Najważniejsze jest zaufanie!

Marta Urbaniak, dyrektorka działu zarządzania jakością i środowiskiem w Żabka Polska.
Marta Urbaniak, dyrektorka działu zarządzania jakością i środowiskiem w Żabka Polska. / Fot. mat. pras.
Klient, wchodząc do sklepu spożywczego, musi mieć poczucie całkowitego zaufania do bezpieczeństwa produktów, które tam kupuje. Sieci cały czas podwyższają poprzeczkę – tłumaczy Marta Urbaniak, dyrektorka działu zarządzania jakością i środowiskiem w Żabka Polska.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2024 (105)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jakie są granice odpowiedzialności sieci handlowych za produkty, towary i usługi przez nie sprzedawane?

Trudno mówić o granicach, gdy stawiamy na partnerstwo w ramach współpracy z dostawcami. Cel naszych działań jest bowiem spójny: budowa zaufania i lojalności klienta tak do konkretnego produktu, jak i do marki. To kierunek długofalowy, któremu przyświeca odpowiedzialność w całym łańcuchu żywnościowym. W Żabce rozumiemy ją wielopłaszczyznowo. Nasza świadomość, że jesteśmy odpowiedzialni za produkt, zaczyna się już na etapie jego tworzenia i doboru dostawcy. Celem jest wprowadzenie produktu bezpiecznego, ale też spełniającego potrzeby konsumenta. Dlatego tak duży nacisk kładziemy na badania produktów, testy sensoryczne czy proces zatwierdzania zakładu produkcyjnego. Ponadto cały łańcuch dystrybucyjny Żabki zbudowany jest tak, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dostarczanych do sklepów produktów.

Jak w takim razie budować zaufanie klientów w obszarze bezpieczeństwa produktów żywnościowych?

Bezpieczeństwo żywności to bezdyskusyjny priorytet – to obowiązek prawny i odpowiedź na oczekiwania klienta. Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak produkt niespełniający wymagań jakościowych może wpłynąć na opinie i zaufanie klienta do sieci i marki. Żabka to organizacja z silnie zbudowaną kulturą bezpieczeństwa żywności. Szczegółowo i skrupulatnie podchodzimy do wprowadzania produktów na rynek. Od wielu lat mamy wdrożony standard ISO 22000 dotyczący systemów bezpieczeństwa żywności, który jest podstawą przyjętego przez nas kierunku działania. Stawiamy na budowę lojalności i zaufania naszych klientów, a bezpieczeństwo żywności jest jednym z fundamentów tego podejścia. Zależy nam, aby klient, który kupuje hot doga w Żabce, zawsze miał pewność, że kupuje produkt bezpieczny. Liczba ponad 80 mln sprzedanych hot dogów w 2023 r. robi wrażenie, ale jest też dowodem na to, że mamy zbudowaną silną markę, której ufa cała Polska.

Można pokusić się o stwierdzenie, że sieci handlowe są odpowiedzialne za rozwój całego rynku, w tym np. dostawców. Co jeszcze mogą zrobić, by produkty sprzedawane w sklepach w Polsce były najwyższej jakości?

Śmiało mogę powiedzieć, że wiodące sieci handlowe stały się prekursorem kierunku rozwoju jakości i bezpieczeństwa żywności, stawiając wysoko poprzeczkę dla produktów i warunków produkcji marek własnych. Budują świadomość jakościową dostawców i pokazują istotne elementy w ramach długofalowego podejścia do standaryzacji i bezpieczeństwa żywności. W Żabce cegiełką do budowania tej świadomości jest także program Bezpieczeństwo i Higiena+.

Na czym polega ten program i jakie są jego efekty?

To inicjatywa, której celem jest utrzymanie najwyższych standardów we wszystkich obiektach sieci Żabka i u dostawców produktów marek własnych. Wdrożyliśmy ją w 2020 r. i początkowo dotyczyła postępowania w sklepach w warunkach pandemii. Z czasem program ewoluował do kompleksowego podejścia – od producentów marek własnych, przez logistykę, aż po sprzedaż. Dzięki audytom niezależnych ekspertów z TUV NORD Polska, skrupulatnie sprawdzającym wszystko, co ma wpływ na bezpieczeństwo żywności, 100 proc. objętych programem producentów marek własnych i wszystkie nasze centra logistyczne otrzymały certyfikaty potwierdzające spełnienie wymagań BIH+. W przypadku sklepów celem było, by 95 proc. placówek poddanych audytom otrzymało znak, i to udało nam się osiągnąć.

Dlaczego nie 100 proc.? 

Przy tak szybko rosnącej sieci – mamy ponad 10 tys. sklepów, a rocznie otwieramy ponad 1000 nowych – to praktycznie niewykonalne, głównie ze względu na czas. Jednak Żabka to obecnie nie tylko sieć sklepów, ale Grupa, w której skład wchodzą również inne jednostki biznesowe, jak delio, Jush czy Maczfit. I ten ostatni, specjalizujący się w przygotowywaniu dedykowanych posiłków, również jest objęty programem BiH+.

Jakie znaczenie dla całej strategii Żabki ma program BiH+? Czy docelowo zamierzacie go dalej rozwijać?

Program trwa już czwarty rok i moglibyśmy nic w nim nie zmieniać, bo wyniki bardzo nas cieszą. Postawiliśmy jednak na jego rozwój w kierunku, w którym zmierza cała nasza organizacja. 22 maja br. w Żabce ruszyliśmy z kampanią „Weź to na gorąco”, wspierającą rozwój oferty streetfoodowej. Naturalnym krokiem stało się zatem objęcie programem BiH+ obszaru gastronomii. To dowód na to, że jakość i bezpieczeństwo żywności w Żabce idą w parze z biznesem. To również duża zasługa naszych franczyzobiorców, którzy podzielają ten kierunek i prezentują praktyczne spojrzenie na bezpieczeństwo i jakość żywności.

My Company Polska wydanie 6/2024 (105)

Więcej możesz przeczytać w 6/2024 (105) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ