Święty graal callcentre
Michał Chodakowski, SBS, fot. archiwum prywatne.Ta historia zaczyna się na początku lat 80. w centrum obliczeniowym astronomów im. Mikołaja Kopernika. Za oknem resztki szarości stanu wojennego, przesłonięte kolorami gorącego warszawskiego lata. Klimatyzacja nie jest jeszcze powszechnie stosowaną metodą ucieczki od ukropu, jednak w pomieszczeniu, w którym początek ma akcja tej opowieści, system wymiany powietrza działa z pełną mocą. A to za sprawą komputera PDP11 – maszyny zajmującej pomieszczenie o wielkości 150 mkw.
Nieopodal potężnej jak na owe czasy maszyny stoi biurko, na którym ktoś ustawił mały telewizor i jeden z pierwszych mikrokomputerów – ZX81 firmy Sinclair. Jednak zamiast panów w garniturach z urządzenia korzysta dwóch nastolatków – Michał Chodakowski i jego kolega, którego ojciec pracuje wtedy we wspomnianym centrum przy ul. Bartyckiej. Przyjaciele z podstawówki siedzą na podłodze i zachwycają się komputerem – w tamtych czasach czują się jak na pokładzie promu kosmicznego. Sprzęt ma łącznie 2 kB pamięci operacyjnej. Rolę pamięci masowej odgrywa magnetofon kasetowy. W porównaniu do dzisiejszego smartfona moc ZX81 jest niczym śrubka w lotniskowcu.
To nie przeszkadza ósmoklasistom dobrze się bawić – za pomocą podręcznika dołączonego do sprzętu koledzy wpisują po angielsku krótkie programy do urządzenia. A potem czekają na to, co się wydarzy. To był Sinclair Basic. Język programowania, który Michał Chodakowski opanował w ramach wakacyjnej przygody. Po dwóch miesiącach wakacji, w uznaniu osiągnięć dwóch nastolatków pracownicy centrum pozwolili im na chwilę przesiąść się na
PDP-11. W szumie wentylatorów maszyny, obok odpowiedzi na zadane pytania, generuje się przyszłość Michała Chodakowskiego. Bo jego młodzieńcza pasja przerodzi się w zawód.
Szept sztucznej inteligencji
Dziś Michał Chodakowski jest prezesem firmy Silver Bullet Solutions, która rozwija systemy wsparcia dla call-centre zgodnie ze sztuczną inteligencją. Niedawno na rynek wyszedł flagowy produkt SBS, czyli AI o nazwie Silver Whisper. Ta ciekawa technologia może zrewolucjonizować rynek telemarketingu.
Michał Chodakowski wraz z drugim prezesem SBS Krzysztofem Choroszką wyszli z założenia, że jako społeczeństwo zmierzamy w kierunku zdalnego zarządzania naszym życiem. Internetowe zakupy, aplikacje urzędowe czy praca z domu są zapowiedzią dalszej digitalizacji codzienności. A to wpłynie na ofertę dla biznesu. Oprócz dynamicznego rozwoju e-commerce duży skok notują firmy call-centre. Pewne usługi czy produkty już teraz sprzedają głównie telemarketerzy. Kluczowa staje się jakość posprzedażowej obsługi klienta, a to najczęściej załatwia się przez telefon. Dlatego specjaliści SBS i naukowcy z najlepszych uczelni informatycznych w ciągu trzech lat pracowali nad rozwiązaniem AI, które mogłoby wesprzeć konsultantów w ich pracy, a co za tym idzie, zwiększyć wydajność firm korzystających z usługi call-centre.
...Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 6/2023 (93) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.