Jak wybrać prywatną opiekę medyczną dla pracowników

PZU Zdrowie
PZU Zdrowie, fot. mat. prasowe
Prywatna opieka medyczna od lat cieszy się ogromną popularnością jako benefit pozapłacowy. Mimo że na rynku dostępnych jest wiele ofert, wybór tej, która odpowie na potrzeby pracowników, nie jest łatwy. PZU Zdrowie radzi, jak to zrobić i na co zwrócić uwagę.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2023 (92)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Ubezpieczenie czy abonament? Lokalny świadczeniodawca czy operator medyczny? Osoba odpowiedzialna za wdrożenie prywatnej opieki medycznej w danej firmie otrzymuje zwykle szereg ofert. Ich porównanie i wybór tej najkorzystniejszej zwykle jest trudny. Na jakie parametry powinna zwrócić uwagę?

Forma opieki medycznej

Abonament, ubezpieczenie, medycyna pracy, akcja profilaktyczna, a może voucher na usługi? Opcji zadbania o zdrowie pracowników jest wiele. Medycyna pracy jest coraz częściej elementem kompleksowych pakietów dla pracowników. Operator medyczny – poza przeprowadzeniem badań wstępnych, okresowych, kontrolnych i końcowych – realizuje przegląd stanowisk pracy, oferuje udział lekarza w komisji BHP, zorganizuje szkolenia z pierwszej pomocy. Warto zwrócić uwagę na ten element, ponieważ medycyna pracy to nie tylko obowiązek pracodawcy, lecz także element profilaktyki i szansa na wykrycie niepokojących objawów.

Abonament i ubezpieczenie na usługi medyczne nie są synonimami. Abonament jest usługą świadczoną na podstawie umowy cywilnoprawnej, a ubezpieczenie na podstawie umowy ubezpieczenia (polisy). Abonament częściej zawierany jest na czas nieokreślony, a polisa obowiązuje zazwyczaj 

12 lub 24 miesiące. Ubezpieczyciele objęci są nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego i działają na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Świadczeniodawcy abonamentów jako podmioty lecznicze podlegają natomiast ustawie o działalności leczniczej. Ewentualne spory między stronami rozstrzygane są wówczas przed sądem powszechnym.

Infrastruktura

Najwięksi gracze na rynku mają własną sieć placówek. Obok operatorów ogólnopolskich na rynku usług medycznych funkcjonują także operatorzy lokalni świadczący usługi w ramach jednego miasta lub województwa. Jednak w portfolio usług często występuje dostęp do placówek partnerskich należących do innych podmiotów. Oznacza to, że pacjent w ramach wykupionego pakietu ma dostęp do o wiele większej liczby miejsc niż te znakowane logotypem operatora. Warto pamiętać, że placówki własne pozwalają na lepszy nadzór standardu obsługi pacjenta. Infrastruktura to nie tylko miejsca, w których odwiedza się lekarza. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić, za pomocą jakich narzędzi dany operator obsługuje swoich pacjentów; czy ma własną infolinię, system rezerwacji za pomocą strony internetowej oraz aplikację pozwalającą na umawianie wizyt, dodawanie dokumentacji medycznej i kontakt z lekarzem w formie telekonsultacji. 

Dostępność i standard obsługi

Warto też sprawdzić, jaki czas oczekiwania (wyrażony w dniach roboczych) na konsultacje z lekarzem pierwszego kontaktu oraz ze specjalistą gwarantuje operator. Ważna jest też dostępność usług medycznych w danej lokalizacji.

W nowoczesnej medycynie coraz większą wagę przykłada się do patient experience, czyli całościowych doświadczeń pacjenta w procesie leczenia – od kanałów kontaktu i metod umawiania wizyt, przez standard obsługi w recepcji i gabinecie, po możliwość wygodnej realizacji wszystkich potrzebnych usług w jednym miejscu. Aby ułatwić pacjentom kontakt w niestandardowych sprawach związanych z korzystaniem z opieki medycznej, PZU Zdrowie zdecydowało się powołać w swoich strukturach Rzecznika Zdrowia. Jego rolą jest nie tylko prowadzenie dialogu i analiza sprawy zgłaszanej przez pacjenta, ale też ciągła ewaluacja procedur i wdrażanie propacjenckich rozwiązań. 

Proces sprzedaży i wdrożenia 

Konstruowanie oferty rozpoczyna się od rozpoznania potrzeb klienta, na podstawie których przygotowany zostaje wniosek ofertowy. Jeśli negocjacje zakończą się zaakceptowaniem warunków, następuje wdrożenie usług. 

Kontakt z klientem nie kończy się w momencie podpisania umowy. We wdrożeniu pomagają przekazane materiały jak ulotki, przewodnik pacjenta czy spotkania informacyjne. Niezwykle ważnym etapem współpracy jest obsługa posprzedażowa obejmująca nie tylko obsługę reklamacji i zgłoszeń pracowników, ale także objaśnianie sposobów działania usług operatora. Ostatnim elementem jest tzw. serwis rocznicowy, czyli coroczne spotkanie przedstawiciela operatora z klientem, podczas którego można jeszcze raz przeanalizować dopasowanie zakresu usług do potrzeb danej firmy i ocenić działanie programu opieki zdrowotnej w minionym roku.

My Company Polska wydanie 5/2023 (92)

Więcej możesz przeczytać w 5/2023 (92) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ