Wyzwania to moja specjalność
Anna Kaczyńska, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 2/2023 (89)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Jak trafiła pani do Amazon?
Chyba powinnam zacząć od… dzieciństwa. Już w podstawówce lubiłam próbować nowych rzeczy i podejmować wyzwania. Kiedyś postanowiłam, że zajmę się siatkówką. Uparłam się i, choć zaczęłam dosyć późno, po jakimś czasie grałam w pierwszej lidze, zdobywając mistrzostwo Polski juniorów. Takie podejście towarzyszy mi do dziś. Zawsze staram się mieć na siebie pomysł i uparcie dążyć do jego realizacji. W ciągu 17 lat kariery zawodowej pracowałam w różnych branżach, bo zawsze mnie ciekawiło to, co nowe. Oprócz tego rozwijałam liczne zainteresowania, dla niektórych trochę dziwne, takie jak geopolityka, techniki militarne czy najnowsze technologie.
To tematy przypisywane mężczyznom.
W takim razie jestem zaprzeczeniem stereotypów. Te oryginalne zainteresowania coraz bardziej otwierały mi głowę na różne wyzwania. W pewnym momencie ktoś z rodziny powiedział mi, że Amazon tworzy w naszym kraju centra logistyczne. Uznałam, że warto spróbować. W Stanach Zjednoczonych wzięłam udział w serii szkoleń, które wiele mnie nauczyły, choćby na temat znaczenia i pozytywnego wpływu, jaki na organizację i jej pracowników ma różnorodność kulturowa, a także różnorodność płci. Moja kariera w Amazon zaczęła się w Centrum Logistycznym w Sadach pod Poznaniem. Następnie przeniosłam się do robotycznego centrum w Kołbaskowie koło Szczecina, gdzie pełniłam funkcję Senior Operations Managera. Byłam w grupie pierwszych menedżerów polskiego Amazon, zarządzałam pracą 150 osób. Osiem lat później stanęłam na czele Centrum Logistycznego w Świebodzinie – trzeciego robotycznego i zarazem 10. centrum Amazon w Polsce – gdzie kieruję ponad 10-krotnie większym zespołem.
Znów – działka stereotypowo męska.
W której kobiety doskonale sobie dają radę. Owszem, opieramy się na zaawansowanej technologii, wykorzystujemy ultranowoczesne roboty, nad którymi opiekę sprawują doświadczeni specjaliści, natomiast wykorzystujemy również łatwe w użyciu rozwiązania, codziennie wspierające pracowników, jak choćby tablety do obsługi tych robotów.
Wspomniała pani o różnorodności.
Amazon jest pod tym względem naprawdę świetnym miejscem. To fascynujące, że ludzie o tak różnych doświadczeniach mogą się spotkać w jednym miejscu i nawzajem od siebie czerpać. W moim zespole kobiety stanowią mniej więcej połowę składu. Pewnie także z tego powodu patrzę dziś na różnorodność nie tyle przez pryzmat płci, ale też bogactwa indywidualnych doświadczeń i osobowości. To nam pozwala szukać optymalnych rozwiązań zarówno dla odbiorców zewnętrznych, jak i naszych pracowników. No i sprawia, że nigdy się nie nudzimy!
Jak zachęcać kobiety do pracy w technologiach?
Od najmłodszych lat trzeba je motywować i uczyć dostrzegać swoje mocne strony. Musimy nabrać więcej pewności siebie i odwagi. W końcu pod względem kompetencji w niczym nie ustępujemy mężczyznom. Tyle że często widzimy szklankę do połowy pustą, a oni do połowy pełną. Gdy chcemy awansować, nie wyszukujemy argumentów „dlaczego tak”, lecz „dlaczego nie”. To nas trochę blokuje.
Z czego to wynika?
Między innymi z braku kobiecych wzorców. Na szczęście to się szybko zmienia, mamy coraz więcej przykładów kobiet sukcesu, które z powodzeniem realizują się w biznesie czy branżach dotychczas określanych jako „męskie”. To pozwala kolejnym z nas myśleć: „skoro jej się udało, to może i ja spróbuję”. Duże znaczenie odgrywa przy tym kobiecy mentoring. Sama w Amazon wielokrotnie z niego korzystałam. Z pewnością nie byłoby mnie w tym miejscu, gdyby nie ludzie, którzy mnie wspierali. Dziś to ja jestem mentorką dla innych. Traktuję to jako swoistą misję.
Mówi pani o wsparciu ze strony firmy. A wsparcie rodziny? Też jest ważne?
Bardzo. Wiem, co mówię, bo jestem żoną i matką. Wspólnie z mężem udało nam się wprowadzić w życie bardzo nowoczesny model rodziny. Dzięki równemu podziałowi obowiązków mogę robić karierę zawodową. Bez wsparcia męża byłoby to dużo trudniejsze.
Co w pracy w Amazon jest najbardziej ekscytujące?
Przyznam, że swoją pracę traktuję trochę jak grę strategiczną. Pracuję i z ludźmi, i z technologiami, mam wpływ na zmiany, jakich dokonujemy w naszej organizacji. To, co mnie najbardziej fascynuje, to łączenie tych różnych dziedzin i podejmowanie decyzji dla dobra mojego zespołu i firmy.
Więcej możesz przeczytać w 2/2023 (89) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.