Markety na straży niskich cen? Koncern chciał podwyżek, więc Carrefour wycofuje z półek produkty PepsiCo

Markety na straży niskich cen? Koncern chciał podwyżek, więc Carrefour wycofuje z półek produkty PepsiCo
Fot. shutterstock.
Sieć Carrefour Polska podjęła decyzję o ograniczeniu współpracy z PepsiCo, jednym z największych producentów napojów i przekąsek (m.in. chipsy Lays) na świecie. Decyzja ta jest bezpośrednią reakcją na niedopuszczalne, według sieci, podwyżki cen produktów tego dostawcy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W branży handlowej w Polsce dochodzi do znaczących zmian. Jak wynika z informacji uzyskanych przez portal wiadomoscihandlowe.pl 4 stycznia br. Carrefour Polska ogłosił, że wszystkie produkty PepsiCo znikną z ich półek. W miejscach, gdzie wcześniej znajdowały się popularne produkty jak Pepsi, 7up, Lipton czy przekąski Lay‘s i Doritos, pojawiły się komunikaty informujące o zaprzestaniu sprzedaży tych marek. Przyczyną tej decyzji są niedawne negocjacje cenowe, które nie przyniosły porozumienia.

Sieci dyktują warunki koncernom: koniec z niekończącymi się podwyżkami cen

Francuskie media donosiły, że PepsiCo planowało podnieść ceny swoich produktów o około 7 proc., co spotkało się z niezadowoleniem Carrefour. Wycofanie z półek produktów znanych marek nie ogranicza się tylko do rynku francuskiego, gdzie znajduje się centrala sieci handlowej, ale rozciąga również na inne kraje europejskie, w tym Polskę.

5 startupów, o których będzie głośno w 2024 roku. Prognozy Kuby Dobroszka

PepsiCo przegrywa wizerunkowo 

Carrefour Polska potwierdził informacje o ograniczeniu współpracy z PepsiCo. Przedstawiciele firmy na razie nie ujawnili szczegółów dotyczących zakresu zmian. Wiadomo jednak, że instrukcje dotyczące nowej polityki wobec PepsiCo dotarły już do polskiego oddziału sieci i mają zastosowanie na wszystkich europejskich rynkach, na których działa Carrefour. Informacje o próbie podwyższenia cen produktów PepsiCo wywołują kryzys wizerunkowy wokół znanej marki.

Markety na straży niskich cen? Koncern chciał podwyżek, więc Carrefour wycofuje z półek produkty PepsiCo

Ta decyzja może mieć znaczący wpływ na rynek detaliczny oraz preferencje konsumentów. Z jednej strony, wycofanie popularnych produktów z półek może zmienić nawyki zakupowe klientów, z drugiej zaś otwiera pole dla konkurencyjnych marek napojów i przekąsek. Po upublicznieniu informacji w mediach społecznościowych pojawiły się komentarze zadowolonych klientów marketu, w których zaznaczają, że korporacja taka jak PepsiCo z pewnością poradzi sobie na rynku bez kolejnych podwyżek.

Markety próbują ograniczać wymuszone podwyżki cen produktów, szczególnie jeśli w grę wchodzi współpraca z dużymi graczami. Carrefour i tak mierzy się z opinią sklepu droższego niż walczące o tytuł najtańszego dyskontu Lidl i Biedronka. Nic dziwnego, że zależy mu na uszczelnieniu polityki cenowej. Warto pamiętać, że nie zawsze markety walczą o niższą cenę w imię mniejszego kosztu dla klienta. Często dzięki twardym negocjacjom mogą narzucić na produkt większą marżę, co przynosi po prostu wyższy zysk dla sklepu.

Przekop Mierzei Wiślanej. Nowy rząd zapowiada kontynuację inwestycji i "Koniec z szantażem PiS"

Ceny napojów słodzonych w Polsce. Kłamstwa premiera Morawieckiego

Sytuacja w Polsce jest nawet bardziej newralgiczna jeśli chodzi o ceny napojów słodzonych. Odkąd rząd PiS wprowadził podatek cukrowy, ceny napojów, takich jak Pepsi czy Coca-Cola potrafią wyprowadzić konsumentów z równowagi. Warto przy tym zaznaczyć, że polski podatek cukrowy jest jednym z trzech najwyższych w Europie. 

Jak zaznaczał Business Insider "Największe cztery gospodarki świata nie mają takiego podatku, a dopiero piąta - Indie - go wprowadziły. A jednak premier Morawiecki stwierdził, że większość "dojrzałych państw" świata podatek cukrowy już ma". 

Konflikt cenowy pomiędzy Carrefour a PepsiCo ujawnia narastające napięcia w branży handlowej, gdzie negocjacje cenowe pomiędzy dużymi sieciami a dostawcami mogą prowadzić do znaczących zmian w dostępności produktów. Jest to sygnał dla konsumentów o dynamicznie zmieniającym się rynku, gdzie decyzje korporacyjne bezpośrednio wpływają na wybór produktów dostępnych na półkach sklepowych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ