Dlaczego zespół sprzedaży potrzebuje systemu CRM?

Systemy CRM przekładają się na większą sprzedaż Systemy CRM przekładają się na większą sprzedaż / Fot. Blake Wisz, Unsplash.com
Jeśli mamy dział sprzedaży składający się z co najmniej kilku osób, a także dość dużą bazę klientów, powinniśmy wdrożyć system CRM. Zapewni szereg korzyści.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

System CRM pozwoli na kwalifikowanie i monitorowanie potencjalnych klientów, jak również ustalanie priorytetów w działaniach sprzedażowych. Im więcej mamy handlowców i klientów w bazie, tym większe korzyści CRM. Oto najważniejsze zalety korzystania z takiego oprogramowania:

1. Bezpieczna przestrzeń przechowywania danych o klientach

CRM pomaga specjalistom ds. sprzedaży bezpiecznie przechowywać wszelkie kontakty, a także zapisywać plany związane ze sprzedażą. Wszystko możemy mieć w jednym miejscu, a cała baza jest dostępna dla firmy, nie zaś dla jednego handlowca. W momencie, gdy ktoś odchodzi z pracy, wszelkie informacje o sprzedaży zostają w firmie. To bardzo ważne. 

2. Lepsze planowanie sprzedaży 

System CRM pomaga optymalizować harmonogramy pracy i ustalać priorytety. Możemy łatwiej zapanować nad tym, którzy klienci nie są aż tak istotni, którzy nie powinni być ignorowani, a którzy są naszą najlepszą opcją na sprzedaż w danym momencie. W jednym miejscu możemy monitorować wszelkie historie zakupów, gromadzić notatki itp. 

3. Dostęp do raportów

Handlowcy mogą przeglądać tygodniowe, miesięczne czy określone w wybranym czasie raporty. Dowiedzą się jak wygląda sprzedaż, jakie są prognozy, co cieszy się aktualnie dużym zainteresowaniem, czy też poznają aktualnie trwające działania związane ze sprzedażą. Wszystko to przekłada się na lepsze planowanie i wgląd w wyniki firmy. Im więcej produktów ma nasza firma w ofercie, tym szybciej docenimy posiadanie i używanie CRM-a.

4. Wiemy, kiedy skontaktować się w sprawie zakupu

Dzięki temu, że możemy śledzić całą komunikację z klientami, dokładnie wiemy kiedy się skontaktować - i z kim. Mamy wgląd w takie dane jak historia zakupów, ale też dowiemy się kiedy np. klientowi kończy się umowa. Wszystko to sprawia, że nie marnujemy wielu okazji do sprzedaży i/lub przedłużenia współpracy z danym klientem. CRM może wyświetlać i wysyłać odpowiednie powiadomienia, co znacznie ułatwia pracę. Jeśli mamy np. 100 klientów lub więcej, zarządzanie taką bazą bez CRM-a byłoby bardzo uciążliwe i czasochłonne. 

5. Oszczędza pieniądze

System CRM przyczynia się do oszczędności. Po pierwsze, przeznaczamy mniej czasu na samo zarządzanie bazą kontaktów i jej porządkowaniem. To sprawia, że dział sprzedaży może w większym zakresie skupić się na tym, do czego został stworzony - na sprzedawaniu. A po drugie, w CRM znajdziemy wiele okazji i możliwości sprzedażowych, które w przeciwnym razie mogłyby nam umknąć. Handlowcy mogą więc częściej sprzedawać dotychczasowym klientom, zamiast szukać nowych. Dzięki temu nierzadko nie musimy wydawać pieniędzy na kolejne kampanie reklamowe, mające na celu generowanie danych kontaktowych (leadów) do nowych, potencjalnych klientów. 

CRM musi być aktualizowany

Jeśli wdrożymy w firmie system CRM, stosunkowo szybko poprawi się wydajność zespołów sprzedażowych. Pracownicy zyskają możliwość lepszego i łatwiejszego wyszukiwania, sortowania i kwalifikowania potencjalnych klientów, jak również będą mogli systematycznie i terminowo śledzić możliwości sprzedaży. Dodatkowo ustalą lepsze priorytety - będą wiedzieli na kim i na czym skupić się w danym miejscu, a co ma mniejsze znaczenie (niższa szansa na dokonanie sprzedaży). 

Ulepszania, które zapewnia CRM, nie są jednak "za darmo". System CRM będzie tak dobry, jak handlowcy, którzy w nim pracują. Oznacza to, że pracownicy muszą go uzupełniać danymi i po prostu rozumieć, że aktualizowanie CRM-a przekłada się na lepszą sprzedaż i większe możliwości dla całej organizacji.

Ważne jest również synchronizowanie danych i działań między zespołami sprzedażowymi. Trzeba zadbać o to, aby każdy pracownik miał dostęp do aktualnych danych i np. nie dublował pracy innych, kontaktując się z tymi samymi klientami.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY