdobywania nowych umiejętności. Rzecz jasna, czytaj również My Company Polska!

ZOBACZ RÓWNIEŻ