Niepewni, ale ciekawi. Co Polacy myślą o sztucznej inteligencji?

AI
co Polacy myślą o sztucznej inteligencji? / Fot. Pexels.com/ Beyzaa Yurtkuran
Coraz częściej korzystamy z narzędzi sztucznej inteligencji. Czy nadążamy za jej rozwojem? Czego się obawiamy? Odpowiedzi na te pytania może dostarczyć raport: „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji – wiedza, doświadczenie, nastroje”, przygotowany na zlecenie Politechniki Wrocławskiej, przez agencję badawczą K+ Research. W badaniu wzięły osoby w różnym wieku.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

AI w pracy

Blisko połowa ankietowanych dostrzega korzyści, jakie może przynieść sztuczna inteligencja w życiu zawodowym. Zdecydowanie częściej potencjał AI w pracy zauważają osoby z pokolenia baby boomers (56% wskazań w kategorii T2B), respondenci z wyższym wykształceniem (64% T2B) oraz mieszkańcy dużych polskich miast (61% T2B).

Mimo deklarowanej otwartości na wykorzystanie AI w pracy w praktyce ponad połowa badanych przyznaje, że nie korzysta jeszcze z takich rozwiązań w codziennych obowiązkach. Jeśli jednak sięgamy po narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, to najczęściej służą one do poszukiwania inspiracji w obszarach kreatywnych, na przykład za pomocą modeli językowych, takich jak ChatGPT.

– Wyraźny rozdźwięk między potrzebą stosowania AI a jej realnym wykorzystaniem w pracy wynika nie z braku zaufania, lecz z niedostatecznej wiedzy i braku kompetencji wdrożeniowych – szczególnie w organizacjach, które nie posiadają kultury technologicznej – zauważa dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz, prof. uczelni, Kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Wrocławskiej.

Polacy obawiają się sztucznej inteligencji

Choć dostrzegamy potencjał sztucznej inteligencji, widzimy też pewne zagrożenia. Aż 44 proc. badanych obawia się dezinformacji i manipulacji informacją. 39 proc. obawia się tzw. bezrobocia technologicznego, a 35 proc. utraty poczucia bezpieczeństwa i prywatności.

Specjaliści z Politechniki Wrocławskiej podkreślają, że sztuczna inteligencja realnie wpływa na zmiany na rynku pracy. Zwracają jednak uwagę, że to, co wiele osób odbiera jako „wykluczenie”, w praktyce często oznacza po prostu zmianę oczekiwań wobec pracowników lub potrzebę zdobycia nowych kwalifikacji. Mimo to wyniki badań pokazują, że jako społeczeństwo jesteśmy ciekawi i otwarci na to, by poznawać sztuczną inteligencję. 43 proc. badanych deklaruje chęć poszerzania wiedzy o AI. Największą motywację mają do tego osoby młode.

Szczegółowe wyniki badania zleconego przez Politechnikę Wrocławską znajdują się w raporcie „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji – wiedza, doświadczenie, nastroje”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ