Carrefour zamyka nierentowne sklepy i skupia się na rozwoju franczyzy

Carrefour
Fot. shutterstock,
Carrefour przedstawił swoje sprawozdania finansowe. Wynika z nich m.in. że francuski gigant otworzył więcej sklepów, ale zmniejszył etaty i zmienia strategię działania.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Sieć sklepów Carrefour w Polsce podjęła działania mające na celu dostosowanie struktury do zmieniającego się rynku handlowego.

W pierwszym kwartale bieżącego roku zamknięto 26 nierentownych placówek, a jednocześnie otworzono dwa razy więcej nowych sklepów. W planach na ten rok znajduje się łącznie 113 placówek, z czego 100 będzie funkcjonować na podstawie umowy franczyzy - czytamy w podsumowaniu informacji o firmie na portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Ewolucja struktury sieci Carrefour

Jak wynika z informacji przedstawionych przez francuskie przedsiębiorstwo pod koniec 2022 roku sieć sklepów Carrefour w Polsce działała w 928 placówkach. Największą grupą sklepów były Carrefour Express i Globi, których liczba wynosiła 629, co oznacza spadek o 26 w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczba sklepów Galeria Alkoholi zmniejszyła się z 49 do 43. Z kolei liczba supermarketów wzrosła do 162 z 160 w 2021 roku, a hipermarketów do 94 z 91.

W ciągu roku 2022 Carrefour otworzył 75 sklepów osiedlowych pod marką Carrefour Express i Globi, 8 supermarketów Carrefour Market oraz 4 hipermarkety. Jednocześnie zamknięto 101 sklepów franczyzowych, 5 supermarketów, 2 sklepy Supeco oraz jeden hipermarket. 5 placówek Galerii Alkoholi również zostało zamkniętych z powodu nierentowności.

Revolut deklasuje polskie banki. Darmowe przelewy ekspresowe odbiją się czkawką bankierom?

Wzrost przychodów, ale mniejszy zysk

Najważniejszą informacją z zestawień przygotowanych przez Carrefour jest podsumowanie finansowe. Właściciel sklepów odnotował wzrost przychodów netto w Polsce w 2022 roku, które wyniosły 9,82 mld zł i tym samym zwiększyły się o prawie 15% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednak zysk netto był jedynie o 8% wyższy i osiągnął poziom 276,63 mln zł.

Wzrost kosztów działalności spowodował, że firma musiała skonfrontować się z wyzwaniami związanymi z utrzymaniem zyskowności. Carrefour zanotował wzrost wydatków na materiały i energię, usługi obce oraz wynagrodzenia. Ostatnie z nich wyniosły 695 mln zł, jednak należy pamiętać, że część sklepów działa na zasadzie franczyzy, co oznacza, że to franczyzobiorcy zarządzają kadrą w tego typu placówkach.

Redukcja etatów i zmiana strategii

W 2022 roku średnie zatrudnienie w Carrefour Polska wynosiło 10 886 etatów, z czego 1 370 stanowisk należało do osób na stanowiskach kierowniczych, a 9 516 to pracownicy na innych stanowiskach. W porównaniu z rokiem poprzednim, liczba pracowników zmniejszyła się o 497.

Redukcja etatów była częścią działań mających na celu optymalizację kosztów i dostosowanie struktury firmy do obecnych potrzeb rynku. Carrefour skupia się na rozwijaniu franczyzowych placówek, co pozwala obniżyć koszty zatrudnienia i prowadzenia sklepów. W ten sposób sieć handlowa dostosowuje się do zmieniających się preferencji konsumentów oraz dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce.

W obliczu konkurencji i zmieniającego się rynku, Carrefour podejmuje kroki mające na celu efektywne zarządzanie siecią sklepów. Przyszłość sieci handlowej w Polsce z pewnością będzie determinowana przez jej zdolność do dostosowania się do rosnących oczekiwań konsumentów oraz skuteczną realizację przyjętej strategii.

Łukasz Arendt: "Możemy skorzystać na pracownikach z Ukrainy" [WYWIAD]

ZOBACZ RÓWNIEŻ