Dobry biznes to nie tylko zarabianie

Tomasz Kukulski
Tomasz Kukulski, fot. materiały prasowe
We współczesnym świecie zysk to nie tylko wpływ, ale także brak wpływu. Zarabianie pieniędzy to za mało, znacznie ważniejsze stają się konsekwencje tego zarabiania. Konsekwencje dla ludzi i świata. To wszystko kryje w sobie dobry CSR.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2022 (82)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Słysząc słowa „społeczna odpowiedzialność biznesu”, większość ludzi myśli o fabrykach zanieczyszczających środowisko lub plastikowych opakowaniach zaśmiecających nasze morza. Jednak CSR to nie tylko środowisko czy zrównoważony rozwój, to także ludzie wewnątrz organizacji – mówi Tomasz Kukulski, prezes zarządu Bibby Financial Services. – Firmy mogą czynić dobro nie tylko poprzez troskę o środowisko, ale także zaglądając do środka i pytając: „Jak możemy poprawić dobrostan naszych ludzi?” – tłumaczy i dodaje, że warto myśleć o CSR dwutorowo, dzielić go na zewnętrzny i wewnętrzny. – Oba niezmiernie ważne, oba przenikające się i oba tworzące spójny obraz firmy zaangażowanej społecznie.

Jego zdaniem to rozróżnienie jest ważne, ponieważ oznacza, że każda firma może zaangażować się w CSR bez względu na wielkość czy branżę. – Bo każdy może zrobić coś dobrego, zaczynając od siebie i swoich pracowników – przekonuje.

Z własnego podwórka

Jako przykład podaje własną firmę. – Jesteśmy organizacją średniej wielkości, zatrudniamy ok. 100 osób, więc działania związane z CSR nie są kwestią polityki czy konieczności dostosowania się do jakichś wymogów prawnych. Nie jesteśmy spółką giełdową, nie dotyczą nas zapisy unijnej dyrektywy o ESG, ale aktywnie działamy w tym aspekcie, bo CSR mamy w swoich genach, w swoim DNA – mówi Tomasz Kukulski i dodaje, że najlepszym potwierdzeniem jego słów są inicjatywy, które realizuje Bibby.

Na przykład stała współpraca z fundacją Art z warszawskiej Pragi, która opiekuje się seniorami. – Były zbiórki, paczki, był piknik na święta, gdzie sprzedawaliśmy książki, z których dochód szedł do potrzebujących. Po wybuchu wojny, wspólnie z tą fundacją, przygotowywaliśmy posiłki dla uchodźców, przez kilka dni robiliśmy kanapki – opowiada Tomasz Kukulski i wyjaśnia, że jeśli chodzi o akcje pomocowe skierowane do konkretnych osób, to nie jest to jedyne zaangażowanie Bibby. – Zdarza się, że nasi pracownicy spotykają na swojej drodze rodzinę, która pilnie potrzebuje pomocy, wtedy zwykle na szybko organizujemy wewnętrzną akcję i zbieramy pieniądze, np. na węgiel czy lekarstwa.

Bibby angażuje się także w pomoc zwierzętom. Pracownicy nie tylko zbierają karmę, ale także angażują się w promocję adopcji i pomagają, wyprowadzając psy ze schroniska na spacery. Swój czas poświęcają także na sprzątanie Domu Samotnej Matki w Brwinowie. – Redukujemy też zużycie plastiku, malowaliśmy ośrodek dla dzieci, robiliśmy wiele innych rzeczy. A wszystko to z inicjatywy naszych ludzi. Te ich pomysły, a potem wspólne działania na rzecz dobrej inicjatywy dają efekt kuli śnieżnej. Jak to działa? Chcemy zrobić coś dobrego, robimy to razem, w związku z tym czujemy się dobrze i jeszcze raz chcemy zrobić coś dobrego i tak to się napędza – mówi.

Wymierne korzyści

Ta siła rozpędu przynosi wymierne korzyści. – To na pewno bardzo pozytywnie wpływa na atmosferę. Ludzie czują się dobrze, czyniąc dobro. Jak czują się dobrze, lepiej pracują. Są bardziej kreatywni, a w dzisiejszych realiach rynkowych ma to ogromne znaczenie – tłumaczy i wierzy, że firmie o silnej, etycznej reputacji łatwiej przyciągać talenty, ponieważ oferuje coś więcej niż tylko pieniądze.

Ma to wpływ nie tylko na mniejszą retencję pracowników i wyższe zaangażowanie, ale także wpływa wprost na wyniki biznesowe. – Dzięki temu, że nasi pracownicy mogą realizować swoje projekty wolontariackie i firma ich w tym wspiera np. poprzez oferowanie wolnego dnia na ich realizację, nasi pracownicy są bardziej zadowoleni – przekonuje i twierdzi, że dowodem na to zadowolenie są prowadzone co miesiąc badania satysfakcji pracowników, które pokazują, że polski oddział Bibby jest najbardziej zadowolony. – A zadowolenie to uśmiech. Uśmiechnięty pracownik jest w stanie przekonać więcej klientów. Bo swoją dobrą energią nie tylko budzi zaufanie, ale także zwiększa lojalność i obniża rotację klientów – wyjaśnia Tomasz Kukulski.

Inne korzyści z dobrej polityki CSR to lepsza rozpoznawalność i renoma marki – inicjatywy CSR generują pozytywny oddźwięk w prasie, co z kolei poprawia rozpoznawalność i reputację marki. To także rozwój organizacyjny – inicjatywy CSR i stworzone dzięki nim innowacje technologiczne mogą służyć jako drogi do przyszłego rozwoju lub dodatkowe źródła przychodów.

CSR ma też wpływ na pozycję rynkową. Działamy w branży finansowej. Tu CSR jest szczególnie ważny, choćby ze względu na konieczność etycznej pracy. Pieniądz tego wymaga. Nikt nie powierzy swoich pieniędzy, nikt nie będzie chciał doradztwa finansowego od firmy, która ma wątpliwą reputację – podkreśla Tomasz Kukulski. To nie jest kwestia wyłącznie marketingu. – Jesteśmy przekonani, że nasze inicjatywy wywarły realny wpływ na naszych ludzi i lokalne społeczności. W minionym roku zostaliśmy wyróżnieni przez „MyCompany Polska” tytułem Marka Godna Zaufania 2021, a przez Instytut Humanites – tytułem Biznes Przyjazny Rodzinie 2020/2021. Świętujemy również 20-lecie i rozpoczęliśmy nowy projekt podcastingowy Biznes Jutra, w którym rozmawiamy o CSR, technologiach przyszłości i prowadzeniu rodzinnego biznesu. Liczymy, że przyszłość przyniesie nam jeszcze więcej wspaniałych wyzwań CSR-owych, które chętnie podejmiemy – deklaruje.

W interesie klientów

Bibby Financial Services to firma faktoringowa wspierająca klientów w przypadku braku płynności finansowej związanej z nieterminowym płaceniem faktur. Z jej inicjatywy zorganizowano Bibby Fair Run, akcję promującą etyczne zachowania w relacjach z kontrahentami i płacenie faktur na czas. Był to bieg, w którym realne kilometry mierzone były wirtualnie. Biegali klienci i kontrahenci. Akcja miała na celu uświadomienie, jaki wpływ ma nieterminowe płacenie faktur na płynność finansową innych podmiotów. Kampania była szeroko komentowana w mediach społecznościowych.

Bibby w akcji

Oto przykłady praktycznych działań wspierających wewnętrzny CSR w firmie:

• Wolontariat – zachęcamy naszych ludzi do zaangażowania się w prace społeczne, oferując im dni wolne na wolontariat w organizacjach pomocowych

• Elastyczna praca – umożliwiamy naszym pracownikom pracę zdalną i elastyczne godziny pracy: rozpoczęcie o 7–9 rano i zakończenie o 15–17

• Wsparcie psychologiczne – na pracowników czeka psycholog na cotygodniowym dyżurze telefonicznym

• Rozwój zawodowy i szkolenia – pracownicy mają dostęp do platformy MOOC o nazwie B-Hive, gdzie mogą bezpłatnie zdobywać nowe umiejętności

• Ankiety opinii pracowników – monitorujemy naszą kulturę biznesową i samopoczucie pracowników poprzez comiesięczne ankiety

• Zachęcanie do zdrowego stylu życia – nasi ludzie mają dostęp do platformy Make a Difference, która inspiruje do zdrowego stylu życia

• Wspieranie lokalnych organizacji – wspieramy finansowo lokalną drużynę hokejową oraz angażujemy się w lokalną organizację charytatywną

• Dodatkowe dni wolne – nasi pracownicy otrzymują dodatkowe dni wolne na Boże Narodzenie, zapewniamy też dodatkowe urlopy pracownikom, którzy pracują ponad 10 lat

• Bibby Café – cotygodniowe sesje online, podczas których ludzie mogą rozmawiać, wyrażać swoje obawy lub dzielić się najnowszymi osiągnięciami

My Company Polska wydanie 7/2022 (82)

Więcej możesz przeczytać w 7/2022 (82) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY