Whitepress startuje w kolejnym kraju. Polska firma chce mieć globalny zasięg
Rio de Janeiro w Brazylii, fot. ShutterstockTo 27. kraj na globalnej mapie WhitePress. Firma w ciągu ostatnich 3 lat rozpoczęła działalność na 20 nowych rynkach, natomiast w październiku ruszyła również z ofertą za oceanem, czyli właśnie w Brazylii.
- Według raportu Statista rynek Brazylii jest czwartym pod względem wielkości rynkiem internetowym na świecie, a liczba użytkowników w przestrzeni online stale wzrasta. W 2023 r. już blisko 8 na 10 mieszkańców tamtych rejonów będzie korzystać z usług online. Co więcej, obecnie użytkowników e-commerce jest tam około 141 mln. W stronę rynku brazylijskiego patrzymy śmielej, również ze względu na obecną tam Polonię, a także sprzyjające warunki do nawiązywania współpracy gospodarczej z tym krajem. Tym tropem poszliśmy i my, dlatego Brazylia stała się 27 krajem, na którym rozpoczęliśmy budowanie swojej obecności oraz oferty – komentuje Paweł Strykowski, CEO WhitePress i dodaje, że w Brazylii najbardziej popularną wyszukiwarką jest zdecydowanie Google (99 proc.), co znacznie ułatwia pozycjonowanie swojej witryny na tym rynku i otwiera pole do działania dla polskich marek.
Tomasz Domański, Head of International Growth WhitePress przyznał, że sam etap przygotowań do wejścia na rynek brazylijski trwał dłużej niż w przypadku krajów, które były znacznie bliżej Polski pod względem kulturowym i geograficznym, a przygotowanie techniczne platformy do obsługi kraju położonego poza UE było największym wyzwaniem dla całego zespołu projektowego i działu IT.
- Na początku 2022 roku założyliśmy spółkę w Brazylii i otworzyliśmy biuro w Sao Paulo, ale zanim to nastąpiło przygotowywaliśmy się do tego ruchu bardzo skrupulatnie. Wejście na jakikolwiek zagraniczny rynek wymaga dokładnych analiz rynkowych, znajomości danego systemu ekonomicznego, a także przepisów prawnych i podatkowych, które w przypadku Brazylii są szczególnie zawiłe. Warto też rozważyć budowanie lokalnego teamu na miejscu, który będzie w stałym kontakcie z centralą. Takie zadanie w naszym teamie pełni Marcelo Romualdo, Brazil Country Manager, który wspierał nas nie tylko na etapie przygotowawczym, ale też obecnie, kiedy już rozpoczęliśmy oficjalnie działania na tym obszarze i ma stały nadzór i kontakt z brazylijskim zespołem – dodaje Tomasz Domański, Head of International Growth.
Whitess zbiera portrale
Lokalny zespół WhitePress pracuje obecnie na miejscu nad bezpośrednimi relacjami z wydawcami i na ten moment użytkownicy za ich pośrednictwem mogą zamawiać publikacje na ponad 800 portalach brazylijskich. - Znacznym ułatwieniem dla polskich firm, które chcą się reklamować za oceanem jest to, że zamówienie może odbywać się w ojczystym języku i w polskiej walucie. Dbamy też o staranną selekcję stron internetowych, by finalnie klient mógł dobrać te, odpowiadające jego celom biznesowym – dodaje Tomasz Domański.
W listopadzie WhitePress ogłosił również rozpoczęcie działań na kolejnych rynkach, czyli w krajach skandynawskich i Finlandii. W Szwecji za pośrednictwem platformy można już publikować na 415 portalach, w Danii na 500, z kolei w Norwegii – 281, a w Finlandii ponad 200.
- Zimne kraje Północy od wielu lat stanowią biznesowy punkt odniesienia dla polskich przedsiębiorstw. W 2015 roku magazyn Forbes wskazał Danię jako najlepszy kraj na świecie do prowadzenia firmy, a pozostałe kraje, jak Szwecja, Norwegia czy Finlandia znalazły się równie wysoko w rankingu. Ponadto Skandynawia stanowi dla nas jeden z najważniejszych kierunków w kontekście sprzedaży zagranicznej. Z tego względu postanowiliśmy wesprzeć i umożliwić rodzimym biznesom sprawne promowanie swoich produktów i usług również na tych rynkach. – Anna Halama, Head of Marketing & PR, WhitePress