Zdrowie, czyli benefitowy evergreen

PZU Zdrowie
PZU Zdrowie, fot. mat. prasowe
Prywatna opieka medyczna stała się swego rodzaju benefitowym must-have. Cieszy się niesłabnącą popularnością zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. To coś, czego w repertuarze „Oferujemy” nie może zabraknąć. Dlaczego?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

To, że pracodawca zapewnia pracownikom dostęp do opieki zdrowotnej, jest w świadomości Polaków już tak głęboko, że nawet nie myśli się o tym, by mogło być inaczej. W badaniu „Barometr Polskiego Rynku Pracy 2021” na pierwszym miejscu wśród oczekiwań wobec pracodawcy znalazło się zapewnienie rozbudowanego pakietu opieki medycznej₁. To standard. Według raportu Pracuj.pl najbardziej atrakcyjnym benefitem jest właśnie prywatna opieka zdrowotna (wybrało ją 58 proc. ankietowanych). Czym zasłużyła sobie na miejsce w czołówce?

Zgodnie z badaniem Polskiej Izby Ubezpieczeń z końca 2020 r. zainteresowanie prywatną ochroną zdrowia rośnie. Ankietowani cenią w niej szybki dostęp do specjalistów (wskazało go ponad 50 proc. osób), możliwość skorzystania z najnowszych technologii, do których dostęp w publicznych placówkach jest utrudniony (29 proc.), a także krótkie terminy oczekiwania na badania diagnostyczne (24 proc.). – Pakiet prywatnej opieki zdrowotnej pomaga zadbać o bardzo ważny, ale także rozległy obszar życia. Ponadto każdy po prostu lubi dodatki, które pozwalają zaoszczędzić, a takie wsparcie pracodawcy jest szczególnie doceniane w obecnych czasach – tłumaczy Rozalia Derewenda-Zasłona, kierownik Zespołu Komunikacji PZU Zdrowie.

CO BY BYŁO, GDYBY...

Co by było, gdyby wśród benefitów zabrakło opieki zdrowotnej? Prawdopodobnie wszczęto by bunty. A tak na poważnie to istotny czynnik motywacyjny. W czasach walki o pracownika, benefity stanowią argumenty, które będą świadczyć na plus lub minus pracodawcy.

Aż 62 proc. pracowników przyznaje, że dostęp do prywatnej opieki medycznej jako benefit pracowniczy ma wpływ na decyzję o ewentualnej zmianie pracy₃. Pozwala zachęcić do udziału w rekrutacji i przekonać członków obecnego zespołu do kontynuowania umowy. Brak zapewnionej opieki zdrowotnej oznacza dla pracownika gorszą ofertę pracy, a dla pracodawcy mniejszą liczbę potencjalnych zainteresowanych zatrudnieniem w organizacji.

STANDARD TO ZA MAŁO

Na rynku pojawiają się coraz to nowe benefity pracownicze. Firmy wręcz prześcigają się w wymyślaniu kreatywnych propozycji. I to, że chcemy dać pracownikowi „coś ekstra”, jest ekstra ;) Jednak należy zastanowić się, co nowoczesny, odpowiedzialny i pragnący odnosić sukcesy pracodawca może i powinien zrobić dla swoich pracowników, aby realnie wspierać ich w codziennym życiu. – Potrzebne jest szersze spojrzenie na zdrowie pracowników i rolę prywatnej opieki zdrowotnej. Wskazówka dla pracodawców: nie ograniczajmy jej do procesu leczniczego. Możemy traktować ją znacznie szerzej, dodając opiekę psychologiczną, profilaktykę, praktyki wellbeing czy działania promujące zdrowe nawyki tak, aby zadbać o pracownika holistycznie – podkreśla Rozalia Derewenda-Zasłona.

Tu kłania się piramida Maslowa. Zgodnie z tą teorią w pierwszej kolejności zaspokojone muszą zostać potrzeby niższego rzędu. Dopiero wtedy może nastąpić realizacja potrzeb wyższego rzędu. Pracodawcy powinno zależeć na tym, aby jego pracownik znalazł się na najwyższym poziomie piramidy – potrzeb samorealizacji związanych z ambicją, motywacją do pozyskiwania nowych kompetencji i podejmowania nowych wyzwań. Opiekę medyczną można przypisać do benefitów, które zaspokajają potrzebę bezpieczeństwa, a konkretnie bezpieczeństwa zdrowotnego. To drugi od dołu poziom piramidy, czyli znajdujemy się dość nisko. Co gdy nie zapewniamy pracownikowi podstawy? Nie będzie mógł się rozwijać, a my razem z nim. Żadnego etapu nie możemy przeskoczyć, dlatego tak ważna jest ta podstawa, standard. – Dobre zdrowie idzie w parze z zaangażowaniem w pracę. To od kondycji fizycznej i psychicznej pracownika zależy w dużej mierze realizacja celów biznesowych firmy, dlatego coraz więcej pracodawców postrzega zakup abonamentu medycznego dla pracowników jako inwestycję – mówi Rozalia Derewenda-Zasłona. W skrócie: zdrowy pracownik to szczęśliwy pracownik, a szczęśliwy pracownik to dobry pracownik.
Warto też potraktować listę benefitów pracowniczych jako wyraz wartości, którymi kieruje się firma. Taki element strategii employer brandingowej pomaga wciągnąć pracowników do świata organizacji, stworzyć przyjazną atmosferę i zbudować grunt pod relacje.

TO CO CIĘ WYRÓŻNI

Elastyczność Profesjonalna opieka zdrowotna to coś, czego każdy człowiek potrzebuje i to się nie zmieni. Jednak same potrzeby pracowników są różne. Dlatego wkrótce w modzie będzie przede wszystkim elastyczność i benefity szyte na miarę zespołu, a nawet pojedynczego pracownika. To nowe pole do popisu dla dostawców prywatnej opieki medycznej.

Kompleksowość Po pandemii aspekt zdrowia i troski o ogólnie pojęty dobrostan zyskał na znaczeniu. Pakiet podstawowy to za mało. Pracownicy oczekują kompleksowego podejścia. W przypadku opieki medycznej wysoko cenione są specjalistyczne badania diagnostyczne, opieka stomatologiczna, rehabilitacja. Liczy się szeroka paleta usług skierowana nie tylko do samego pracownika, ale także jego najbliższych.

Klimat Sam fakt finansowania pakietu medycznego to za mało. Kluczowe jest budowanie w organizacji klimatu sprzyjającego zdrowiu. Normalizowanie kwestii związanych z niepełnosprawnością, zdrowiem psychicznym, macierzyństwem, udostępnianie anonimowych infolinii psychologicznych, organizacja spotkań z ekspertami czy wdrażanie zasad współpracy opartej na szacunku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ