MBA, czyli akcelerator kariery

Studia MBA,
Studia MBA, fot. Shutterstock
Kosztowne, ale warte wydanych pieniędzy. Trudne, ale ciekawe i wciągające. Czasochłonne, ale każda godzina spędzona na nauce szybko się zwraca. Czy zawsze? Podpowiadamy, kiedy warto zainteresować się studiami MBA.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Partner:

W 2022 r. GMAC (Graduate Management Admission Council), czyli jedna z największych organizacji skupiających uczelnie wyższe z całego świata zrobiła pogłębione badania absolwentów studiów MBA (Master of Business Administration). Tego typu programy są jednym z najbardziej cenionych programów edukacyjnych na świecie, skupiającym się na zarządzaniu biznesem i rozwijaniu umiejętności przywódczych. Studenci MBA zdobywają wiedzę z różnych dziedzin, takich jak ekonomia, finanse, marketing, operacje, zarządzanie zasobami ludzkimi i strategia, co pozwala im lepiej rozumieć złożone aspekty prowadzenia biznesu. Ich główna zaleta to fakt, że prowadzącymi zajęcia są najczęściej znani przedsiębiorcy lub też czołowi menedżerowie wielkich biznesów. Największa wada? Koszt. W USA przeciętny koszt całych studiów to ok. 225 tys. dol. W Polsce jest taniej – wciąż jednak perspektywiczne studia MBA to wydatek rzędu dziesiątek tysięcy złotych (najdroższe kosztują 70-80 tys. zł).

Czy to się opłaca? Najczęściej tak – wynika z badania GMAC. Instytucja przebadała 3,6  tys. absolwentów studiów MBA z 700  szkół biznesu, którzy studiowali między 2010 a 2021 r. Wnioski? 85 proc. absolwentów uważało, że wydatek był wart odniesionych korzyści. Dwie trzecie z ankietowanych po uzyskaniu tytułu MBA awansowało. Szybkość rozwoju kariery była bardziej widoczna wśród tych, którzy przed studiowaniem zajmowali niższe stanowiska. 

Według badań absolwent amerykańskich studiów MBA może liczyć na pensję wyższą o 40 tys. dol. w porównaniu z tymi, którzy kończyli tylko studia magisterskie. Studia MBA mogą być inwestycją – spraw, by była dobrą.

Dla kogo to MBA

Studia MBA są przeznaczone dla osób, które pragną rozwijać swoje umiejętności zarządzania, zwiększyć swoją wiedzę biznesową i rozwinąć się jako liderzy. Osoby zainteresowane tym programem edukacyjnym często mają już pewne doświadczenie zawodowe i chcą zwiększyć swoje szanse na awans, rozszerzyć swoje sieci biznesowe oraz zdobyć nowe umiejętności, które będą miały praktyczne zastosowanie w świecie biznesu. Jeśli więc dopiero zaczynasz swoją karierę, lepiej skoncentruj się na budowie umiejętności praktycznych albo zajmij się prostszymi szkoleniami – nie wyciągniesz bowiem ze studiów MBA tego, co powinieneś. 

Kiedy więc to zrobić? Poniżej przedstawiamy pięć sytuacji, w których menedżer lub przedsiębiorca powinien rozważyć podjęcie studiów MBA.

Przejście na stanowisko menedżerskie

Jeśli jesteś pracownikiem, który właśnie otrzymał awans na stanowisko menedżerskie, studia MBA powinny być dla ciebie idealne. Programy MBA dostarczają wiedzy i umiejętności, które pomogą ci w pełnieniu roli menedżera, takie jak zarządzanie zespołem, podejmowanie strategicznych decyzji i analiza biznesowa.

Studia MBA są szczególnie cenne dla osób, które przechodzą na stanowiska kierownicze, ponieważ zapewniają im kompleksowe narzędzia niezbędne do efektywnego zarządzania. Programy te obejmują szeroki zakres przedmiotów, takich jak zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie operacyjne, finanse korporacyjne i marketing strategiczny. Studenci MBA zdobywają wiedzę teoretyczną, ale równie ważne jest to, że mają możliwość praktycznego stosowania tych umiejętności w ramach projektów grupowych, case study i programów stażowych.

Co ważne, zarabiają też więcej. Najlepiej udowadnia to regularne Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń robione przez firmę Sedlak & Sedlak. W ostatnim zestawieniu (za 2022 r.) firma przeanalizowała ponad 1,1 tys. osób z dyplomem studiów MBA. Mediana wynagrodzeń osób, które mają dyplom MBA, wynosi 13,2 tys. zł miesięcznie, gdzie dla absolwentów studiów magisterskich jest to 6,2 tys. zł. Olbrzymie różnice (rzędu 50 proc.) widać też w przypadku porównywania wynagrodzeń osób na stanowiskach kierowniczych – mających (albo i nie) dyplom MBA. 

- Do najważniejszych umiejętności zdobytych, czy też wyszlifowanych podczas studiów MBA, zaliczyłabym umiejętność strategicznego myślenia, umiejętności negocjacyjne oraz umiejętność zarządzania kapitałem ludzkim. Wymieniam je nieprzypadkowo. Z perspektywy osoby posiadającej ponad 20-letnie doświadczenie w sprzedaży, włączając w to zarządzanie zespołem w regionie, zarządzanie kluczowymi klientami czy też partnerami biznesowymi oraz działając na obszarze kilkunastu krajów, wszystkie powyższe umiejętności są moim zdaniem niezbędne do awansu na wyższe szczeble, takie jak stanowisko dyrektora generalnego, dyrektora zarządzającego czy prezesa. Mówiąc zaś o kompetencjach, zwróciłabym szczególną uwagę na umiejętność podejmowania decyzji, jakie mogą mieć wpływ na dalsze losy działu przedsiębiorstwa czy też całej firmy. To wszystko przy obiektywnym, ale analitycznym spojrzeniu na sytuację, problem czy zadanie – tłumaczy Joanna Romanowicz, absolwentka studiów Executive MBA na Międzynarodowym Centrum Zarządzania UW.

Przejęcie rodzinnego biznesu

Planujesz przejąć rodzinny biznes lub założyć własną firmę? Studia MBA mogą być znaczącym wsparciem. Programy te zapewniają nie tylko umiejętności biznesowe, ale także naukę zarządzania finansami, strategii rozwoju i negocjacji, które są kluczowe do skutecznego prowadzenia firmy.

Przedsiębiorcy, którzy przejmują rodzinny biznes, często napotykają na nowe dla nich wyzwania, takie jak zarządzanie relacjami rodzinno-biznesowymi, planowanie sukcesji i rozwijanie nowych strategii rozwoju. Programy MBA dostarczają narzędzi i wiedzy, które mogą pomóc przedsiębiorcom sprostać tym wyzwaniom. Studenci uczą się analizować rynek, budować strategie konkurencyjne, zarządzać finansami i rozwijać umiejętności przywódcze. Dodatkowo, sieć kontaktów biznesowych, którą można nawiązać w trakcie studiów MBA, może okazać się niezwykle cenna w kontekście współpracy, poszukiwania partnerów biznesowych czy zdobywania klientów.

Pokazują to programy studiów. Przykłady? Studia Executive MBA na Uniwersytecie Leona Koźmińskiego w Warszawie (jedne z najlepszych w Europie Środkowej – zgodnie z rankingami Financial Times), zawierają m.in. sesje wyjazdowe do ESCP Business School oraz uczelni zgromadzonych w MBA Consortium for Global Business Innovation. 

Obok samych sesji wyjazdowych warto zwrócić uwagę na prowadzących. Studia EMBA na Uniwersytecie Warszawskim oferują wykłady nie tylko naukowców oraz wykładowców wielkich uniwersytetów (np. Wharton czy Cambridge), ale także aktywnych przedsiębiorców oraz osób zajmujących kluczowe stanowiska w instytucjach finansowych czy korporacjach. To daje olbrzymie horyzonty dla każdego biznesmena.

Zmiana branży

 Jeśli planujesz przejście do innej branży lub sektora, studia MBA będą pomocne w dokonaniu tej zmiany. Programy te pozwalają na zdobycie wiedzy specjalistycznej w różnych dziedzinach i uczą elastycznego myślenia, co może być niezwykle przydatne podczas zmiany kierunku kariery.

Programy MBA oferują szeroki zakres przedmiotów, które obejmują różne aspekty biznesu. Studenci zdobywają wiedzę z marketingu, finansów, operacji, zarządzania zasobami ludzkimi i strategii. Taka wszechstronna wiedza pozwala na zrozumienie i dostosowanie się do specyfiki nowej branży, a elastyczne podejście uczone w ramach studiów MBA umożliwia adaptację do nowych wyzwań.

W takich sytuacjach najciekawsze wydają się być specjalistyczne studia MBA, szeroko oferowane także i w polskich jednostkach szkolnictwa wyższego. Warto wspomnieć o tym, że studia typu Executive MBA są skierowane do doświadczonej kadry kierowniczej obejmującej zarówno menedżerów z dużym doświadczeniem, jak i liderów organizacji. Programy te są zaprojektowane specjalnie dla osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę zarządczą i rozwijać umiejętności przywódcze. 

Z kolei specjalistyczne studia MBA są skierowane do menedżerów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w konkretnej działalności przedsiębiorstwa lub branży. Niezależnie od rodzaju programu, studia MBA są dostępne dla szerokiej grupy osób, bez względu na ich kierunek studiów czy zawodowej ścieżki, ale dla wszystkich, którzy pragną zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności do skutecznego zarządzania.

Mamy więc wyspecjalizowane studia w branży medycznej, rolniczej, marketingowej, analizy danych a nawet wodociągowej. 

- Nie ma jednego uniwersalnego podejścia do studiów MBA. Uważam, że każdy skorzysta z nich na tyle, na ile chce z nich skorzystać i jest na to gotowy. Nawet najlepszy program nie wystarczy, gdy student nie chce się angażować. Jeśli zaś podejść do tej drogi z ciekawością i otwartą głową, to studia MBA są świetną inwestycją, która zwróci się szybciej niż nam się wydaje (nie tylko finansowo). Studia będą wymagały zainwestowania czasu (z jednej strony obecności na zajęciach i przygotowania do zajęć, z drugiej zaś czasu, który trzeba będzie poświęcić na różne zadania i projekty). Warto wziąć pod uwagę specjalizację studiów np. dodatkowe moduły z zarządzania projektami, czy możliwość uzyskania certyfikatów ale także język wykładowy (dla mnie bardzo ważne było to, że zajęcia odbywać się miały po angielsku i mogłam budować międzynarodową sieć kontaktów). Prestiżowości studiom na pewno dodaje obecność w międzynarodowych rankingach oraz odpowiednie certyfikaty, a także uczelnia, która MBA prowadzi. To spora inwestycja finansowa, polecam więc wybierać studia, za którymi stoi doświadczenie i skuteczność w przekazywaniu wiedzy, właśnie takie jak MBA na Politechnice Gdańskiej - mówi Agnieszka Płoska, mentorka i strateżka kampanii crowdfundingowych i innowacji społecznych oraz absolwentka executive MBA na Politechnice Gdańskiej.

Rozwój sieci biznesowych 

Jednym z głównych atutów studiów MBA jest możliwość nawiązania kontaktów biznesowych z innymi studentami, wykładowcami oraz absolwentami programu. Wiele cennych relacji biznesowych i możliwości współpracy może wyniknąć z takiej sieci kontaktów, co może przynieść korzyści zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Podczas studiów MBA studenci mają szansę nawiązać kontakty z osobami o podobnych aspiracjach i zainteresowaniach biznesowych. Współpraca w ramach projektów grupowych, udział w wydarzeniach branżowych oraz możliwość spotkania wykładowców z wieloletnim doświadczeniem biznesowym otwiera drzwi do różnych perspektyw i możliwości współpracy. Sieć kontaktów biznesowych może prowadzić do nowych możliwości zawodowych, partnerskich relacji biznesowych, a nawet do znalezienia inwestorów czy klientów dla własnego przedsiębiorstwa.

To właśnie budowa sieci biznesowych wiąże się z przyczyną, dla której studia MBA są tak drogie. Główna to naturalnie wysoki koszt opłacenia wykładowców-specjalistów. Druga zaś to bariera, by nie przyszły na nie – z co tu kryć – osoby przypadkowe. Studia MBA to nie tylko jednostronna wymiana informacji między wykładowcami a słuchaczami. To także wzajemne dzielenie się doświadczeniami między studentami. Bliskie spotkania sprawiają, że o wiele łatwiej jest pozyskać nowe kontakty – nie tylko prywatne, ale też biznesowe.

- Ciężko wymienić jedną umiejętność, którą się zdobywa podczas MBA, ponieważ jest ich wiele i każda jest istotna. To nie tradycyjne studia, gdzie wykładowca od nas wymaga, a my musimy się nauczyć. MBA daje szanse rozwoju swoich kompetencji i głębszego zrozumienia naszej pozycji menedżera. Możliwość poznania wielu aspektów biznesowych poprzez przekazywaną wiedzę od praktyków i wymianę doświadczeń z innymi studentami daje szanse szerszego spojrzenia na procesy, projekty czy finanse. Negocjacje czy podejmowanie trudnych decyzji zaczyna być łatwiejsze poprzez wiedzę zdobytą podczas zajęć. Jednak ta nauka nie jest wypełniona tylko suchymi faktami, a aktywnym uczestnictwem, przykładami z pracy zawodowej studentów czy grami symulacyjnymi. To pozwala nauczyć się, jak działać, jakich błędów nie popełniać i gdzie szukać rozwiązań problemów. Dla mnie to najistotniejsze, że dostajesz mapę, jak działać i nie musisz jej wcześniej samemu rysować – tłumaczy Sylwia Stańczyk, dyrektor generalna HTPL - Grupa Hegelmann, absolwentka Executive MBA w Katowicach.

Rozwijanie umiejętności przywódczych

Studia MBA kładą duży nacisk na rozwijanie umiejętności przywódczych i budowanie zdolności do skutecznego zarządzania ludźmi. Jeśli masz ambicje dotyczące pełnienia roli lidera w swojej organizacji, programy MBA mogą dostarczyć ci narzędzi i wiedzy, które pozwolą stać się skutecznym i inspirującym przywódcą.

Umiejętności przywódcze są kluczowe w dzisiejszym biznesowym środowisku, a studia MBA skupiają się na rozwijaniu tych umiejętności. Programy MBA oferują przedmioty takie jak zarządzanie strategiczne, przywództwo, negocjacje, budowanie zespołów i komunikacja, które pomagają uczestnikom zdobyć umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania organizacją. Dodatkowo studenci mają okazję uczyć się od doświadczonych wykładowców oraz od siebie nawzajem, dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności poprzez praktyczne ćwiczenia, analizę przypadków i studia nad historiami sukcesu inspirujących liderów. 

Jedne z najlepszych w Polsce studiów MBA na SGH (Canadian Executive MBA), zawierają liczne sesje związane nie tylko z kwestiami operacyjnymi, ale także aspektami przywództwa, w tym zarządzania strategicznego czy aspektami psychologicznymi. Absolwenci MBA mają za zadanie nauczyć się nie tylko, jak być efektywnym menedżerem, ale przede wszystkim inspirującym liderem. Bo to w biznesie ma realną wartość.

- Myśląc o najważniejszych umiejętnościach, kompetencjach i korzyściach, które nabyłem, widzę wpływ holistycznego spojrzenie na biznes, czuję większy spokój i pewność podejmowanych decyzji jestem w stanie bardziej profesjonalnie doradzać swoim klientom, znane mi zjawiska zostały nazwane i opisane, przez co mam większe ich zrozumienie, umiejętność strategicznego myślenia pozwala na skuteczniejsze planowania i osiąganie zamierzonych celów. Innowacyjność i kreatywne myślenie podsuwają nowe pomysły i rzuca wyzwania. Ogólnie wiedza, którą posiadałem, została uporządkowana, wykładowcy dodali wiele cennych informacji i wprowadzili efekt świeżości, który owocuje większą ciekawością i chęcią podejmowania nowych wyzwań – komentuje Przemysław Oszczapiński,   absolwent studiów Executive MBA na Międzynarodowym Centrum Zarządzania UW.

Nie tylko MBA

Studia MBA są inwestycją zarówno czasową, jak i finansową. Przed podjęciem decyzji o uczestnictwie w programie, warto dokładnie rozważyć swoje cele zawodowe, sytuację finansową oraz dostępne opcje. Pamiętaj, w niektórych przypadkach możliwe jest również zdobycie wiedzy i umiejętności biznesowych w inny sposób, np. poprzez kursy i szkolenia. 

Takich w Polsce można znaleźć dziesiątki. Z plusów wymienić można na pewno niższe koszty. Z drugiej strony pod znakiem zapytania są wykładowcy. Należy także zdawać sobie sprawę, że wraz z renomowanymi studiami MBA idą konkretne certyfikaty uznawane w całym, biznesowym świecie. Lokalne kursy i szkolenia nie wiążą się z takimi benefitami. Dlatego ostateczna decyzja zależy od indywidualnych potrzeb i priorytetów każdej osoby. 

----------------------------------------------

Dr Tomasz Ludwicki, dyrektor Międzynarodowego Centrum Zarządzania, Wydział Zarządzania UW, dyrektor Executive MBA UW

Na bardzo konkurencyjnym rynku programów MBA w Polsce poszczególnie uczelnie prześcigają się w prezentacji różnych korzyści wynikających z ukończenia studiów. Można ukończyć program z międzynarodowymi akredytacjami, na czele międzynarodowych czy krajowych rankingów, zajęcia prowadzone przez praktyków i celebrytów oraz dowiedzieć się o najnowszych trendach w biznesie. W natłoku komunikatów marketingowych można niestety się pogubić i zapomnieć o kluczowym pytaniu dla każdych studiów: Czego mogę się nauczyć?

Po pierwsze, warto wspomnieć o tym, do czego niewielu kandydatów na studia się przyznaje, że są pewne obszary wiedzy, których po prostu nie znamy!  Może to wynikać z tego, jakie studia wcześniej kończyliśmy, specjalizacji w ramach jednej z funkcji zarządzania. Jeśli ktoś awansuje w ramach funkcji sprzedażowej, marketingowej, produkcji, badania i rozwoju, specjalizuje się w jednym z obszarów i nawet jeśli kończył studia ekonomiczne czy z zarządzania naturalnie zapomina się, czego uczono podczas studiów pierwszego, czy drugiego stopnia. 

Niektóre z programów na rynku, czy to w celu zmniejszenia liczby godzin, czy w pościgu za najnowszymi trendami zarządzania, ograniczyły zakres tych zajęć. Dobre studia są tak zaprojektowane, że jest możliwość uzupełnienia tych luk, ale również prezentacji zagadnień dotyczących rachunkowości, prawa, czy statystki z perspektywy liderek i liderów organizacji.  

Po drugie, kluczową umiejętnością przekazywaną podczas dobrych studiów MBA jest wykorzystywanie wiedzy w praktyce. W książkach, wykładach online, czy studiach z przypadku można znaleźć opisy teorii, modeli, wzorów działania w biznesie. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, wystarczy dostęp do internetu i karta kredytowa, aby zapisać się na kurs online i wysłuchać wykładu znanych wykładowców czy praktyków biznesu. Największym wyzwaniem jest umiejętność wykorzystania tej wiedzy i przekucia jej w praktyczną aplikację. 

Po trzecie, dobry MBA umożliwia rozwój kompetencji, które wymykają się prostemu opisowi. Możemy je nazwać umiejętnościami miękkimi, networkingiem, przywództwem czy pracą zespołową. Każda z nich wymaga poświęcenia czasu i zaangażowania słuchaczy oraz wykładowców. Są one rozwijane dzięki przekazywanym podczas zajęć treściom. 

----------------------------------------------

Dr hab. Maja Kiba-Janiak prof. UEW, dyrektor Programu Executive MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu

Jakie najważniejsze kompetencje można zdobyć, decydując się na studia MBA

Na początek warto wskazać różnice między studiami MBA a Executive MBA. Studia MBA są skierowane do młodych osób, z reguły dwudziestokilkuletnich, które pragną uzupełnić swoje wykształcenie studiami z biznesu i administracji. Natomiast studia Executive MBA, które reprezentuje Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, skierowane są do osób doświadczonych zawodowo, piastujących stanowiska menedżerskie lub dyrektorskie. Studia Executive MBA dają możliwość rozwijania i wzmacniania szerokiego zakresu ważnych kompetencji, które są cenne dla kadry kierowniczej i liderów wyższego szczebla. Kompetencje te mają na celu wyposażenie profesjonalistów w umiejętności niezbędne do radzenia sobie ze złożonymi wyzwaniami biznesowymi i napędzania sukcesu organizacji. Wśród nich można wymienić umiejętności przywódcze, myślenie strategiczne, wiedzę biznesową, odpowiedzialność etyczną i społeczną, innowacyjność i kreatywność, zarządzanie zmianą czy przedsiębiorczość. Ważna jest również umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, a także komunikacja i umiejętności interpersonalne. Na przykład na naszej uczelni studenci mają możliwość uczestniczenia w programie WINGS, który zapewnia ocenę diagnostyczną kompetencji menedżerskich zgodnie z certyfikowanymi narzędziami oraz indywidualne konsultacje ze specjalistami i coachami. Studia Executive MBA to również relacje osobiste i biznesowe, jakie buduje się z innymi uczestnikami programu.

----------------------------------------------

Dr Beata Krawczyk-Bryłka, Dyrektor MBA, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska

Programy Executive MBA przeznaczone są dla doświadczonych menadżerów, którzy chcą uporządkować i pogłębić biznesową wiedzę, szukają inspiracji i rozwoju osobistego przez wymianę doświadczeń. Zajęcia prowadzone przez praktyków, ekspertów z różnych krajów i sektorów to okazja do poszerzenia perspektywy postrzegania swoich biznesowych wyzwań. Współpraca z kolegami z grupy MBA to szansa na budowanie wartościowych relacji w biznesowym otoczeniu, ale też możliwość weryfikacji własnych działań w kontekście rozwiązań stosowanych przez innych menadżerów.

Studia International MBA in Strategy, Programme and Project Management na Politechnice Gdańskiej koncentrują się na rozwijaniu kompetencji strategicznego myślenia oraz zdolności doskonalenia procesów i projektów z perspektywy osób zarządzających. Zależy nam na kształtowaniu przedsiębiorczych liderów, którzy mają pomysły i odwagę wprowadzania innowacji w otoczeniu biznesowym i społecznym.

Studia MBA to szansa na rozwój kompetencji liderskich – efektywnej komunikacji i tworzenia zespołów gotowych na adaptację do zmieniającej się rzeczywistości. Absolwenci programu MBA są przygotowani do podejmowania strategicznych decyzji z uwzględnieniem zewnętrznych uwarunkowań, oceny ryzyka i z uważnością na zasoby wewnętrzne organizacji.

Program Executive MBA jest intelektualnym (i organizacyjnym) wyzwaniem, które warto podjąć, by odkrywać możliwości swojego menedżerskiego talentu i proaktywnie kształtować ścieżkę rozwoju zawodowego i osobistego.

My Company Polska wydanie 9/2023 (96)

Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ